Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Yaris: 2,5 milionu aut z francouzského Valenciennes

Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
61 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Toyota slaví. Ve francouzském Valenciennes byl vyroben dvouapůlmiliontý exemplář malého Yarisu. Jedná se o hybrid.

Továrna TMMF (Toyota Motor Manufacturing France) vyrábí Yarisy od 31. ledna 2001. První boubelatá generace XP10 byla představena v sériové verzi už v Paříži 1998, na trh se však dostala až v následující sezóně. Druhá XP90 přišla o šest let později a třetí XP130 v červenci 2011. Ta se konečně zbavila centrálně umístěných přístrojů a momentálně má za sebou modernizaci ve stylu menšího Ayga, která by měla její pozici v nabitém segmentu B dále posílit. Už odcházející verze disponuje ale například silným trumfem v podobě rovné podlahy po sklopení zadních sedadel. Tuhle bezesporu praktickou věc umí v této třídě i výše většinou jen Asiaté...

Produkce nového modelu s úpravami exteriéru i interiéru ve Valenciennes, respektive přesněji v Onnaingu nedaleko tohoto severofrancouzského města začne 16. června. Její náběh si vyžádá zavedení třetí směny, což pochopitelně bude mít pozitivní vliv na zaměstnanost. Už od února probíhala výběrová řízení na 500 pozic, přihlášek bylo ale mnohem více, přes 9 tisíc. Tři stovky přijatých už se intenzivně školí v měsíčním kurzu a výsledkem snahy bude získání příslušného certifikátu. Počet zaměstnanců závodu pak vzroste ze současných 3,6 na 4,1 tisíce.

Jubilejním exemplářem se stala hybridní verze v bílé barvě, která závod opustila 25. března 2014 ráno. Bílý vůz poputuje k zákazníkovi do Marseille. Hybrid není drahý (u nás stojí v akci aktuálně 394.900 Kč) a Toyota do něj vkládá velké naděje. Není divu, na starém kontinentu se jich v prvním čtvrtletí prodala takřka třetina ze všech Yarisů, plných 31 %. V březnu pak odbyt dosáhl nového rekordu, konkrétní číslo však zveřejněno nebylo. Augustin Martin, ředitel marketingu TME (Toyota Motor Europe), mimo jiné řekl: „Při dnešní husté dopravě je hybridní pohon po praktické stránce jednoduše bezkonkurenční z pohledu pohodlí a efektivity, což zjišťuje stále vyšší počet našich zákazníků.“

Malé městské auto (první generace by už dnes svými rozměry patřila jasně mezi mini) si vydobylo značnou oblibu. Ta stále pokračuje a za třináct let se stalo jedním z pilířů evropské nabídky. TMMF chce letos zvýšit výrobu o 15 % na 220 tisíc aut. Zatím se jich každý den rodí 840, ale cílem je dosažení mety jedenácti stovek. Yarisy z Valenciennes se neprodávají pouze v Evropě, 25 tisíc jich zamíří ještě v tomto roce za Atlantik, tedy do Severní Ameriky.