Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Naučte se správně jezdit v uzavírkách! Předejít chybám lze velice snadno

Stanislav Kolman
Diskuze (21)
Letní měsíce bývají na českých silnicích z hlediska bezpečnosti nejkritičtější a bohužel i nejtragičtější. Ministerstvo dopravy připravilo několik instruktážních videí, která mají s plynulostí provozu pomoci.

Video se připravuje ...

Během července a srpna umírá na českých silnicích dlouhodobě o třetinu více osob než během ostatních měsíců v roce. Nejčastějšími příčinami jsou nevěnování se řízení a nepřiměřená rychlost.

Mnozí se startem prázdnin cestují na dovolenou a kromě hustého provozu musí počítat i s četnými dopravními uzavírkami. „Opravy silnic jsou nutné a jistým omezením pro řidiče jsou. Provoz ale většinou úplně zastaví až nehody, které se stanou v těchto zúžených místech,“ říká Martin Farář, vedoucí BESIP.

V rámci prevence bezpečnosti na silnicích tak BESIP ve spolupráci s ŘSD připravil sérii několika krátkých spotů, které řidičům mají připomenout, jak se v omezených úsecích chovat. Hlavní důraz je v projektu „Zpomal, budeš rychlejší“ kladen na bezpečný a plynulý průjezd kritickými místy. Řidičům vysvětluje, tak se chovat nejen v zúžení, ale i před a za ním.

Hned první video vysvětluje, jak se chovat při průjezdu zúženou částí komunikace. Porovnání dvou různých chování na stejném úseku dokazuje, že střídavá jízda a nižší rychlost napomohou bezpečnější a plynulejší jízdě. „V uzavírce dlouhé 5 km, při dodržení rychlost 80 km/h, ztratí řidič oproti otevřenému úseku s rychlostí 130 km/h maximálně minutu a půl,“ připomíná Farář.

Další ukázka demonstruje, že spěchání se v krizovém úseku nevyplácí. Video připomíná, že při rychlosti 80 km/h urazí řidič jeden kilometr za 45 sekund, zatímco při snížené rychlosti 60 km/h to bude trvat jen o 15 sekund déle. Farář uvádí, že takové zpomalení je mnohem lepší než několikahodinové stání v koloně v důsledku dopravní nehody.

Video se připravuje ...

BESIP klade důraz také na správné chování v dopravní zácpě. Připomíná, že na kolonu před sebou má řidič upozornit výstražným znamením a při brzdění si nechat dostatek prostoru na manévrování. Hlavní je ale nechat alespoň třímetrový pruh pro průjezd vozidel integrovaného dopravního systému.

Výjezdem z krizového úseku ale vše nekončí. Důležité je také správné chování za ním. „Provoz se musí rozjíždět plynule a pozvolna. Je potřeba se chovat ohleduplně a předcházet zbytečné agresivitě. Dohánět ztracený čas nemá smysl. Doporučuji řidičům počítat s prací na silnici a vyrazit na cestu raději dříve,“ dodává Farář.

Video se připravuje ...

Smutné statistiky z českých silnic

  • Za posledních pět let se do školních lavic v důsledku dopravní nehody nevrátilo 21 dětí. Více než čtvrtina z nich byla usmrcena právě v období prázdnin
  • Nejvíce usmrcených osob připadá na červenec, v pořadí druhým měsícem je srpen
  • Za každý prázdninový den zemřely vloni v průměru dvě osoby, těžce zraněno je každý den 9 osob
  • Za posledních 11 let zahynulo o prázdninách 352 motocyklistů a 1982 bylo těžce zraněno
  • Prázdniny jsou krizovým obdobím také pro cyklisty. Od roku 2006 jich ve volných letních měsících přišlo o život 209 a několik dalších stovek si z dopravních nehod odvezlo těžká zranění

Všechna videa projektu Zpomal, budeš rychlejší naleznete na oficiálním kanále BESIP.

Stanislav Kolman
Diskuze (21)
Avatar - wakantanka
1. 7. 2017 13:34
Re: Vše jsem schopen pochopit, jen nevím proč
No alebo tak :-)
1. 7. 2017 04:10
Re: Vše jsem schopen pochopit, jen nevím proč
Chtěl jsi snad říct menší odstup, ne? Otázka je, jaký je vztah mezi odstupem a rychlostí. Asi bych se měl podívat, jak to vlastně počítají. Protože při jednoduchém zamyšlení mi vychází, že i s dodržováním odstupů se kapacita bude s rychlostí (mírně) zvyšovat, protože je doporučovaný odstup v čase konstantní (německé doporučení poloviny rychlosti je 1,8 vteřiny) a auto ujede svou délku tím rychleji, čím rychleji jede. Při 1,8 s se tedy limitně blížíme 2000 autům za hodinu v jednom pruhu. A tohle číslo celkem sedí, co si vzpomínám. Asi to nebude takhle jednoduché.
30. 6. 2017 23:10
Re: Základní pravidlo
U 2+1 mívám štěstí, že jsem v tom zdvojeném směru, tedy jedu s davem. :-) A ty uzavírky bývají krátké a mimo nájezdy. V tomhle směru jsem zažil oba extrémy, Jak kolony bez zjevné příčiny (nejspíš problém se seřazením, jehož následek přetrvával dlouho po té, co viník odjel), tak naprosto hladké řazení, normálně přes den, v provozu, kdy se do zúžení dalo klidně vjet stovkou; jak po másle. Samozřejmě nemluvím o D1, tu znám akorát tak po Mirošovice.

Naštěstí do ČR nejezdím autem. Nechtěl bych ty pidipruhy zkoušet s tím mým prckem.
Avatar - _Karel_
30. 6. 2017 21:10
Re: Vše jsem schopen pochopit, jen nevím proč
Já bych spíš tipl - realita- dali jsme zakázku kámošům, co mají i spoustu dalších kšeftů a tak nemají čas věnovat se jen dálnici. A navíc je nám totálně maximálně extra super u prd.ele, že jsou někde kolony a statisíce řidičů ztrácí hodiny času. ;-\
30. 6. 2017 16:02
Re: Vše jsem schopen pochopit, jen nevím proč
Když se dodržují odstupy tak se tam ty auta fyzicky nevejdou, protože tam chybí minimálně 2 pruhy :-! Takže je lepší větší rychlost, protože tam projede víc aut