Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Úpravy motorů TDI: Možná nebude tak zle. Zvýší se i vstřikovací tlak, řekl vývojář

Martin Vaculík
Diskuze (189)
Na základě včerejšího článku o úpravách motorů spojených s kauzou Dieselgate se nám anonymně ozval jeden z pracovníků oddělení vývoje motorů Škody Auto. Prozradil nám, o co konkrétně při úpravách půjde.

Naše články samozřejmě čtou i v Mladé Boleslavi, včetně oddělení vývoje motorů. Na ten ze včerejška jeden z vývojářů zareagoval anonymním telefonátem. Pracovníci technického vývoje s novináři nesmí mluvit v žádném případě, natož v tak citlivé věci, jako je Dieselgate.

Vývojář: Ten popis fyzikálních důsledků zvýšeného objemu recirkulovaných plynů máte správný. Přesto jsme přesvědčeni, že spotřeba paliva majitelům nevzroste.

My: Tomu nemůžeme věřit. Zvýšené množství recirkulovaných plynů a výraznější škrcení motoru vždy znamenají pokles jeho účinnosti.

Vývojář: To ano, ale úprava zároveň obsahuje věci, které to kompenzují. A to i bez výměny vstřikovačů a mechaniky motoru.

My: Taková informace je nám na nic, čtenáři budou chtít vědět, v čem to spočívá, aby si mohli udělat úsudek, zda na tu servisní kampaň jet.

Vývojář: No dobře. Zvýšíme vstřikovací tlak. Jednak vyšší energií vstřiku lépe rozprášíme palivo, jednak stihneme potřebné množství vstříknout za kratší dobu, takže palivo má více času na to, aby se stihlo odpařit. Synergií obou efektů je pravidelnější rozptýlení paliva ve spalovacím prostoru a méně relativně chudších míst, kde právě oxidů dusíku vznikalo nejvíce.

My: Ano, to tak fyzikálně je. Nárůst vstřikovacích tlaků skutečně pomáhá dieselům k lepším ekologickým parametrům. Ale proč to výrobce neudělal už před tím? Nezkrátí se tím životnost vstřikovačů a dalších komponentů, které už mají lidé na svých vozech navíc částečně opotřebené?

Vývojář: Za těch sedm let vývoje, které nás dělí od uvedení prvních agregátů EA 189 Euro 5, jsme v řízení dieselů velice pokročili. Dřív nebylo možné zvýšit vstřikovací tlak proto, že zavření ventilu v injektoru provázel silný tlakový překmit. Naučili jsme se modulovat ovládací signál tak, aby se ventil zavíral plynuleji. Celkově vstřikovanou dávku dokážeme nyní regulovat přesněji – i díky lepšímu měření hmotnosti nasávaného vzduchu zmíněném ve vašich předchozích článcích.

My: No a co ta životnost?

Vývojář: Souvisí to s tím, co říkám. Tedy vstřikovače ani před tím neničil ten maximální statický tlak, dejme tomu 1600 barů. Destruktivně působily zejména tlakové rázy, kdy vstřikovač je při zavření namáhán nejen tlakem, ale ještě musí zkrotit i kinetickou energii rozjetého paliva. Tyto překmity jsme dokázali snížit i při zvýšení maximální hodnoty tlaku. Navíc jsme řídicí jednotku naučili lépe srovnávat vstřikovaná množství v jednotlivých válcích. A hlavně se nyní dokáže lépe adaptovat na aktuální stav, tedy třeba i opotřebené vstřikovače.

My: Takže by již nemělo docházet k situacím, že 1.6 TDI po zahřátí začne vynechávat, servis to vyřeší drahou montáží nových vstřikovačů, ale ty staré po změření na stanici i rozebrání nevykážou žádné opotřebení?

Vývojář: Jsem přesvědčen, že se zlepší schopnost motoru využít vstřikovače po celou dobu jejich životnosti. Vše ještě ověříme životnostními zkouškami.

My: Kdy musíte mít tu práci hotovou? Tedy kdy bude servisní kampaň připravená pro zákazníky?

Vývojář: U 2.0 TDI se mluví o březnu 2016, úpravy pro 1.6 TDI pravděpodobně půjdou do servisů v září – pokud nám vyjdou dobře zmíněné životnostní zkoušky.

Nyní již tedy podrobně známe strategie, které VW hodlá použít ke snížení emisí NOx u svých dieselů Euro 5. Zda výsledek úpravy bude v ostatních parametrech (spotřeba, jízdní odezva, zanášení ventilu EGR karbonem, kontaminace oleje sazemi) pozitivní či negativní, nelze v tuto chvíli jednoznačně posoudit.

Rozhodně vám můžeme slíbit, že jakmile budou úpravy k dispozici, otestujeme je ve Světě motorů jako první. A až poté vydáme doporučení, zda se uživatelům vozidel vyplatí na akci jet, či je lepší ponechat si stávající software. Pokud teď nadskakujete, že ministr Ťok přeci říkal, že ta akce bude povinná, tak nebojte – nic se nejí tak horké, jak se to uvaří.

