Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

U.S. Army nakoupí vozy JLTV za 6,75 miliardy dolarů, nahradí Humvee

Jan Mička
Diskuze (21)
Náhradu za zastaralé Humvee začala americká armáda hledat již v roce 2012. Výběrové řízení vyhrála společnost Oshkosh.

Vozidlo HMMWV slouží americké armádě od roku 1985, a přestože jej řada lidí považuje za takřka nezničitelné, opak je pravdou. Kritizována byla vyšší spotřeba, hmotnost a horší ochrana posádky při výbuchu náloží a min. Americká armáda začala nástupce legendárního vozu hledat už v roce 2012, přičemž šanci na výhru v tendru měly společnosti AM General (tvůrce HMMWV), Lockheed Martin, BAE Systems a Oshkosh.

O vítězi výběrového řízení informoval v noci na dnešek Pentagon. Firma Oshkosh Defense (divize pro výrobu armádních vozů) získala kontrakt na dodávku 17.000 vozidel JLTV (Společné lehké taktické vozidlo) za 6,75 miliardy dolarů (asi 159 miliardy korun) v příštích osmi letech. Celkem je ale potřeba vyměnit 55.000 vozů HMMWV, zakázka by tedy mohla podle agentur přesáhnout částku 30 miliard dolarů (asi 705 miliard korun).

Požadavky na nástupce Humvee byly v roce 2012 velmi přísné, ale vzhledem k situacím, ve kterých se automobily budou pohybovat, se to dá pochopit. Vůz například nesměl vážit více než 5,7 tuny (to kvůli přepravě letadly, na lodích a podobně), musel spolehlivě fungovat v teplotách od -40 do +50 °C, a problém mu nesměla dělat ani nadmořská výška 3.650 m.n.m. Při rychlosti 55 km/h byl požadován dojezd minimálně 560 kilometrů, v těžkém terénu neexistovalo zastavení za méně než 480 kilometrů, a z 0-50 km/h měl akcelerovat do 7 sedmi sekund.

Automobil JLTV je z hlediska požadavků americké armády nejlepší. Ve srovnání s HMMWV prý umí lépe vzdorovat náložím a v terénu se pohybuje obratněji. Podle Charlese Szewse, ředitele firmy Oshkoshe, se jedná o nejpokročilejší taktické kolové vozidlo na světě. Výsledky testů odhalily míru ochrany posádky jako u lehkého tanku, podvozek se vyrovná se stejnými nástrahami jako vozidla MRPA (Mine-Resistant Ambush Protected), a obratnost má dosahovat úrovně jako buggyny pro závody Baja.

Jan Mička
Diskuze (21)
27. 8. 2015 09:08
Oshkosh Dealership Mosul Letter
Vážený pane chálífe Baghdádí,

Váš zájem o naše vozidla Oskosh nás těší a opět Vám jako při minulé dodávce nachystáme cca. 2000 kousků v plné výbavě u Letiště v Mosulu, stačí zamávat černou vlaječkou. Do Vašeho servisního centra v Rakká zajistíme i montéry. S posádkami, které vám autíčka dovezou, prosím ale nejednejte bezhlavě jako minule. Předpokládaná delivery time: velmi brzo.

Vážený pane Chalífe, jsem v úctě
plk. Muhammad bin Utecujenzamavaji
Velitel letiště Mosul, Irácká národní socialistická demokratická hrdá jednotná republikánská osvobozenecká loutkový armáda - divize Divadelní sbor Sever
Avatar - T613
26. 8. 2015 21:29
Re: Gaz Tigr
z mých zdejších dávných dob
[odkaz]
26. 8. 2015 20:57
Re: ... nahradí Humwee
Humwee bolo dobré vozidlo a stále ním je, no bolo primárne určené k využitiu pri klasickej vojne. Dnes sa ale bojuje prevažne partizánskym spôsobom a vojaci sú často ostreľovaní či napádaní nástražnými systémami a tam Humwee už dosť strácal. Nedalo sa na neho naplácať viac pancieru. Viem o čom hovorím, keďže som jeden čas pre Oshkosh tie pancierové výlisky privážal. Kamión skoro prázdny, pár plechov na podlahe a váha na maxime tak, že sa nešlo do kopca rozbehnúť. Toto nové vozítko vyzerá byť presne to, čo us army práve potrebujú.
26. 8. 2015 20:26
Re: Gaz Tigr
Tak to ma parametrami (velkost, hmotnost, pocet osob, atd) ovela blizsie k Marauder/Matador, nez k Humvee.
Avatar - AUDIRS6
26. 8. 2015 15:14
Re: ... nahradí Humwee
mas SZ