U.S. Army nakoupí vozy JLTV za 6,75 miliardy dolarů, nahradí Humvee
Vozidlo HMMWV slouží americké armádě od roku 1985, a přestože jej řada lidí považuje za takřka nezničitelné, opak je pravdou. Kritizována byla vyšší spotřeba, hmotnost a horší ochrana posádky při výbuchu náloží a min. Americká armáda začala nástupce legendárního vozu hledat už v roce 2012, přičemž šanci na výhru v tendru měly společnosti AM General (tvůrce HMMWV), Lockheed Martin, BAE Systems a Oshkosh.
O vítězi výběrového řízení informoval v noci na dnešek Pentagon. Firma Oshkosh Defense (divize pro výrobu armádních vozů) získala kontrakt na dodávku 17.000 vozidel JLTV (Společné lehké taktické vozidlo) za 6,75 miliardy dolarů (asi 159 miliardy korun) v příštích osmi letech. Celkem je ale potřeba vyměnit 55.000 vozů HMMWV, zakázka by tedy mohla podle agentur přesáhnout částku 30 miliard dolarů (asi 705 miliard korun).
Požadavky na nástupce Humvee byly v roce 2012 velmi přísné, ale vzhledem k situacím, ve kterých se automobily budou pohybovat, se to dá pochopit. Vůz například nesměl vážit více než 5,7 tuny (to kvůli přepravě letadly, na lodích a podobně), musel spolehlivě fungovat v teplotách od -40 do +50 °C, a problém mu nesměla dělat ani nadmořská výška 3.650 m.n.m. Při rychlosti 55 km/h byl požadován dojezd minimálně 560 kilometrů, v těžkém terénu neexistovalo zastavení za méně než 480 kilometrů, a z 0-50 km/h měl akcelerovat do 7 sedmi sekund.
Automobil JLTV je z hlediska požadavků americké armády nejlepší. Ve srovnání s HMMWV prý umí lépe vzdorovat náložím a v terénu se pohybuje obratněji. Podle Charlese Szewse, ředitele firmy Oshkoshe, se jedná o nejpokročilejší taktické kolové vozidlo na světě. Výsledky testů odhalily míru ochrany posádky jako u lehkého tanku, podvozek se vyrovná se stejnými nástrahami jako vozidla MRPA (Mine-Resistant Ambush Protected), a obratnost má dosahovat úrovně jako buggyny pro závody Baja.