Ministr musí strašit, aby různí zelení fundamentalisté neřvali, že se pro to nic nedělá. Absurditou největší budiž, že nikdy nikdo nenaměřil, že by Volkswagen dělal vyšší emise NOx než jiná auta. Většina nezávislých měření dokonce ukazuje na opak. Neexistuje tak právní rámec, na základě kterého by někdo mohl zbavit technické způsobilosti vaše auto, kterému už stát jednou vydal homologaci. Zpětně byste totiž vy mohli žalovat stát, proč pouští do provozu nová auta a nechá vás vydat za ně peníze, když pak ta auto neplní homologační podmínky. Čili nebojte, času na rozhodnutí bude dost. Je pravda, že ministerstvo životního prostředí by si představovalo, že se upraví 90 procent aut. Ostře to však kontrastuje s výsledky jiných svolávacích akcí a servisních kampaní: Například životu nebezpečné airbagy Tacata si nechalo vyměnit jen 30 procent majitelů vozidel.

Martin Vaculík
Diskuze (189)
3. 12. 2015 09:07
Re: NEBLÁZNĚTE DÍZLÁCI PRASÁCI !!
Souhlas. Je to kravina. A to že se reálně změny v nabídkách motorů projeví až za pár let je bohužel pravda. Tipoval bych 5-10 roků. V tý době, ale budu v diskuzi poslouchat jaký jsem prase, protože jezdím v přímovstřikovým benzínu bez DPF >:D
Avatar - Hammunasakra
2. 12. 2015 01:24
Re: NEBLÁZNĚTE DÍZLÁCI PRASÁCI !!
Jo daňový zvýhodnění nafty (47% nafta 52% benzin) je bez diskuzí kravina 8-s

Novej Renault Talisman má 5 motorů - 3 nafty, 2 benzíny. Vrcholná motorizace 147 kW je benzín. To je ale moc brzo, reálně se ty případný změny v nabídce motorů projeví až za pár let
1. 12. 2015 15:01
Re: NEBLÁZNĚTE DÍZLÁCI PRASÁCI !!
Lidi kupujou to co se jim zdá být výhodnější a lepší. Když stát znevýhodní diesel motory a podpoří auta na CNG nebo LPG, tak zájem zákazníků bude určitě vyšší.

Osobně si myslím, že dieselgate změní přístup hlavně automobilek a začnou víc nabízet benzínový/plynový auta a míň diesely. Vezmi si takovou novou Lagunu tam nic jinýho než diesel Renault myslím nenabízí. Proč? Určitě to není tím, že Renault nemá vhodný benzínový motory.
Avatar - Hammunasakra
1. 12. 2015 00:05
Re: NEBLÁZNĚTE DÍZLÁCI PRASÁCI !!
Jo větší množství CNG by nebylo od věci. Možná i LPG ale myslim že do budoucnu je jasnou volbou spíš CNG. Zatim nebyl masovej zájem každej kupuje jen naftu

Sou i jiný značky než škodovka a motory maj. Je fakt že spousta variant se do česka prostě nevozí

Uvidíme jestli Dieselgate trochu změní situaci na trhu. Celosvětově skoro určitě jo. Uvidíme co tady
Avatar - Hammunasakra
30. 11. 2015 23:59
Re: Reakce Martina Vaculíka
Kjótskej protokol je dávno pryč, teď je druhý období prezidentem zelenej levičák a všechno je jinak! ;-)
USA teď do snížení emisí vrážej miliardy. Poslední 4 roky zavíraj tejden co tejden jednu uhelnou elektrárnu atd. Pokuta pro VW budou trapný drobný.
Nehody u Aljašky nebo v Mexickym zálivu byly nehody. Ty u VW furt podceňuješ připravovanej a pak roky realizovanej plánovanej podvod - to je zas něco jinýho. Plus ta Aljaška nebo M. záliv zabily ryby a zvířata, NOx zabíjí lidi - to je taky dost podstatnej rozdíl

Bacha nás prosadil zrušení trestu smrti Havel a toho taky nemáš rád :-)
U nás se právní řád vyvíjí furt a furt stojí za prd ;-)
Napsal sem precedenční právo a to tady krutě chybí. Nejde o ameriku platí i jinde - myslim třeba v Austrálii. Zrovna tak černý peníze - tam musíš doložit kdes je vzal, tady musí policie dokazovat z čeho je máš = dost snadná volba co je lepší ne? >:-[]

Rozhodně aspoň to precedenční právo bych tu aplikoval okamžitě :yes:

Ono to je už o dost dýl než 100 let - 4. července 1776

Československo vzniklo 28. října 1918 :-)
A samostatně sme si vládli 20 let 1. republiky a teď si tunelujem sami sebe posledních 25 let :-|

Aktuální prodoje majetku číně narozdíl od prezidenta neoslavuju. Spíš naopak