TEST Twingo Renault Sport - Koncentrovaná radost
Už jsem si zvykl, že v očích celé řady lidí vypadám jako šílenec, když tvrdím, že abych si užil jízdu na okreskách, opravdu nepotřebuji hodně přes 1,5 tuny vážící BMW M3 nebo Lexus IS F, tím méně třeba BMW M5. Ale mohu snad za to, že si jízdu mnohem víc užiji třeba v MX-5, Civicu Type R nebo Corse OPC? Kdy si zase lidé uvědomí, že úsloví „bigger is better“ prostě u sporťáků neplatí? A nyní musím svůj seznam oblíbených sportovních aut zase o jeden exemplář rozšířil – je jím Twingo Renault Sport.
Prostě mini...
Nejmenší Renault se nevyhnul charakteristické slabině miniaut – nevalné pozici za volantem. Sedadlo je dost vysoko a kvůli nemožnosti podélného seřízení sloupku máte nohy pokrčené víc, než by vyhovovalo, volant má navíc nepříjemně autobusový odklon od svislé osy. Malou útěchou je alespoň jeho velikost a tloušťka – drží se opravdu parádně. Obrovskou pochvalu zaslouží též sedadla. Perfektně drží trup od kyčlí až pod lopatky a jejich profilování je tak výrazné, že ani nevadí absence vedení v oblasti ramen. Přitom ale čalounění není nijak přehnaně tuhé, takže se v sedadlech sedí velice pohodlně, i pokud zrovna neřádíte v serpentinách.
Víc toho ale v kabině sportovního nečekejte, tedy až na kovové pedály, Francouzi ponechali dokonce i hlavici řadicí páky ze sériového modelu.
renault testy minivozy hothatch
Voilà – atmosféra!
Renault zaslouží ocenění, že nepodlehl lákadlu téměř bezpracného použití maloobjemového turbomotoru. Stejně jako u většího Clia RS se rozhodl pro atmosféricky plněný motor s obvyklým objemem. Twingo RS dostalo jako jediné z modelové řady jiný motor než mimořádně rozšířený čtyřválec 1150 cm3. Šestnáctistovka se znamenitými parametry: 98 kW (133 koní) při 6750 min-1 a 160 Nm při 4400 min-1. Stovku sice udělá nejlépe za 8,7 s, ale věřte mi, že to o reálné dynamice tohoto autíčka nevypovídá vůbec nic.
Motor je totiž jednoduše skvělý. Už proto, že rozhýbává hmotnost jen 1050 kg. Ať už ho necháváte povalovat kolem 2500 otáček, kdy disponuje znamenitou pružností, nebo ho držíte nad 4500 ot/min, kdy ze sebe dostává to nejlepší. Nemá sice takovou výbušnost ve vysokých otáčkách, jakou by atmosféra měla mít, ale i přesto řidiči činí potěšení vytočit motor až k omezovači v 7000 otáčkách. I tyhle výšiny zvládá s francouzskou noblesou – motor je totiž dost pečlivě odhlučněn a extrémně vyladěný vůz by mohl být klidně o nějaké to kilo na tlumicích hmotách lehčí.
renault testy minivozy hothatch
Bohužel žádný ze sportovních renaultů nemá řazení, které by odpovídalo kvalitám zbytku auta a Twingo není výjimkou – pětistupňová kulisa má sice dráhy přesné a bez vůlí, a dokonce i délka drah je rozumná, ale gumové dorazy jednotlivých poloh kulisy, duté lupání z útrob auta a zadrhávání v neutrální poloze se se sportovním řazením prostě neslučují. Jenže jak na počítadle kilometrů naskakují další a další kilometry, zjišťuji, že to nevadí tak moc, jak si na začátku seznamování myslíte.
Jako motokára
Jakmile Twingo protáhnu prvními zatáčkami, rozpačité pocity z pozice za volantem a z nepřesvědčivé převodovky se začnou vytrácet. Krátký rozvor a vyšší stavba karoserie se přidávají na stranu kladů auta, protože lehký neklid vozu (typický pro všechna miniauta) na nerovné silnici umocňuje dojem rychlosti a i když zatím nejedu naplno, perfektně se s autem a jeho reakcemi sžívám. Jenže kouzlo Twinga RS nespočívá jen v tom, že se i pomalá jízda zdá být docela svižnou, malý renault umí jet i velmi ostře a přitom se nemění ve svéhlavou a neovladatelnou potvoru. Skvělé pérování, které dosud velmi schopně pohlcovalo rázy od nerovností, najednou začíná fungovat i jako sportovní hardware.
renault testy minivozy hothatch
Auto se v zatáčkách téměř nenaklání a do každé zatáčky se vrhá s obrovskou chutí a ochotou. Přitom je šasi autíčka velice komunikativní, a tak máte neustále přehled o tom, co se s oběma nápravami děje. Díky tomu si lze vybrat i jízdní styl – buď čistou stopu v méně ostrých zatáčkách, při níž se Renault drží zvoleného směru jako klíště, nebo lze v těch ostrých využít nedotáčivosti, k níž mají sklony všechna miniauta – jakmile kola začnou naznačovat nedotáčivé hrnutí, stačí uvolnit tlak na plynový pedál a vůz přechází do krásně čitelné a kontrolovatelné přetáčivosti – prostě radost až na půdu. Jen systém jízdní stability nás trochu potrápil – občas zasahoval do řízení, i když byl vypnutý…
renault testy minivozy hothatch Po poněkud rozpačitých pocitech z řízení u Mégane RS a Clio RS mě to u Twinga vysloveně nadchlo. Nepůsobí tak uměle, jako tomu je u jeho větších sourozenců, účinek posilovače je přiměřený a auto reaguje na každý pohyb volantem přesně. Hodně připomíná to v Laguně Coupe – také není tak ostré, jak by mohlo (a mělo) být, i přesto je však vedení vozu příjemné. S naladěním řízení jako by korespondovalo nastavení brzd – mají rychlý nástup a jsou účinné a docela dobře se dávkují, pedál ale působí trochu gumově.
Třída sama pro sebe
Když jsem psal o příchodu Twinga RS na český trh, spekuloval jsem, jak moc velká konkurence to bude pro Pandu 100HP. Teď je to jasné – Francouzi vymazali italské auto z mapy snad ve všech ohledech – tedy kromě stylu. Pandě dá teď prostě přednost jen ten, kdo z nějakého důvodu opravdu nechce twingo. A takových důvodů se bude hledat opravdu málo…
První cena vozu | 179 900,-Kč (1.2 Acces, 43 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 349 900,-Kč (Renault Sport, 98 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 349 900,-Kč (Renault Sport, 98 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 389 400,-Kč (Renault Sport, 98 kW) |
Plusy
- tvarování a rozměry sedadel
- velmi dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost
- výkonný a tichý motor
- přesné řízení
- velmi dobrá jízdní dynamika
- dobrý jízdní komfort
Mínusy
- posaz za volantem
- nesportovní charakter řazení
- neklid podvozku na nerovnostech