Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jawa Metisse Rickman (1962)
Jawa Metisse Rickman (1962)
Jawa Metisse Rickman (1962)
Jawa Metisse Rickman (1962)
22
Fotogalerie

V Německu je na prodej zajímavá Jawa s rámem od slavné britské firmy. Stojí skoro půl milionu

Jestli vás zajímají klasické československé motorky, pak by se vám mohla líbit tato motokrosová mašina, kterou jsme našli na prodej v Německu. I když popravdě řečeno, československá je jen částečně. 

Jde totiž o zajímavého křížence "naší" techniky s konstrukcí známé britské společnosti Rickman Motorcycles.

Tuto firmu založili na konci 50. let minulého století bratři Derek a Don Rickmanovi, úspěšní motokrosoví závodníci, kteří však nebyli úplně spokojeni s podvozky tehdejších speciálů. A tak se rozhodli, že to zkusí lépe a že si nejprve pro sebe vyrobí motorky vlastní konstrukce s vylepšeným podvozkem.

Jejich první stroj kombinoval rám BSA s přední vidlicí od Nortonu, motorem z Triumphu a převodovkou BSA. To byla ale jen základ, bratři si jinak stroj doladili podle vlastních představ. 

Motorka dostala jméno Métisse. Jde o skutečně výstižné označení, tohle slovo totiž lze z francouzštiny přeložit jako "míšenec" nebo "kříženec". Se jménem přišla Derekova manželka, který byla Francouzka.

Nová motorka měla v závodech okamžitě úspěch. V sezoně 1960 se objevila vylepšená verze Mark II a v roce 1962 Mark III. Úspěšných strojů si samozřejmě všímali i ostatní jezdci, což nakonec vyvrcholilo rozjetím výroby vlastních rámů a podvozků varianty Mark III.

Společnost Rickman Motorcycles přitom zákazníkům dodávala buď jen samotný rám, nebo sadu s kompletním podvozkem doplněným také o nádrž, sedadlo, nebo blatníky. Motor si klient musel namontovat sám.

Takto zřejmě vznikla také ona motorka, kterou jsme našli v německé inzerci. Podle prodejce jde o stroj z roku 1962 s půllitrovým motorem Jawa. Informace o jeho historii však v inzerátu chybí, prodejce ani nereagoval na naše dotazy.

Je ale pravděpodobné, že jde o mašinu s československým motorem, který původně nesl logo výrobce ESO, tedy podniku z Divišova, v němž se stavěly především úspěšné závodní motorky stejné značky.

Tento podnik, který založil motocyklový závodník Jaroslav Simandl, byl ovšem v roce 1964 začleněn do koncernu Jawa. V Divišově se pak soustředili na vývoj plochodrážních motocyklů, které už - stejně jako motory - nesly místo loga ESO značku Jawa.

Pohonné jednotky ESO/Jawa měly skvělou pověst, proto byly oblíbené také v zahraničí, a to i u motokrosových jezdců. Logicky se pak nabízí spojení úspěšné konstrukce bratrů Rickmanových právě s povedeným motorem z Československa. 

Zelený exemplář na prodej by ostatně nebyl prvním důkazem tohoto spojení, kousků s motorem ESO/Jawa a podvozkem/rámem firmy Rickman Motorcycles už jsme pár viděli.

Stroj údajně strávil posledních 15 let ve sbírce jako výstavní kousek (prodejce píše dokonce o vystavení v obýváku), je prý nejetý, plně funkční a ve stavu nového motocyklu.

Cena ovšem není zrovna nízká, motocykl je k mání za 19.500 eur, tedy v přepočtu asi 495 tisíc korun.

Mimochodem, společnost Rickman Motorcycles podle dostupných informací fungovala do roku 1975. Dnes na její odkaz navazuje mladší firma Métisse Motorcycles.