Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku je stále tisíc VW Brouků starých přes půl století

ČTK
Diskuze (12)

V Česku stále jezdí několik tisíc legendárních vozů VW "Brouk". Z toho zhruba tisícovka je starší 50 let. Naopak novodobých brouků New Beetle je asi 1200. Vyplývá to z údajů centrálního registru vozidel.

Od zahájení výroby lidového vozu uplyne 75 let. "Typ 1 se pod neoficiálním označením Brouk stal na celém světě tak populární jako žádný jiný automobil. Rekordmanem byl jak dobou výroby, tak i výrobními počty," uvedl mluvčí českého zastoupení VW David Valenta. Vyráběl se až do července roku 2003 v Mexiku. Produkce jeho nástupce New Beetle v mexické Pueble skončila v loňském roce. Celkem se vyrobilo 21,5 milionu klasických brouků.

Majitelé VW Brouk a multivanů přezdívaných Bus se v Česku sdružují do několika klubů. Těch je okolo desítky. Kluby pořádají spanilé jízdy nebo srazy a jejich weby fungují také jako burza dílů a vozů nebo zdroj technických informací.

Cena klasických brouků na českém trhu začíná na zhruba 50.000 Kč za vraky určené ke kompletní renovaci, od 100.000 lze pořídit zachovalé pojízdné kusy. Cena aut z prvních ročníků se může blížit až k milionu korun.

Lidové vozidlo původně plánovali ještě před druhou světovou válkou Národní socialisté. Za jeho vývojem stál český konstruktér Ferdinand Porsche. Do konce války opustilo brány závodu Volkswagen jen 630 vozů modelu, který dostal v roce 1938 označení KdF-Wagen. Až pod britskou správou v roce 1945 začala civilní výroba.

Nenáročný vůz se vzduchem chlazeným motorem boxer a charakteristickou oblou karoserií se zasloužil o poválečnou motorizaci Německa i jiných zemí. V 60. letech zaplavil i Spojené státy, kde si jej mimo jiné oblíbili hippies. Brouk se zapsal do automobilové historie podobně jako další lidové vozy Citroën 2CV "kachna" nebo Fiat 500.

ČTK
Diskuze (12)

Doporučujeme

28. 12. 2020 11:47
Re: I sám slovutný
No to by bylo uzasny nacpat do toho baterky. To bude veteran jako vino. Pocet majitelu, ktery by chteli svyho brouka takhle sprznit nebude velkej.
28. 12. 2020 10:12
Původní VW Brouk je po zásluze automobilová ikona....
...navíc s velmi sympatickým designem a pěkně bublavým vnějším zvukovým projevem. :-) Když jsem ale před lety dostal možnost se s jedním velmi zachovalým (a tuningem nezprzněným) kouskem Brouka svézt, bylo to upřímně řečeno zklamání. I když se jednalo už o novější provedení s modernější přední nápravou a vyšším výkonem, musel jsem chtě nechtě uznat, že to auto je zoufale líne, hlučné, uvnitř hodně stísněné a navíc velmi nepraktické, co se týče zavazadlového prostoru. Je proto až neuvěřitelné, že VW na tento stroj spoléhal až do přelomu 60. a 70. let.! Když si ale člověk uvědomí, že to auto vznikalo již před II. světovou válkou, tak tehdy to musela být velká automobilová pecka, to je jasné. Před panem Porschem nezbývá než smeknout, byl to automobilový génius! :yes: (Ano, samozřejmě vím, že svůj talent dal do služeb nacistického řežimu, ale to už jsme někde jinde).
Avatar - kari.laz
28. 12. 2020 07:58
Re: I sám slovutný
Jen někdo, kdo to je v hlavně vylízaný jak miska po psím žrádle by si takhle zničil auto. To už bych to radši hodil na veterán a provozoval v tomto režimu.
Avatar - eLzyx
28. 12. 2020 03:27
Re: I sám slovutný
tahle auta přežijí i zákaz spalováků. Velmi snadno se dají přestavět na bateriové.
27. 12. 2020 23:50
Re: I sám slovutný
A kazi vzduch. EGR to nema, DPF to nema. Hruza. Melo by se to zakazat. A vsem natlacit baterkace nebo hybridy :D :D