Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Umíte správně používat jízdní pruh pro pomalá vozidla? Můžete, nebo musíte?

Petr Barták
Diskuze (31)
Podle zákona se musí jezdit mimo obec vpravo. Je ale běžný řidič povinen používat i dálniční pruh pro pomalá vozidla, jež v daném úseku nemohou dosáhnout rychlosti 80 km/h?

Stojíme na silničním mostě na dálnici D5 poblíž středočeského Berouna a sledujeme využívání pruhu pro pomalu jedoucí vozidla. Je

frekventovaný, co chvíli v něm vidíme nejen kamiony, ale také auta s vozíky, autobusy příměstské dopravy, dokonce dvojici obytných automobilů a několik vozů táhnoucích obytné přívěsy. Jeho využívání i obyčejnými osobními vozy ale není tak časté, oba pruhy vlevo jsou výrazně plnější. Stejné je to i na D1, třeba před sjezdem na Velké Popovice. Přitom zákon o silničním provozu stanovuje, že řidič má k jízdě využívat především pravý pruh.

Právě otázka, zda musí používat pás avizovaný dopravní značkou Jízdní pruh pro pomalá vozidla, který se často objevuje na dálnicích D1 či D5, leží našim čtenářům na mysli. „Řidiči nemají jasno, zda musí tento pás využívat jako běžný jízdní pruh, nebo je vyhrazen pouze pro pomalu jedoucí auta. Raději jím proto nejezdí, i když je prázdný. Policie ale prý jeho nevyužívání pokutuje,“ píše například náš čtenář Petr. Navíc z vlastních zkušeností víme, že pomalý pruh řidiči nepoužívají i proto, že přerušovaná čára, která jej vymezuje, se často mění na souvislou. Ostatní motoristé je pak nechtějí pustit zpět.

Je to na vás

Kdo jiný by měl mít jasno než policie, která má ze zákona dohlížet na dodržování pravidel silničního provozu. „Pruh musí používat vlastně všechny

kamiony či jízdní soupravy, případně další vozidla, která v daném úseku, nejčastěji například ve stoupání, nedosahují rychlosti 80 km/h,“ vysvětluje Petr Habenicht z Policejního prezidia.

Musím tam ale vjet, když mám rychlost vyšší? Podle policejního důstojníka tomu nic nebrání, pokud je rychlost mého auta v daném úseku výrazně pomalejší než rychlost ostatních. Pokud tedy v pomalém pruhu nepojede žádné vozidlo, které byste při jízdě ohrozili, nebo omezili, můžete jej použít i pro normální jízdu vyšší rychlostí za předpokladu, že brzdíte svou jízdou ostatní. Jako modelovou situaci uvádí stav, kdy jedete v takovém úseku třeba 100 km/h a víc už z auta nevymáčknete, nebo přidat plyn nechcete. Přitom se na vás zezadu tlačí rychlejší vůz, který nemůže využít zaplněný pruh vlevo od vás. Zároveň vás nesmí předjíždět zprava. „Abyste mu nebránili v cestě, můžete použít pomalý pruh,“ říká policejní důstojník. Poté, co

je bezpečné vrátit se zase do normálního pruhu, může tam šofér vjet, samozřejmě při dodržení pravidel pro jízdu v pruzích. „Za takovou jízdu od nás pokutu nedostanete,“ říká Habenicht. Policejní verdikt tedy zní: pokud nikoho neohrozíte, ani neomezíte, jízdní pruh pro pomalá vozidla využít nemusíte, ale můžete. Pokud máte vyšší cestovní rychlost než oněch 80 km/h, nebo pokud vaše rychlost nebyla výrazně pomalejší proti jiným vozidlům, není tento jízdní pruh určený pro vás a vaše vozidlo.

Řeč paragrafů

Zákon o silničním provozu jasně říká: „Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování,“ cituje paragraf Tomáš Neřold z Ministerstva dopravy.

Ovšem v úseku označeném dopravní značkou Jízdní pruh pro pomalá vozidla je to jinak. „Značka vyznačuje přídatný pruh na dálnici a silnici pro motorová vozidla určený pro vozidla, která v takto označeném úseku nedosáhnou rychlosti jízdy alespoň 80 km/h,“ říká šéf Asociace autoškol Ondřej Horázný. Jiná motorová vozidla podle něj užívají tento jízdní pruh, jestliže je jejich rychlost jízdy v daném úseku výrazně nižší než rychlost ostatních vozidel jedoucích v témže směru.

Pokuty: Komu ano, komu ne

Za nevyužívání jízdního pruhu pro pomalá vozidla policie pokutuje řidiče vozidel, pro něž je určen – tedy například kamionů, jízdních souprav či obytných vozů. „Sankce může dosáhnout až 2000 korun takzvaným příkazem na místě, který odpovídá dřívějšímu označení bloková pokuta. Ve správním řízení se výše pokuty pohybuje už v rozmezí 1500 až 2500 korun,“ říká Ondřej Horázný z Asociace autoškol.

Zvláštní kategorií, která tento pruh musí také využívat, jsou vozidla jedoucí pomalu kvůli poruše. V praxi je však tento moment málo frekventovaný. Policista Pavel Habenicht podotýká: „Takové vozidlo musí dálnici nebo silnici pro motorová vozidla opustit na nejbližším výjezdu.“ Pokuta naopak určitě mine motoristu, který třeba do pomalého pruhu uhýbá rychlejším řidičům. Musí samozřejmě dodržet všechna pravidla pro přejíždění z jednoho pruhu do druhého, tedy neohrozit, neomezit a dát včas znamení o změně směru jízdy. „Takové řidiče nepokutujeme,“ potvrzuje policejní důstojník.

Víte, že…

… pravidla pro jízdu v úseku označeném dopravní značkou „Jízdní pruh pro pomalá vozidla“ zmiňuje již vyhláška Ministerstva vnitra o pravidlech silničního provozu účinná od 1. ledna 1967?

… vozidla s konstrukční rychlostí nižší než 80 km/h na dálnici vůbec nesmějí?

Petr Barták
Diskuze (31)
4. 11. 2023 19:57
Re: Článek o lejnu
No asi takto: oni můžou dostat 500-2000 za to, že nejedou vpravo. No a ty 6b a 1/2 roku bez papírů + pokuta za nesprávné a nebezpečné předjíždění.
Docela by mě zajímalo, jak bych byl řešen, když jedu ustálených 130 v pravém pruhu a de facto podjíždím/předjíždím idioty v 3. či 4. pruhu šinoucí se 100-110 a prostřední pruhy prázdné.
4. 11. 2023 19:57
Re: Článek o lejnu
No asi takto: oni můžou dostat 500-2000 za to, že nejedou vpravo. No a ty 6b a 1/2 roku bez papírů + pokuta za nesprávné a nebezpečné předjíždění.
Docela by mě zajímalo, jak bych byl řešen, když jedu ustálených 130 v pravém pruhu a de facto podjíždím/předjíždím idioty v 3. či 4. pruhu šinoucí se 100-110 a prostřední pruhy prázdné.
7. 2. 2019 19:49
Re: Konštrukčná rychlosť 80km/h
Ty jsi tak hloupý normálně nebo to po nocích trénuješ? Bazírovat na slovíčkách je výsadou advokátů, tady všichni víme, co se tím myslí.
7. 2. 2019 19:42
kapku padlé na hlavu...
Vždycky jsem se učil a dokonce mi to potvrdil učitel autoškoly, který nás pravidelně ve firmě každý rok školil, že pomalý pruh jsem povinen použít v případě, kdy moje rychlost klesne pod 60 km/h... A k tomu pravému pruhu ve stoupání s pomalým pruhem - nikde není napsáno, že musím jet 130 km/h, mohu jet klidně stovkou, pokud se necourám v pruhu levém. Protože v místě, kde pomalý pruh není, jedu v pravém pruhu kilo a nezajímá mě, jestli za mnou jede někdo rychleji, na předjetí má levý pruh a pokud chce být rychlejší, musí mě předjet. A toto platí i ve stoupání s pomalým pruhem. Nevidím totiž žádný rozdíl mezi jízdou po rovině kilem a toutéž rychlostí ve stoupání. A už vůbec mě nenapadne zpomalit na 70 km/h a zařadit se do pomalého pruhu jen proto, že chce někdo za mnou závodit. Každé takové zpomalení a následné zrychlení na původní rychlost mě stojí benzín, na který mi nikdo z nich nedá ani floka.
11. 2. 2018 12:15
Konštrukčná rychlosť 80km/h
"Víte, že ... vozidla s konstrukční rychlostí nižší než 80 km/h na dálnici vůbec nesmějí?"

Víte, že to nie je pravda?

Každé vozidlo má totiž konštrukčnú rychlosť nižšiu než 80 km/h - tj. každé vozidlo je schopné ísť rýchlosťou nižšou než 80km/h. Na diaľnice nesmú len tie, ktoré majú NAJVYŠŠIU konštrukčnú rychlosť nižšiu než 80/h.