Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hydrogen Mobilita
Tatra
Tatra
Tatra
181
Fotogalerie

V Řeži staví vodíkový náklaďák na podvozku Tatra, představí ho v roce 2023

Projekt počítá s využitím vozu armádou, záchrannými sbory i v oblastech stavebnictví, lesnictví a těžby.

Ústav jaderného výzkumu Řež, ležící severně nedaleko Prahy, se v nedávné tiskové zprávě pochlubil zahájením prací na bezemisním nákladním vozidle poháněném vodíkem, které bude schopné provozu i v náročných podmínkách.

Na vývoji pracuje pětičlenné konsorcium, jehož členy jsou kromě ÚJV Řež také Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, společnost Devinn s.r.o. nebo společnost Tatra Trucks a.s., která do projektu přispěla mimo jiné svým osvědčeným robustním podvozkem, na kterém bude prototyp stát.

Vedle samotného pohonu se navíc projekt zaměří i na řešení výzev, které mohou ovlivnit celkové užitné vlastnosti vozu v opravdu širokém spektru využití.

Nová technologie si bude muset poradit s extrémními podmínkami a hůře přístupnými místy, jako jsou například lesy, bude muset vydržet extrémní prašnost, se kterou se vozy mohou setkat například v dolech nebo na stavbách, a také musí být schopna provozu v extrémních klimatických podmínkách, ve kterých operují záchranáři, hasičské sbory nebo armáda.

Projekt proto bude řešit i eliminaci vibrací, vývoj pokročilých vzduchových filtrů, optimalizaci startování za nízkých teplot a další inovace, díky kterým by měl mít prototyp široké možnosti uplatnění.

Video placeholder
Jak jsme poprvé tankovali vodíkové auto na domácí půdě • Auto.cz

 „Vodíkovým technologiím se intenzivně věnujeme už přes deset let, prototyp nákladního vozidla je logickým pokračováním vývoje, který zahájil už náš vodíkový TriHyBus. Věřím, že nový vůz komerčně obstojí všude, kde se dnes používají nákladní auta s fosilním spalovacím motorem,“ uvedl Aleš Doucek, vedoucí oddělení Vodíkových technologií v ÚJV Řež.

Vedle vývoje trojitě hybridního vodíkového autobusu (TriHyBus) navíc ÚJV Řež v minulém roce zprovoznil prototyp vodíkové plničky pro malá vozidla v Řeži, vyvíjí vodíkový prodlužovač dojezdu bateriových elektromobilů, zabývá se využitím vodíku v energetice a věnuje se mezinárodní spolupráci ve výzkumu a vývoji v oblasti nanomateriálů pro vodíkové články.

Vývoj prototypu vodíkového nákladního automobilu byl podpořen Technologickou agenturou ČR částkou 36 milionů korun z programu Trend a jeho představení se očekává koncem roku 2023.