Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Německu je na prodej zajímavá Jawa s rámem od slavné britské firmy. Stojí skoro půl milionu

Jan Zajíc Jan Zajíc 12. 8. 2021 • 22:58
22
Zobrazit náhledy (22)
Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962) Jawa Metisse Rickman (1962)

Jestli vás zajímají klasické československé motorky, pak by se vám mohla líbit tato motokrosová mašina, kterou jsme našli na prodej v Německu. I když popravdě řečeno, československá je jen částečně. 

Jde totiž o zajímavého křížence "naší" techniky s konstrukcí známé britské společnosti Rickman Motorcycles.

Tuto firmu založili na konci 50. let minulého století bratři Derek a Don Rickmanovi, úspěšní motokrosoví závodníci, kteří však nebyli úplně spokojeni s podvozky tehdejších speciálů. A tak se rozhodli, že to zkusí lépe a že si nejprve pro sebe vyrobí motorky vlastní konstrukce s vylepšeným podvozkem.

Jejich první stroj kombinoval rám BSA s přední vidlicí od Nortonu, motorem z Triumphu a převodovkou BSA. To byla ale jen základ, bratři si jinak stroj doladili podle vlastních představ. 

Motorka dostala jméno Métisse. Jde o skutečně výstižné označení, tohle slovo totiž lze z francouzštiny přeložit jako "míšenec" nebo "kříženec". Se jménem přišla Derekova manželka, který byla Francouzka.

Nová motorka měla v závodech okamžitě úspěch. V sezoně 1960 se objevila vylepšená verze Mark II a v roce 1962 Mark III. Úspěšných strojů si samozřejmě všímali i ostatní jezdci, což nakonec vyvrcholilo rozjetím výroby vlastních rámů a podvozků varianty Mark III.

Společnost Rickman Motorcycles přitom zákazníkům dodávala buď jen samotný rám, nebo sadu s kompletním podvozkem doplněným také o nádrž, sedadlo, nebo blatníky. Motor si klient musel namontovat sám.

Takto zřejmě vznikla také ona motorka, kterou jsme našli v německé inzerci. Podle prodejce jde o stroj z roku 1962 s půllitrovým motorem Jawa. Informace o jeho historii však v inzerátu chybí, prodejce ani nereagoval na naše dotazy.

Je ale pravděpodobné, že jde o mašinu s československým motorem, který původně nesl logo výrobce ESO, tedy podniku z Divišova, v němž se stavěly především úspěšné závodní motorky stejné značky.

Tento podnik, který založil motocyklový závodník Jaroslav Simandl, byl ovšem v roce 1964 začleněn do koncernu Jawa. V Divišově se pak soustředili na vývoj plochodrážních motocyklů, které už - stejně jako motory - nesly místo loga ESO značku Jawa.

Pohonné jednotky ESO/Jawa měly skvělou pověst, proto byly oblíbené také v zahraničí, a to i u motokrosových jezdců. Logicky se pak nabízí spojení úspěšné konstrukce bratrů Rickmanových právě s povedeným motorem z Československa. 

Zelený exemplář na prodej by ostatně nebyl prvním důkazem tohoto spojení, kousků s motorem ESO/Jawa a podvozkem/rámem firmy Rickman Motorcycles už jsme pár viděli.

Stroj údajně strávil posledních 15 let ve sbírce jako výstavní kousek (prodejce píše dokonce o vystavení v obýváku), je prý nejetý, plně funkční a ve stavu nového motocyklu.

Cena ovšem není zrovna nízká, motocykl je k mání za 19.500 eur, tedy v přepočtu asi 495 tisíc korun.

Mimochodem, společnost Rickman Motorcycles podle dostupných informací fungovala do roku 1975. Dnes na její odkaz navazuje mladší firma Métisse Motorcycles.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud