Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Umělecká díla pod kapotou: 10 nejhezčích motorů současnosti

Michal Fokt
Diskuze (87)
Zatímco pokud jde o design karoserie, automobilky se mohou přetrhnout v nápaditosti, na estetiku motorů se téměř pozapomnělo. Pojďme se podívat na desítku aut, u kterých je i dnes radost zvednout kapotu.

„Pěkný, ale ještě mi otevři kapotu, ať se podívám na motor“ – i dnes platí, že když někomu ukazujete auto, prohlídka motorového prostoru je naprostou samozřejmostí. Ale automobilky jako by na to dočista zapomněly. Ještě v devadesátých letech nás po tomto úkonu vítala čistá „mechanika““ s kovovými, případně nahrubo lakovanými kryty motorů a zvýrazněnými logy výrobce, respektive označení a specifikace motoru, zatímco z plastu bylo maximálně tak sací potrubí a nádržky na provozní kapaliny.

Jenže pak přišly do módy plasty. Nejdříve se objevovaly jen sem-tam, aby zakryly kabelové svazky, jako třeba u klenotu F20 v Hondě S2000, časem je však zcela vystřídaly celoplošné kryty, díky nimž přestalo být důležité, jak je motorový prostor „uklizený“ a které navíc poměrně výrazně omezují hlučnost motorů. Tato móda bohužel zlikvidovala jakoukoli estetiku nejen u masových aut, ale i u většiny sportovních vozů. Je tedy jasné, že nejhezčí motory musíme hledat mezi supersporty. To asi platilo vždycky, jen rozdíly mezi touto kategorií a ostatní produkcí nebyly tak dramatické.

Ferrari 458 Italia V8 4.5

Určitě není náhodou, že největší pozornost vizuální stránce motorů věnují značky, vyvolávající nejvíce emocí, tedy italští výrobci sportovních aut, přičemž o králi nemůže být pochyb – je jím Ferrari. Lhostejno, zda se jedná o V8 nebo V12, i dnes jsou kryty motorů z Maranella bez výjimky uměleckými díly, přestože té techniky už také mnoho neukazují. Vzhledem k tomu, že po výčtu všech krasavců by už na konkurenci mnoho příček nezbylo, jmenujme za všechny Ferrari 458 Italia, jehož obrovskou výhodou je i to, že kvůli pohledu na jeho V8 ani není třeba nic zvedat.

Lamborghini Gallardo LP 560-4 V10 5.2

Teď si možná říkáte, že je štěstí, že ma Lamborghini jen dva modely, ovšem pozor, zvednutí krytu motoru aventadoru nepřináší zase takové uspokojení, jaké by člověk čekal, naštěstí to zachraňuje dosluhující Lamborghini Gallardo, i když i zde by to mohlo být lepší, tak uvidíme, s čím přijde nová generace.

Maserati GranTurismo/GranCabrio/Quattroporte V8 4.7

Naopak sázkou na jistotu jsou motory V8 u Maserati. Naprosto identické u modelů GranTurismo, GranCabrio i Quattroporte a stejně se neomrzí prohlédnout si jej znovu a znovu. I zde ovšem nastupuje nová éra a s ní i příslušný design, jenž bude poprvé k vidění v nové generaci sedanu Quattroporte. Ten schová všechno v plastu, ale i tak to bude pěkné pokoukání, což naznačuje, že to jde, pokud je vůle...

Pagani Huayra V12 6.0 AMG

Možná až trošku kýčovitě působí vidlicový dvanáctiválec AMG 6,0 l ve voze Pagani Huayra ze sousedství výše uvedených věhlasných značek, ale když prodáváte auta, vedle jejichž cenovky působí i ta nejdražší ferrari trošku sociálně, bez notné dávky okázalosti to asi nejde.

Nissan GT-R V6 3.8

Teď se ale pojďme podívat na opačnou stranu spektra, diametrálně odlišné od italské zdobnosti – na tahu je japonská hardcore mechanika. Motorový prostor Nissanu GT-R vypadá přesně tak, jak tohle auto jezdí a jak vypadá – bestiálně. Motor V6 VR38 o objemu 3,8 l se dvěma turby toho v plastu skrývá opravdu jen minimum a je tedy co si prohlížet.

Toyota GT 86 2.0 Boxer

A není rozhodně sám, podobnou filozofii vyznává i dvoulitrový boxer v Toyotě GT 86, jediném autě v našem seznamu, které se vejde do milionu. Nedá se sice říci, že by na něj byla radost pohledět, ale zcela jistě potěší jeho „industriální“, maximálně syrové pojetí.

SRT Viper V10 8.4

Že byste podobný přístup čekali i u nového SRT Viper coby zástupci té nejdrsnější americké školy? Tak to jste na omylu. Amíci se inspiroval i v Itálii a monstrózní V10 8.4 je pěkně „uklizený“, na rozdíl od aventadoru však ukazuje i přes masivní výztuhy poměrně dost na to, aby se dostal do naší elitní desítky.

Bentley Mulsanne V8 6.75

Velmi příjemné překvapení vám přichystá přeplňovaný osmiválec 6,75 l od Bentley , jenž byste asi čekali pod jedním velkým krytem, v němž by snad působilo rušivě i víčko pro dolití vody do ostřikovačů. Chyba lávky – Mulsanne jako by si přímo říkalo o to, vyměnit kapotu za "tuningový" kryt z polykarbonátu.

Aston Martin Vanquish V12 6.0

A kdo že si zaslouží poslední volné místo v téhle elitní desítce? Uvažoval jsem o Audi R8, Bugatti Veyron nebo bižuterii v Rolls-Royce Ghost, ale to by asi bylo nefér ke značce, která pojala design motoru úplně jinak, než všichni ostatní. Omezila podíl plastu na minimum a i přesto není téměř nic vidět, zvlášť když je motor zamřížován, aby mechaniky nepokousal – V12 6.0 v novém Aston Martinu Vanquish.

Michal Fokt
Diskuze (87)
26. 11. 2012 18:13
Motor
Podle mě motor zůstane vždy motorem at vypadá jak chce >:D hlavní je co je v něm :-)
Avatar - Choochoo
22. 11. 2012 17:08
Re: Krasa
Jde o to, ze plastovy dekl je proste bida. Do nedavna nam tady tvrdili fandove nejmenovaneho koncernu, jaka je to krasa ten dekl a jak maj krasny motorovy prostor a ted takova prasecina pod deklem. Zase mi to pripomina heslo navrch lacine huj, uvnitr... ;-)

Me tahle nafta od Hondy neprijde jako konkurence ;-) Takhle vypadaj koncernovy benziny, ikdyz mozna taky s deklem >:-[]
[odkaz]
[odkaz]
22. 11. 2012 12:46
Re: Italská krása
Ale no tak. Kdyz se na ten motor podivate zblizka, uvidite "Handcrafted in Crewe, England". Wiki: "This 6.75 litre V8 is a legacy engine, developed by Rolls-Royce Limited before the takeover of Bentley Motors Limited by the German Volkswagen Group, but still used during their ownership."
21. 11. 2012 22:49
458 Italia
Ještě lepší je cítit to teplo,zvuk , vibrace a sílu pod pedálem měl jsem čest to poznat u 458 Italia
21. 11. 2012 22:14
Re: AR V6 3,2
jak jinak, když je to předohrab. Spíš najděte designéra, co klasiku uloženou podélně které má nikterak půvabné sání, předělal napříč a prosadil si tu chromovanou nádheru.