Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai se opře do vodíku. Láká i na vodíkový sporťák s výkonem přes 680 koní

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Koncern Hyundai Motor Group na akci Hydrogen Wave poodhalil plány v oblasti využití vodíku jako zdroje energie.

Jihokorejská společnost přitom na vodík pohlíží komplexně, nesoustředí se jen na automobily. Firma má vizi využívat vodíkovou energii ve všech oblastech života a průmyslu – v domovech, na pracovištích i ve výrobních závodech. Cílem je nabízet vodík jako zdroj energie, který bude moci "snadno využívat kdokoli, k čemukoli a kdekoli".

Hyundai mluví o vysokovýkonných vozidlech, městské letecké mobilitě, robotech, letadlech a velkých lodích. Nabídku systémů palivových článků a technologií palivových článků chce rozšířit do všech oblastí energetiky včetně dodávek elektrické energie a tepla pro budovy, zajišťování energie pro města a zásobování elektráren.  

Co se vozidel týče, Hyundai plánuje do roku 2028 zavést palivové články do kompletní produktové řady užitkových vozidel. Systémy palivových článků už nyní automobilka komerčně používá u vozidel, jakými jsou SUV Nexo, městský autobus Elec City Bus a nákladní vozidlo XCIENT Fuel Cell.

V současnosti automobilka pracuje na třetí generaci palivových článků. Ta má nahradit aktuální sadu článků používanou v modelu Nexo. Koncern HMG představil dvě výkonové varianty: 100kW a 200kW. Sada o výkonu 100 kW má o 30 % menší rozměry, což umožňuje snadnější využití v různých druzích vozidel. Verze o výkonu 200 kW byla zkonstruována pro užitková vozidla a má podobné rozměry jako současný systém v Nexu, nicméně poskytuje dvojnásobný výkon.

Cílem pro vyvíjenou třetí generaci palivových článků je také prodloužení životnosti o 50 až 100 procent, což v případě sady pro užitková vozidla znamená životnost 500.000 kilometrů. Cena třetí generace sady palivových článků prý navíc dramaticky poklesne – podle předpokladů o více než 50 procent.

Zajímavý je také nový plochý systém palivových článků, který snižuje výšku sady palivových článků na 25 cm a umožňuje uložení v horní nebo spodní části karoserie vozidla.

Koncern na akci Hydrogen Wave svou vizi budoucí vodíkové mobility představil na vozidlech pro rozmanité účely od záchranných a pomocných činností při katastrofách přes autonomní kontejnerovou dopravu až po vysokovýkonné sportovní vozy.

Pro nás je právě poslední varianta nejzajímavější. Hyundai totiž poodhalil částečně maskovaný koncept hybridního sportovního vozu Vision FK s vodíkovým pohonem.

Vision FK zaujme nejvyšším výkonem přesahujícím hranici 500 kW a schopností zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než čtyři sekundy. Vision FK kombinuje konvertor energie s palivovými články a vysokovýkonný nabíjitelný pohon zadních kol. Cílem je dosáhnout dojezdu více než 600 kilometrů.

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Doporučujeme

9. 9. 2021 06:59
Re: efektivita
Tie dva palce dolu sú podivné. Musia sem chodiť zvláštne mysliace bytosti keď sa im nepáči rozumný argument postavený na reálnom základe.
8. 9. 2021 15:07
efektivita
No mohli se ještě pochlubit jaká je efektivita celého systému, od výroby vodíku po jeho přeměnu na elektrickou a mechanickou energii ve vozidlech