V Kopřivnici vyrobili poslední Tatru 815. Legenda se dožila 42 let!
Nákladní vůz Tatra 815 se za více než 40 let výroby zařadil mezi automobilové legendy. Řada 815, jejíž sériová výroba začala v lednu 1983, se stala nejdéle vyráběnou modelovou řadou kopřivnické automobilky a díky své univerzálnosti a variabilitě dosáhla širokého uplatnění mezi civilními odběrateli i armádou.
Velké úspěchy slavila i v motoristickém sportu, zejména ve slavné Rallye Paříž-Dakar. Podle údajů automobilky Tatra vyrobila včetně předsériových vozidel celkem 158.065 kusů všech provedení řady T815. Její výroba nyní končí, dnes se v Kopřivnici koná rozloučení s posledním vyrobeným vozem řady Tatra 815-2 Terra, který je určen pro službu u hasičů.
Tatra 815 koncepčně navázala na předchozí úspěšnou Tatru 148, která byla v základu civilním vozem a vyráběla se od počátku 70. let, ale vycházela ještě ze staršího modelu 138 z konce 50. let. Model 815 nahradil i v základu vojenskou Tatru 813. "Osmsetpatnáctka" si ponechala klasický podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou, díky unifikaci dílů však mohla nahradit obě předchozí řady najednou, což vedlo i ke zlevnění a zjednodušení produkce.
Výroba modelu začala po realizaci takzvaného rozvojového záměru, který předpokládal specializaci firmy Tatra na výrobu těžkých nákladních vozů pro země Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP) a kopřivnická automobilka na to dostala i půjčku od mezinárodní banky RVHP. Veřejnosti se sériová podoba modelu 815 poprvé představila na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v září 1982 a jeho produkce začala v lednu následujícího roku. V prvním roce výroby vzniklo přes 9000 kusů 815.
Nákladní vůz se nabízel v celé řadě provedení, pro civilní účely se nejčastěji jednalo o třínápravové sklápěče, nabízel se i jako valník s plachtou, hasičská cisterna, jeřáb, míchačka či policejní zásahové vozidlo. K dispozici byl i jako tahač s předsunutou kabinou umístěnou před přední nápravou, jedním z takových speciálů byl model 815 TPL, který používalo pražské ruzyňské letiště. Speciál 815 TPL měřil 7,9 metru, vážil 28 tun a koncem 80. let byl schopen utáhnout i tehdy nejtěžší letadlo světa, sovětský Antonov An-124 Ruslan, který i s nákladem v podobě několika plně naložených Tater vážil přes 400 tun.
O pohon Tatry 815 se staraly nejčastěji vzduchem chlazené osmi až dvanáctiválcové motory. Nejvýkonnější dvanáctiválec měl objem 19 litrů a výkon až 265 kW v přeplňované verzi a používal se například ve vojenských čtyřnápravových variantách. Vojenské verze se vyznačovaly vysokou odolností v terénu a kromě klasické nafty byly jejich motory uzpůsobeny i ke spalování leteckého petroleje či směsi benzinu a nafty.
Úspěchy slavila Tatra 815 i v závodních automobilových kláních a mezinárodních soutěžích. V roce 1986 se poprvé postavila upravená závodní verze na start slavné Rallye Paříž-Dakar. S kamiony Tatra je neodmyslitelně spojeno jméno automobilového závodníka Karla Lopraise, který s 815 vyhrál dakarskou soutěž šestkrát a vysloužil si přezdívku ""Monsieur Dakar".

Propagovat kopřivnickou automobilku ve světě měla koncem 80. let expedice Tatra kolem světa se speciálně upravenou desetimetrovou Tatrou 815 GTC (Grand Tourist Caravan) s pohonem všech kol, která v roce 1987 z pražského Staroměstského náměstí. Z cesty vznikly dva celovečerní filmy, které se tehdy nepromítaly a které až po letech objevil a představil divákům Český rozhlas. Plánovaný televizní seriál se neuskutečnil. Do Prahy se výprava vrátila v květnu 1990 po pádu komunistického režimu, kdy zájem lidí opadl.
Do konce 80. let se vyrobilo přes 95.000 kusů 815, počátkem 90. let prošel model modernizací i s ohledem na plnění evropských emisních norem a provedení 815-2 později dostalo například i brzdový systém ABS. Další modernizované provedení řady 815 neslo označení TERRN°1 a poslední evolucí řady je v roce 2018 představená Tatra Terra.
Tatra 815 dodnes patří k nejrozšířenějším nákladním automobilům vozového parku Armády České republiky. Podle internetových stránek armády v jejích službách jezdí téměř 2700 vozů řady 815. Ministerstvo obrany v polovině července 2024 uzavřelo rámcovou dohodu na nákup těžkých nákladních automobilů Tatra 815-7 se společností Tatra Defence Systems. Smlouva umožní do konce září 2031 nakoupit až 872 terénních automobilů tří typů v celkové ceně do 13,35 miliardy korun. Vozy bude ministerstvo pořizovat podle aktuálních potřeb armády a svých aktuálních finančních možností.
Kopřivnická automobilka Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Ke stěžejním řadám patří nedávno modernizované Tatra Force a Tatra Phoenix. V loňském roce prodala 1548 vozů, o 97 více než v roce 2023. Největší část produkce, více než 600 aut, připadla na obranný sektor. Kromě domácího trhu mířilo nejvíce aut z Kopřivnice do Nizozemska, Austrálie, Indie, Německa, Rakouska a na Slovensko. Tatra Trucks má přes 1800 zaměstnanců, dalších 500 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie.
Akcionáři Tatry Trucks jsou od roku 2013 průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada a strojírenská skupina Promet Group rodiny Materových.