Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Řeži staví vodíkový náklaďák na podvozku Tatra, představí ho v roce 2023

Ondřej Mára
Diskuze (16)

Projekt počítá s využitím vozu armádou, záchrannými sbory i v oblastech stavebnictví, lesnictví a těžby.

Ústav jaderného výzkumu Řež, ležící severně nedaleko Prahy, se v nedávné tiskové zprávě pochlubil zahájením prací na bezemisním nákladním vozidle poháněném vodíkem, které bude schopné provozu i v náročných podmínkách.

Na vývoji pracuje pětičlenné konsorcium, jehož členy jsou kromě ÚJV Řež také Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, společnost Devinn s.r.o. nebo společnost Tatra Trucks a.s., která do projektu přispěla mimo jiné svým osvědčeným robustním podvozkem, na kterém bude prototyp stát.

Vedle samotného pohonu se navíc projekt zaměří i na řešení výzev, které mohou ovlivnit celkové užitné vlastnosti vozu v opravdu širokém spektru využití.

Nová technologie si bude muset poradit s extrémními podmínkami a hůře přístupnými místy, jako jsou například lesy, bude muset vydržet extrémní prašnost, se kterou se vozy mohou setkat například v dolech nebo na stavbách, a také musí být schopna provozu v extrémních klimatických podmínkách, ve kterých operují záchranáři, hasičské sbory nebo armáda.

Projekt proto bude řešit i eliminaci vibrací, vývoj pokročilých vzduchových filtrů, optimalizaci startování za nízkých teplot a další inovace, díky kterým by měl mít prototyp široké možnosti uplatnění.

Video se připravuje ...

 „Vodíkovým technologiím se intenzivně věnujeme už přes deset let, prototyp nákladního vozidla je logickým pokračováním vývoje, který zahájil už náš vodíkový TriHyBus. Věřím, že nový vůz komerčně obstojí všude, kde se dnes používají nákladní auta s fosilním spalovacím motorem,“ uvedl Aleš Doucek, vedoucí oddělení Vodíkových technologií v ÚJV Řež.

Vedle vývoje trojitě hybridního vodíkového autobusu (TriHyBus) navíc ÚJV Řež v minulém roce zprovoznil prototyp vodíkové plničky pro malá vozidla v Řeži, vyvíjí vodíkový prodlužovač dojezdu bateriových elektromobilů, zabývá se využitím vodíku v energetice a věnuje se mezinárodní spolupráci ve výzkumu a vývoji v oblasti nanomateriálů pro vodíkové články.

Vývoj prototypu vodíkového nákladního automobilu byl podpořen Technologickou agenturou ČR částkou 36 milionů korun z programu Trend a jeho představení se očekává koncem roku 2023.

Ondřej Mára
Diskuze (16)

Doporučujeme

Avatar - caliban
24. 9. 2021 21:16
Re: Vodík ano
Prdy jsou taky metan? Každý by si mohl naprdět do nádrže.
Avatar - Barrichello
24. 9. 2021 21:08
Re: projekt byl podpořen částkou 36 milionů korun....
bylo by potřeba podpořit výstavbu blázinců, evidentně je moho šílenců co by mělo být pacienty PCHL na svobodě a šírí nesmysly, bludy a utopie :-)
Avatar - Barry Lyndon
24. 9. 2021 17:25
Re: projekt byl podpořen částkou 36 milionů korun....
Ale zase, kdo si hraje, nezlobí. Radši tohle než toustovej chleba od Bureše. ;-)
24. 9. 2021 17:08
projekt byl podpořen částkou 36 milionů korun....
....a to je asi hlavní pointa celého příběhu
Avatar - WinDiesel
24. 9. 2021 17:07
Re: Věřím,
Hoj tož hahahaha decka !!!