Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz Unimog VarioPilot
Mercedes-Benz Unimog U 5023 pro boj s lesními požáry
Mercedes-Benz Unimog U 5023 pro boj s lesními požáry
Mercedes-Benz Unimog U 5023 pro boj s lesními požáry
29 Fotogalerie

Unimog a jeho trik s řízením, spolujezdci předá volant za půl minuty

Terénní užitkový vůz Unimog zná snad každý, jeho speciální funkce VarioPilot, díky níž můžete snadno předat řízení spolujezdci, ale už tak známá není.

Řada víceúčelových terénních nákladních vozů Unimog, kterou již od roku 1948 vyrábí v továrnách Mercedes-Benz společnost Daimler AG, zřejmě nepotřebuje dlouhé představování. Pokud se zkrátka potřebujete dostat na místo, kam se běžně vydrápou snad jen pásová vozidla, je Unimog jasná volba.

Díky svým unikátním vlastnostem je Unimog celosvětově populárním strojem nejen v ozbrojených složkách, ale také mezi hasiči, záchranáři, zemědělci nebo správci a údržbáři silnic či rozvodných sítí. Své místo si ovšem našel i mezi dobrodruhy a cestovateli, kteří se nechtějí smířit s cestováním pouze po předem vyznačených trasách.

Kompaktní nákladní vozy totiž využívají šasi, které je přímo předurčuje k podávání excelentních výkonů mimo zpevněné cesty. Stačí se jen podívat na karoserii s krátkým rozvorem a minimálními přesahy, pod níž se kromě portálových náprav a stálého systému pohonu všech kol ukrývá i systém centrálního dofukování pneumatik a řada dalších šikovných drobností.

A jednou z nich je i systém VarioPilot, který umožňuje přemístit volant i pedály na druhou stranu kabiny během necelé minuty. A k čemu je vlastně taková funkce dobrá? Dobrodruzi na výpravách jistě ocení možnost snadného přizpůsobení řízení zvyklostem dopravy v různých koutech světa, případně bezpečnější průjezd po úzkých silnicích zařezávajících se do úbočí hor.

Mnohem důležitější je ale funkce například pro správce silnic, případně pro údržbáře. Díky přesunutí volantu na druhou stranu dobře prosklené kabiny získává řidič lepší přehled o voze, což mu umožňuje například držet se přesně na krajnici a jen minimálně tak omezovat okolní dopravu. Řidič navíc může během pomalé jízdy obsluhovat i další zařízení, ke kterému by jinak byla nutná dvoučlenná posádka.

Samotné přemístění volantu je přitom čistě mechanické a snadné. Při vypnutém motoru stačí demontovat plastový střed palubní desky, odjistit volant páčkou na sloupku řízení a následně ho i s pedály a přístrojovým štítem lehce přesunout na druhou stranu kabiny, kde je volant stejnou páčkou zajištěn.

Operace by neměla být nijak fyzicky ani časově náročná. To je ostatně patrné i na videu, kde ji zkušený řidič zvládá během půl minuty. Unimog je navíc vybaven bezpečnostní pojistkou, která v případě špatného zajištění volantu nedovolí nastartovat motor.