Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota - Yaris, RAV4, ENDO, i-unit ve Frankfurtu 2005

Ladislav Čermák
Nový Yaris vznikal zřejmě s cílem být opět etalonem. Výroba ve Valenciennes (Francie) je v souvislosti s náběhem nového Yarisu rozšířena na 270 000 vozů ročně.

Yaris

Karosérie je větší než dosud, vnější rozměry sice narostly všemi směry (délka +110 mm, rozvor +90 mm), ale interiér nabízí ještě větší délkové přírůstky. Poloha sedících cestujících je přirozenější, zvýšením polohy H-bodu výrobce vylepšil nastupování. Lépe obestavěný prostor se projevil také v nadprůměrném zavazadlovém prostoru, který v základním uspořádání měří 272 l (+33 %). V této třídě neobvyklé je sklápění zadních dělených sedadel jednoduchým pohybem, bez nutnosti demontáže opěrek hlav. Operaci lze uskutečnit i se zcela vzad posunutými předními sedadly. Vzniká zcela rovná ložná plocha a objem 737 l využitelný pro zavazadla. Zadní řadu sedadel lze posunovat v rozsahu 150 mm, což změní poměr mezi prostorem pro zavazadla (272-363 l) a prostorem na zadních sedadlech.

K zajímavostem nové Toyoty patří příplatkový kolenní airbag pro řidiče nebo Keyless Entry a Start System, který maximálně zjednodušuje odemykání a startování vozu, původně vyhrazené klíčům. Výrobce se chlubí vysokou mírou pasivní bezpečnosti (mj. aktivní opěrky hlavy), i když dodnes patří první Yaris (testovaný v roce 2000) podle výsledků testů Euro NCAP mezi nejlepší vozy třídy.

Pohon Toyoty Yaris budou mít na starost čtyřválce 1.3 VVT-i a 1.4 D4-D převzaté s úpravami z minulé generace, základní verze přebírá litrový tříválec z Ayga.

RAV4

Před 11 lety se tento model stal zakladatelem evropské kategorie stylových víceúčelových SUV, ve Frankfurtu se představila jeho již 3. generace, posouvající prakticky všechny vlastnosti výše. Rozměry narostly o 145 (délka), 80 (šířka), 70 (rozvor) a 55 mm (vzdálenost mezi předními a zadními sedadly. Interiér narostl na délku o 15 cm a zavazadelník přibral 25% objemu. Koncept Easy Flat nabízí dělená zadní sedadla, která je možné sklopit do roviny s podlahou stiskem jediné páčky. Jsou navíc podélně posuvná o 165 mm.

O pohon se stará nový dvoulitrový čtyřválec 112 kW a diesel 2,2 D-4D ve dvou výkonových variantách 100 a 130 kW. Základem je pětistupňová mechanická převodovka a nápravy nové konstrukce – přední McPherson s upravenou geometrií a vzadu nově dvojitá příčná ramena. Trakci obstará integrovaný systém jízdní stability VSC+ s třemi módy; „start“ zařizuje potřebnou trakci zejména při rozjezdech na kluzkých površích a rozděluje kroutící moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 55:45, „běžná jízda“ dedikuje 100% síly na přední nápravu a snižuje spotřebu paliva, přičemž v případě okamžité potřeby se může až 45% plynule předat na zadní nápravu, „zatáčky“ rozdělují sílu podle okamžité potřeby. Pohon obou náprav je možné zamknout tlačítkem „4WD LOCK“. Součástí VSC+ jsou asistenční módy pro rozjezd do kopce a sjezd prudkých klesání.

ENDO koncept

je třetím cvičením evropského designérského studia Toyoty ED2. Třímetrový vozík nabízí prostor čtyřem osobám a jejich zavazadlům díky dobrému využití obestavěného prostoru a umožňuje nastupovat a vystupovat ve stísněných prostorách díky bočním dveřím, otevíraným s pomocí paralelogramu. Nevelkou délku kompenzují nadprůměrná šířka 1,69 a výška 1,52 m, které poskytují dostatek možností nejen k pohodlnému usazení, ale i k variabilním změnám. Spolujezdec vpředu může svou sedačku polohovat nejen podélně a výškově, ale také příčně; zadní sedadla nabízejí mnoho různých uspořádání. Všechny provozní údaje jsou zobrazeny na displeji, umístěném na palubní desce vozu přes celou jeho šířku. Řidič navíc může měnit barvu jeho podsvícení, která se potom zrcadlí v lesklých dveřních výplních a navozuje specifickou vnitřní atmosféru.

i-unit

Koncept organického dopravního prostředku vznikl původně pro Expo 2005, které dosud trvá v japonském Aichi. Vozítko listového tvaru téměř nepřipomíná automobil; přepravuje pouze jednu osobu jak po venkovních komunikacích, tak uvnitř budov, hal, velkých výstavišť apod. Inteligentní systém reflektuje lidské komunikační potřeby, takže když se pohybuje nízkou rychlostí mezi lidmi, zdvihne svého pasažéra tak, aby se jeho oči pohybovaly ve stejné úrovni s ostatními; umožňuje tak navazovat oční kontakt a nerušeně komunikovat s okolím. Venku se naopak vozík sníží a přemění v obratné přibližovadlo se sportovními vlastnostmi, ovládané co nejvíce intuitivně. Směr a rychlost se mění nakláněním jediného ovladače, vůz s řidičem komunikuje vizuálně, akusticky i s pomocí vibrací. Palubní systém dokonce dokáže sledovat okolní provoz, podle něj předvídat případnou kolizi a s předstihem na ni upozornit řidiče. Vše je samozřejmě navrženo k minimalizaci dopadů na životní prostředí a bezprostřední okolí.

Corolla Verso D-4D 135 a 180

Převratný nový diesel 2,2 l, známý již z Avensise, se octne také pod kapotou Minivanu Corolla Verso, kterému propůjčí znamenité vlastnosti, vyjádřené hodnotami 100/130 kW; 310/400 Nm; 0 – 100 km/h za 10/9 s; 195/205 km/h; 6,3/6,6 l na 100 km. Vůz obdržel zcela novou tříhřídelovou šestirychlostní mechanickou převodovku se znásobenou synchronizací prvního až čtvrtého stupně a řazením prostřednictvím páček v kuličkových ložiskách. Zesílena byla také zvuková izolace kapoty, spodního krytu motoru a podlahy.

Aygo D-4D 55

Také kolínská Toyota obdržela vznětovou čtrnáctistovku, zaměřenou v první řadě na úspornost a příznivý průběh kroutícího momentu. Díky němu mohly obdržet tři vyšší stupně pětirychlostní mechanické převodovky těžší převodové poměry při nezměněném stálém převodovém poměru. Nárůst pohotovostní hmotnosti činí 90 kg, zajímavá je zejména spotřeba, činící 3,4/5,3/4,1 l/100 km. Zrychlení na 100 km/h proběhne za 16,8 s, rychloměr se zastaví na hodnotě 154 km/h.


Ladislav Čermák