Tržní podíl Fordu v Evropě klesá. Chybějí lidem „normální“ auta?
Americká automobilka s modrým oválem ve znaku ztrácí své někdejší postavení mezi značkami v Evropě, kde ji pořád bereme za místní. SUV s crossovery evidentně nejsou všespásné.
Evropská větev Fordu se sídly ve Velké Británii a v Německu se dlouhá desetiletí starala o to, aby mateřská automobilka jejím prostřednictvím Evropanům nabízela auta podle jejich gusta. Fordy Fiesta, Escort, Transit, Sierra, Mondeo, Focus a další se v minulosti staly legendami, které máme rádi především za jejich skvělý jízdní projev, díky kterému patřily na vrchol svých tříd.
Jenže v posledních letech zažívá evropský Ford ústup ze slávy. Mateřská společnost totiž stále častěji sází na globální modely a ty lokální ukončuje bez přímých nástupců. V roce 2022 z nabídky zmizelo mondeo, loni skončila výroba Fordu Fiesta, jehož první generace se představila již v roce 1976. A brzy se s námi rozloučí také kompaktní Ford Focus, který po modernizaci pořídíte už jen s litrovým tříválcem EcoBoost s 92 a 114 kW a vznětovou patnáctistovkou s 85 kilowatty (sportovní derivát ST se čtyřválcem 2.3 EcoBoost do toho nepočítám).
Všem výše zmíněným modelům sice prodeje klesaly či ještě klesají, přesto by si stále našly dostatek zákazníků, kteří alternativu v podobě crossoveru či SUV nepotřebují nebo nechtějí.
Podle dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) se prodeje fordů v Evropské unii a zemích EFTA letos propadly o 16,9 % na 226.365 aut. Před deseti lety přitom Američané na našem kontinentu prodávali dvojnásobné množství automobilů.
Podíl Fordu se do června letošního roku meziročně propadl ze 4,1 na 3,3 %. V Německu, které značku bere z větší části za svou, má modrý ovál podíl 3,7 procent. Před deseti lety to přitom bylo 7,1 %. A v Česku? Za prvních sedm měsíců roku 2014 si Ford držel 6,45% podíl (7211 registrací a celkové 4. místo), letos je to zatím pouze 2,46 procent za 3364 nově zapsaných automobilů a až 9. pozice mezi všemi značkami.
Segment malých aut, který Ford loni s koncem fiesty opustil, přitom za první letošní půl rok v Evropě zaznamenal 956.865 zápisů (meziročně o 5,7 % více).
Registrace nových aut segmentu B v Evropě (1-6/2024) | |||
Pořadí | Model | Počet (ks) | Meziroční změna (%) |
1. | Dacia Sandero | 144.205 | 17,2 |
2. | Renault Clio | 113.620 | 14,6 |
3. | Peugeot 208 | 105.940 | 1,1 |
4. | Citroën C3 | 104.655 | 52,8 |
5. | Toyota Yaris | 92.879 | 10,2 |
6. | Opel Corsa | 86.002 | -18,2 |
7. | Volkswagen Polo | 67.619 | 4,3 |
8. | Škoda Fabia | 52.433 | 22,5 |
9. | Seat Ibiza | 46.733 | 31,6 |
10. | Hyundai i20 | 42.098 | 19,9 |
Dařilo se také klasickým kompaktům (837.351 a +11,5 %), v kterých má Ford zástupce v podobě „umírajícího“ focusu s omezenou nabídkou pohonných jednotek. Tomu se i navzdory téměř 20procentnímu pádu daří držet mezi nejlepšími. Ve srovnání se Škodou Octavií je ovšem ani ne na půlce.
Registrace nových aut segmentu C v Evropě (1-6/2024) | |||
Pořadí | Model | Počet (ks) | Meziroční změna (%) |
1. | Volkswagen Golf | 125.591 | 42,4 |
2. | Škoda Octavia | 102.906 | 25,8 |
3. | Toyota Corolla | 70.541 | 13,9 |
4. | Peugeot 308 | 50.053 | -2,1 |
5. | Ford Focus | 47.070 | -19,8 |
6. | Opel Astra | 44.475 | 70,4 |
7. | Kia Niro | 38.098 | 11,9 |
8. | Citroën C4 | 34.247 | 8,3 |
9. | Kia Ceed | 33.545 | -5,5 |
10. | Cupra Leon | 32.733 | 70,8 |
Sázka Fordu na crossovery a SUV se sice vyplatila, jelikož modely Puma a Kuga patří k nejprodávanějším a nejpovedenějším, konvenční alternativy ovšem evidentně chybějí. A důraz na elektromobily zatím Američanům (a nejen jim) nevychází. A to Ford v poslední době představil hned dvě lokálně bezemisní SUV Explorer a Capri. Spolu s větším a výkonnějším Fordem Mustang Mach-E ovšem propad nezastaví. Zákazníkům totiž chybějí „normální“ auta typu fiesty, mondea, ale také MPV S-Max a Galaxy. Ani ta už v nabídce nenajdete.