Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid (92 kW) ST-Line X
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid (92 kW) ST-Line X
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid (92 kW) ST-Line X
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid (92 kW) ST-Line X
87
Fotogalerie

Tržní podíl Fordu v Evropě klesá. Chybějí lidem „normální“ auta?

Ondřej Šámal

Americká automobilka s modrým oválem ve znaku ztrácí své někdejší postavení mezi značkami v Evropě, kde ji pořád bereme za místní. SUV s crossovery evidentně nejsou všespásné.

Evropská větev Fordu se sídly ve Velké Británii a v Německu se dlouhá desetiletí starala o to, aby mateřská automobilka jejím prostřednictvím Evropanům nabízela auta podle jejich gusta. Fordy Fiesta, Escort, Transit, Sierra, Mondeo, Focus a další se v minulosti staly legendami, které máme rádi především za jejich skvělý jízdní projev, díky kterému patřily na vrchol svých tříd.

Jenže v posledních letech zažívá evropský Ford ústup ze slávy. Mateřská společnost totiž stále častěji sází na globální modely a ty lokální ukončuje bez přímých nástupců. V roce 2022 z nabídky zmizelo mondeo, loni skončila výroba Fordu Fiesta, jehož první generace se představila již v roce 1976. A brzy se s námi rozloučí také kompaktní Ford Focus, který po modernizaci pořídíte už jen s litrovým tříválcem EcoBoost s 92 a 114 kW a vznětovou patnáctistovkou s 85 kilowatty (sportovní derivát ST se čtyřválcem 2.3 EcoBoost do toho nepočítám).

Video placeholder
Hennessey Mustang Dark Horse • Hennessey Performance

Všem výše zmíněným modelům sice prodeje klesaly či ještě klesají, přesto by si stále našly dostatek zákazníků, kteří alternativu v podobě crossoveru či SUV nepotřebují nebo nechtějí.

Podle dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) se prodeje fordů v Evropské unii a zemích EFTA letos propadly o 16,9 % na 226.365 aut. Před deseti lety přitom Američané na našem kontinentu prodávali dvojnásobné množství automobilů.

Podíl Fordu se do června letošního roku meziročně propadl ze 4,1 na 3,3 %. V Německu, které značku bere z větší části za svou, má modrý ovál podíl 3,7 procent. Před deseti lety to přitom bylo 7,1 %. A v Česku? Za prvních sedm měsíců roku 2014 si Ford držel 6,45% podíl (7211 registrací a celkové 4. místo), letos je to zatím pouze 2,46 procent za 3364 nově zapsaných automobilů a až 9. pozice mezi všemi značkami.

Segment malých aut, který Ford loni s koncem fiesty opustil, přitom za první letošní půl rok v Evropě zaznamenal 956.865 zápisů (meziročně o 5,7 % více).

Registrace nových aut segmentu B v Evropě (1-6/2024)
PořadíModelPočet (ks)Meziroční změna (%)
1.Dacia Sandero144.20517,2
2.Renault Clio113.62014,6
3.Peugeot 208105.9401,1
4.Citroën C3104.65552,8
5.Toyota Yaris92.87910,2
6.Opel Corsa86.002-18,2
7.Volkswagen Polo67.6194,3
8.Škoda Fabia52.43322,5
9.Seat Ibiza46.73331,6
10.Hyundai i2042.09819,9

Dařilo se také klasickým kompaktům (837.351 a +11,5 %), v kterých má Ford zástupce v podobě „umírajícího“ focusu s omezenou nabídkou pohonných jednotek. Tomu se i navzdory téměř 20procentnímu pádu daří držet mezi nejlepšími. Ve srovnání se Škodou Octavií je ovšem ani ne na půlce.

Registrace nových aut segmentu C v Evropě (1-6/2024)
PořadíModelPočet (ks)Meziroční změna (%)
1.Volkswagen Golf125.59142,4
2.Škoda Octavia102.90625,8
3.Toyota Corolla70.54113,9
4.Peugeot 30850.053-2,1
5.Ford Focus47.070-19,8
6.Opel Astra44.47570,4
7.Kia Niro38.09811,9
8.Citroën C434.2478,3
9.Kia Ceed33.545-5,5
10.Cupra Leon32.73370,8

Sázka Fordu na crossovery a SUV se sice vyplatila, jelikož modely Puma a Kuga patří k nejprodávanějším a nejpovedenějším, konvenční alternativy ovšem evidentně chybějí. A důraz na elektromobily zatím Američanům (a nejen jim) nevychází. A to Ford v poslední době představil hned dvě lokálně bezemisní SUV Explorer a Capri. Spolu s větším a výkonnějším Fordem Mustang Mach-E ovšem propad nezastaví. Zákazníkům totiž chybějí „normální“ auta typu fiesty, mondea, ale také MPV S-Max a Galaxy. Ani ta už v nabídce nenajdete.