Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku se prodává plážová bugina MTX Beach Buggy. Navrhl jí syn Václava Krále

MTX Beach Buggy
MTX Beach Buggy
MTX Beach Buggy
MTX Beach Buggy
20 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (4)

Metalex svou plážovou buginu MTX Beach Buggy postavil na technickém základu Škody Favorit. Ve srovnání s výchozím vozem však měla pohon zadních kol.

Český automobilový průmysl na tom byl po pádu komunismu bledě. Mladoboleslavská Škodovka vyráběla pouze obyčejné vozy pro normální lidi, a pokud jste chtěli vystoupit z davu, museli jste nakupovat na rozjíždějícím se trhu s ojetinami ze západu nebo se poohlédnout po malosériových výrobcích. Jedním z nich byl i pražský Metalex, který se u nás proslavil hlavně malými formulemi a kabriolety MTX Roadster a MTX Cabrio.

Metalex však začátkem devadesátých let začal prodávat i českou plážovou buginu. Už trochu zapomenutá kreace MTX Beach Buggy měla premiéru v roce 1992 a vznikla díky designérské dvojici Václav a Jiří Královi. V české automobilové komunitě slavný Václav Král tehdy přenechal větší kompetence svému synovi Jiřímu a vývojové práce trvaly pouze půl roku. Malosériový projekt se navíc potýkal s klasickými těžkostmi.

Už tradičně zakládal na jednoduché a dostupné technice od Škodovky, kterou se stala Škoda Favorit 135 s atmosférickým benzinovým čtyřválcem o 50 kW (68 koních) a manuální převodovkou. Oproti favoritu s pohonem předních kol byl však však točivý moment přenášen na zadní kola, takže specifická bugina slibovala i nějakou tu zábavu na nezpevněném povrchu mimo asfalt.

Pod laminátovou karoserií bez bočních dveří a s absencí pevné střechy se nacházel prostorový trubkový rám s integrovaným obloukem a nezávislým zavěšením všech kol. Stavba MTX Beach Buggy se později vyráběla i s motory z Fordu Fiesta i jednotkami od korejské automobilky Hyundai.

Metalex svou plážovou buginu vyráběl na zakázku až do poloviny devadesátých let a zákazníkům nabízel i stavebnici, díky níž si ji mohli sestavit doma v garáži a ušetřit. Cena hotového auta tehdy byla 400 až 500 tisíc korun, ale počet vyrobených kusů bohužel není znám.

Teď si však jeden z nich budete moci koupit, protože už 26. října se bude prodávat na automobilové výstavě v Praze na aukci Retro Garáž. Zelená bugina je podle prodejce v perfektním stavu a dražba odstartuje vyvolávací cenou 550.000 Kč.

Video placeholder
Otec Favoritu Petr Hrdlička oslavil 90. Stále z něj lítají špony • Zdroj: auto.cz

Vstoupit do diskuze (4)