Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
TWR Supercat
TWR Supercat
TWR Supercat
TWR Supercat
19 Fotogalerie

Trochu jiný návrat Jaguaru: TWR Supercat je XJS na steroidech, jeho V12 má 670 koní

Daniel Fuglevič

Tohle je teprve začátek. Znovuzrozená britská společnost totiž plánuje do budoucna další obdobné přestavby.

Známé jméno na poli úprav nejen závodních a silničních Jaguarů se vrací na scénu. Tom Walkinshaw Racing (TWR), závodní tým a konstruktérská firma dříve působící na vrcholu v 80. a 90. letech, už naplno představuje svůj první počin novodobé éry, kterou vede Fergus Walkinshaw, syn zakladatele Toma Walkinshawa. Na úspěšné období vyladěných Jaguarů od TWR odkazuje limitovaná série restomodu starého kupé XJS.

TWR Supercat popisuje společnost jako výkonné super-GT. Tvorba přímo vychází z platformy původního XJS, přirozeně ale v rozsáhle přepracovaném formátu s využitím nových technologií a lehkých materiálů. Nová a podstatně rozšířená karoserie je kompletně z karbonu a po designové stránce je inspirovaná prvky legendárních Jaguarů XJR-9, XJR-15 nebo XJ220.

Video placeholder
Nová identita značky Jaguar • Zdroj: Jaguar

Vedoucím designu je dříve konceptuální designér Khyzyl Saleem, populární hlavně svou tvorbou na sociálních sítích, kterou v posledních letech stále častěji přenáší do reality. Součástí týmu je na pozici poradce také sběratel a úpravce Magnus Walker, známý především svou kolekcí Porsche, dnes nicméně vlastnící i několik britských vozů.

Novodobému TWR se nicméně podařilo do vývojového a provozního týmu získat i další řadu talentovaných lidí z renomovaných značek jako McLaren, Ferrari, Porsche, Williams nebo závodních týmů F1. Například na aerodynamice vozu tedy se Saleemem pracoval dřívější specialista ze stáje Mercedes. Typický design zadního sloupku původního XJS nyní opravdu plní aerodynamickou funkci, zatímco uvedení výrazného zadní difuzoru přemístilo výfukové koncovky do boků před zadní kola.

K podstatnému zvýšení výkonu (o tom níže) byla konstrukce XJS dále vyztužena integrovaným ocelovým rámem, na podvozku se objevuje nová lichoběžníková konfigurace vpředu a víceprvková vzadu, a navíc doplněná o systém aktivního odpružení. Za kovanými „monoblock“ koly o průměru 18 palců vpředu a 19 palců vzadu se pak může volitelně skrývat karbon-keramická brzdová soustava. Ačkoliv nebylo hlavním cílem GT razantně odlehčit, Supercat se pyšní hodnotou 1605 kg (vůči původním 1770 kg).

Na dvanáctiválec pod kapotou lákalo TWR už dříve a nyní potvrzuje, že Supercat pohání rozsáhle přepracovaná jednotka, převrtaná z původních 5,3 na 5,6 litru a doplněná kompresorem. Výkon 669 koní (492 kW) a točivý moment 730 Nm zde zpracovává postaru manuální šestistupňová převodovka, sílu dále přenášející na zadní kola. Pro umírněné chování nabízí TWR volitelně také programovatelný systém kontroly trakce, nehledě na pět různých jízdních režimů (doplněných rovněž o řízení startu „launch control“).

Zvenku může Supercat vypadat jako závodní „placka“, uvnitř však ctí charakter super-GT. Kompletně přepracovaná kabina je bohatě čalouněna kůží, zadní sedačky byly odstraněny v zájmu podstatného rozšíření prostoru pro zavazadla a dnešní využitelnost vozu poskytuje zabudovaný infotainment s rozhraním Apple CarPlay a Android Auto. Displejem byly nakonec nahrazeny i originální budíky, jejichž styl nyní připomíná grafika přístrojového štítu.

TWR již dříve uvedlo, že v podobném duchu restomodu XJS plánuje do budoucna i další modely. Série Supercat bude omezena na 88 kusů, odkazující na rok 1988, ve kterém prototyp TWR Jaguar XJR-9 zvítězil v Le Mans. Výchozí cenovka každého kusu bude 225.000 liber (asi 6,8 milionu korun), a to bez daně a započítání rozsáhlých možností personalizace. K prvním zákazníkům se vozy dostanou příští rok v létě.