Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota, známá svými hybridy, se s elektromobily zdráhá. Její šéf vysvětluje proč

Toyota Prius (EU)
Toyota Prius (EU)
Toyota Prius (EU)
Toyota Prius (EU)
78 Fotogalerie
Diskuze (101)

Akio Toyoda vysvětluje, proč se Toyota nepouští střemhlavě do elektromobilů, přestože by se to vzhledem k její nabídce hybridů mohlo zdát jako další logický krok.

Japonská automobilka Toyota má se stavbou hybridních vozidel zkušenosti jako málokterá značka, takže by ji mohl postupný přechod k plné elektromobilitě těšit. Nebo ne? Značka se s nabídkou plně elektrických aut zdráhá, a to navzdory neustále se zpřísňujícím emisním předpisům. Šéf Toyoty se to pokusil osvětlit.

Na nedávné akci pořádané k oslavě šedesáti let fungování Toyoty v Thajsku její šéf, Akio Toyoda, potvrdil zdráhavost značky v oblasti elektromobilů, a to navzdory čím dál přísnějším emisním předpisům a plánům mnoha trhů v blízké době zakázat prodeje aut se spalovacím motorem.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

Toyoda přiznal, že si kvůli své zdráhavosti vysloužil dost kritiky. Jeho obezřetnost má však svůj důvod, nejde o pouhý rozmar. Podle Toyody nemá automobilový svět od elektromobility realistická očekávání. Jde o to, kdy bude společnost na přijetí elektromobilů připravená a kdy na jejich větší rozmach bude připravena infrastruktura.

Své uvažování přirovnal k prohlašování automobilek, že jsou autonomní vozy za rohem, přestože nás od uvedení autonomních aut ve větším měřítku do provozu dělí ještě dlouhá doba. Podobně je to podle Toyody s elektromobily, jejichž masové rozšíření je dále, než jejich propagátoři tvrdí.

Dalším důvodem je skutečnost, že Toyota nechce sázet všechno na jednu kartu a má alternativní cesty k dosažení uhlíkové neutrality. Toyoda zmínil například uhlíkově neutrální syntetická paliva nebo využití vodíku v palivových článcích, případně jeho přímé spalování. Podle něj vodík dává velký smysl především v nákladních vozech.

Za nepřítele Toyoda označil uhlík, nikoliv konkrétní způsob pohonu vozidla. Proto se Toyota snaží o snižování emisí uhlíku nejen na lokální úrovni, ale také ve výrobě vozidel i jejich recyklaci, případně v získávání materiálů. Akio Toyoda ale chápe, že jeho značka nějaké elektromobily nabídnout musí.  Proto dohromady s Lexusem plánuje do roku 2030 celosvětově nabídnout 30 elektromobilů.

Vstoupit do diskuze (101)