Za volantem omlazeného Fordu Puma: Větší displej, jinak takřka vše při starém
Druhý nejprodávanější ford v Česku prodělal vítanou modernizaci, která přinesla modernější multimédia a vyspělé matrix světlomety. V ostatních ohledech se toho tolik nezměnilo, což ale vůbec nevadí.
Americký Ford je přeborníkem v recyklaci názvů. Mustang proto v současnosti neoznačuje pouze ikonický sportovní model s osmiválcem, s přídomkem Mach-E ale také elektrické SUV. U čerstvé novinky v podobě Fordu Capri se bohužel nedočkáme nízké karoserie, jednoho páru dveří ani silného spalovacího motoru pod kapotou. Ikonický název totiž patří nedávno představenému SUV na elektřinu.
Ford Puma, někdejší malé kupé na bázi čtvrté generaci modelu Fiesta, se v roce 2019 zase vrátil v podobě malého crossoveru. Trochu kontroverzní rozhodnutí se ovšem ukázalo jako správné. Nová puma se vyšvihla mezi nejprodávanější modely značky a zastoupila fiestu, jejíž výroba loni skončila.
V Česku se s 647 exempláři v letošním roce jedná o druhý nejprodávanější model značky Ford, lepší je pouze kompaktní SUV Kuga (779), s jehož omlazenou verzí jsem se také svezl.
Jízdně velmi zajímavý malý crossover v rámci letošní modernizace dostal jenom dílčí úpravy. Zvenku si všimnete například jiné masky s logem modrého oválu. To přitom u starší verze bylo umístěno výše, konkrétně pod kapotou. Příplatkovou výbavu rozšířily matrixové přední světlomety (pro všechny tři stupně za 23.000 Kč), které poznáte podle trojice světelných „drápů“.
Těšit se můžete také na jiné designy kol o průměru 17 až 19 palců a nemetalický šedý lak Cactus (na fotkách), který je jako jediný bez příplatku.
Uvnitř se zásadní změna odehrála v prostoru okolo řidiče. Malý displej, který trochu nepřirozeně trčel z přístrojovky, nahradila dvanáctipalcová obrazovka multimediálního systému Sync 4. Kvůli tomu se změnila celá palubní deska. Nad monitorem jsou nově poměrně robustní výdechy ventilace, robustně ostatně působí celá oblast před řidičem, což nevypadá úplně elegantně.

Do noty jsem si úplně nepadl s novým, pouze dvouramenným volantem. Nelíbí se mi jeho zploštění na vrcholu i spodku. Kvůli výhledu na 12,8“ displej před řidičem, který je ve standardu pro všechny varianty, je navíc věnec docela široký.
Kvůli příchodu nových multimédií se bohužel musíme rozloučit s fyzickými ovladači ventilace. Tu nově ovládáte pouze na centrálním displeji, což je nepochybně méně praktické, minimálně za jízdy. Ocenil bych také lepší materiály. Horní a spodní část palubní desky a výplně dveří jsou na můj vkus až příliš rozsáhle „ozdobeny“ tvrdými plasty, které mi v takhle fešném crossoveru přijdou trochu jako pěst na oko.
Litr, nebo litr?
Po konci přeplňovaného tříválce 1.5 EcoBoost ve sportovním derivátu ST si musíme vystačit s jeho litrovým kolegou o výkonu 118 kilowattů, který díky mild-hybridu dává celkových 125 kW. Standardně je zkombinován se sedmistupňovou dvouspojkou Powershift a stojí 899.900 korun. S takovou cenovkou si moc zájemců v Česku nenajde.
Ostatně na našem trhu je nejpopulárnější základní motor 1.0 EcoBoost s 92 kilowatty, který pořídíte už za akčních 499.900 Kč. Za sedmistupňový automat Powershift si připlatíte rozumných 40 tisíc. Případně můžete přihodit dalších třicet tisíc a sáhnout po druhé nejvýkonnější variantě se 114 kW, která je na stovce o 1,1 sekundy rychleji. A právě tuhle variantu jsem krátce vyzkoušel na cestě z Ratměřic zpátky do Prahy.
Pořád na špici
Nebudeme si nic nalhávat, kvality Fordu Puma zůstaly i po modernizaci prakticky beze změny. Pořád se tudíž jedná o jedno z řidičsky nejzajímavějších aut ve své třídě. Skvělá ovladatelnost zůstává. Litrový tříválec má ve výkonnější specifikaci dostatek elánu, abyste s ním dokázali potrápit i výkonnější vozy.
V kombinaci s automatem se jedná především o komfortní pohon do města, který se ovšem nebojí ani vyššího dálničního tempa. Líbí se mi jen minimální prodleva motoru při razantním sešlápnutí plynového pedálu. Navíc nezmatkuje ani převodovka, která rychle a bez větších prodlev reaguje na měnící se tempo.
Tužší podvozek má rád zakroucené silnice, na těch rozbitých dokáže s většími disky trochu potrápit posádku. Pokud tedy budete moci, zůstaňte maximálně u osmnáctek. O palec větší ráfky za příplatek 28.000 (ST-Line), respektive 15.000 Kč (ST-Line X) za snížení pohodlí nestojí. Řízení zůstává lehčí, ale přesné. Za volantem se tak budou bavit obě pohlaví. Ženy primárně díky přátelskému charakteru Fordu Puma a jeho atraktivnímu zevnějšku, pány zase potěší velmi konzistentní jízdní projev.
Vše je navíc podpořeno slušně nastavenými cenami, které jsou prakticky na totožné úrovni jakou u Škody Kamiq, nejprodávanějšího malého crossoveru na našem trhu.
Ceník Ford Puma 2024 | ||||
Titanium | ST-Line | ST-Line X | ST | |
1.0 EcoBoost/92 kW 6MT | 499.900 Kč | 524.900 Kč | 579.900 | - |
1.0 EcoBoost/92 kW 7DCT | 539.900 Kč | 564.900 Kč | 619.900 Kč | - |
1.0 EcoBoost/114 kW 7DCT | - | 594.900 Kč | 649.900 Kč | - |
1.0 EcoBoost/125 kW 7DCT | - | - | - | 899.900 Kč |