Vábnička elektromobilů na levný provoz přestává fungovat. Náklady na kilometr výrazně podraží
Lokálně bezemisní a finančně výhodný provoz, to mají být jedny z největších výhod elektromobilů. S neustálým zdražováním cen elektrické energie i samotného nabíjení to však nemusí být dlouho pravda.
Majitelé prvních elektromobilů možná nadávali na nízký dojezd a řadu omezení, nabíjení je však vyšlo poměrně levně. V příštích letech se však můžeme dostat do situace, kdy nabíjení elektromobilů vyjde dráž než provoz automobilu na benzín či naftu. A pro příklad nemusíme chodit daleko.
Společnost IONITY, jež provozuje rozsáhlou evropskou síť rychlonabíječek, totiž nedávno oznámila zdražení, které výrazně narušuje celou koncepci levného provozu elektromobilu. Od začátku února chce totiž IONITY účtovat 0.79 Euro za kWh. V přepočtu tedy cca 19.83 Kč za kWh. Tesla, která je známá svými Superchargery, si přitom za kWh rychlonabíjení účtuje v Evropě cca 0.25 Euro (cca 6.28 Kč).
Majitelé Tesly tak mohou být relativně vysmátí, pokud se jim podaří dojet na „domovskou nabíječku“. Majitelé nových elektromobilů typu Porsche Taycan a Audi E-Tron, které podporují rychlé nabíjení, však budou při touze rychle dobít a odjet odkázání především na nabíječky IONITY, které je ve výsledku vyjdou pořádně draho.
Nabít akumulátor Porsche Taycan o kapacitě 93,4 kWh z 0 na 100 % (extrémní a pouze teoretický příklad) totiž u nabíječek IONITY nově vyjde na cca 1853 Kč. Ve verzi Taycan Turbo přitom Porsche slibuje maximální dojezd 450 km (měřeno dle WLTP) – ovšem za ideálních podmínek. V praxi se tedy bavíme o nákladech zhruba 4,2 kč/km. Ve skutečnosti však bude dojezd pravděpodobně nižší a cena na kilometr tak může výrazně přerůst hranici 5 Kč.
Ve srovnání s rychlonabíjením u IONITY tak bude výhodnější i provoz auta se spalovacími motory – především tedy naftovými. A to ani nemluvíme o autech na alternativní pohony typu CNG, kde se může cena za kilometr pohybovat okolo 1 Kč/km.
Ke zdražení se však mají chystat i tuzemští provozovatelé nabíječek a rychlonabíječek, jak informoval web INFO.CZ. Například ČEZ by měl zrušit takzvané paušální platby a od konce ledna by měl účtovat přímo za spotřebované kWh. Zdražení však před časem oznámil i E.ON, u kterého může vyjít dobíjení nejvyšší rychlostí až na 13 Kč za kWh.
Zdražování však není žádným překvapením. Většina provozovatelů nabíječek před ním varovala již v minulosti, kdy se nízkými cenami snažila především motivovat lidi ke koupi elektromobilů. Vybudování sítě nabíječek však není levná záležitost, spotřeba elektrické energie neustále stoupá a kvůli německé snaze postupně přejít na čistě obnovitelné zdroje nás zřejmě do budoucna čeká další výrazný nárůst cen elektrické energie.