Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vábnička elektromobilů na levný provoz přestává fungovat. Náklady na kilometr výrazně podraží

Ondřej Mára Ondřej Mára 21. 1. 2020 • 13:48
14
247
Zobrazit náhledy (14)
Ionity Elektrická budoucnost Volkswagenu: Do roku 2025 chce v Evropě 36 000 nabíječek Elektrická budoucnost Volkswagenu: Do roku 2025 chce v Evropě 36 000 nabíječek Elektrická budoucnost Volkswagenu: Do roku 2025 chce v Evropě 36 000 nabíječek Elektrická budoucnost Volkswagenu: Do roku 2025 chce v Evropě 36 000 nabíječek Elektrická budoucnost Volkswagenu: Do roku 2025 chce v Evropě 36 000 nabíječek Elektrická budoucnost Volkswagenu: Do roku 2025 chce v Evropě 36 000 nabíječek Elektrická budoucnost Volkswagenu: Do roku 2025 chce v Evropě 36 000 nabíječek Elektrická budoucnost Volkswagenu: Do roku 2025 chce v Evropě 36 000 nabíječek

Lokálně bezemisní a finančně výhodný provoz, to mají být jedny z největších výhod elektromobilů. S neustálým zdražováním cen elektrické energie i samotného nabíjení to však nemusí být dlouho pravda.

Majitelé prvních elektromobilů možná nadávali na nízký dojezd a řadu omezení, nabíjení je však vyšlo poměrně levně. V příštích letech se však můžeme dostat do situace, kdy nabíjení elektromobilů vyjde dráž než provoz automobilu na benzín či naftu. A pro příklad nemusíme chodit daleko.

Společnost IONITY, jež provozuje rozsáhlou evropskou síť rychlonabíječek, totiž nedávno oznámila zdražení, které výrazně narušuje celou koncepci levného provozu elektromobilu. Od začátku února chce totiž IONITY účtovat 0.79 Euro za kWh. V přepočtu tedy cca 19.83 Kč za kWh. Tesla, která je známá svými Superchargery, si přitom za kWh rychlonabíjení účtuje v Evropě cca 0.25 Euro (cca 6.28 Kč).

Majitelé Tesly tak mohou být relativně vysmátí, pokud se jim podaří dojet na „domovskou nabíječku“. Majitelé nových elektromobilů typu Porsche Taycan a Audi E-Tron, které podporují rychlé nabíjení, však budou při touze rychle dobít a odjet odkázání především na nabíječky IONITY, které je ve výsledku vyjdou pořádně draho.

Nabít akumulátor Porsche Taycan o kapacitě 93,4 kWh z 0 na 100 % (extrémní a pouze teoretický příklad) totiž u nabíječek IONITY nově vyjde na cca 1853 Kč. Ve verzi Taycan Turbo přitom Porsche slibuje maximální dojezd 450 km (měřeno dle WLTP) – ovšem za ideálních podmínek. V praxi se tedy bavíme o nákladech zhruba 4,2 kč/km.  Ve skutečnosti však bude dojezd pravděpodobně nižší a cena na kilometr tak může výrazně přerůst hranici 5 Kč.

Ve srovnání s rychlonabíjením u IONITY tak bude výhodnější i provoz auta se spalovacími motory – především tedy naftovými. A to ani nemluvíme o autech na alternativní pohony typu CNG, kde se může cena za kilometr pohybovat okolo 1 Kč/km.

Ke zdražení se však mají chystat i tuzemští provozovatelé nabíječek a rychlonabíječek, jak informoval web INFO.CZ. Například ČEZ by měl zrušit takzvané paušální platby a od konce ledna by měl účtovat přímo za spotřebované kWh. Zdražení však před časem oznámil i E.ON, u kterého může vyjít dobíjení nejvyšší rychlostí až na 13 Kč za kWh.

Zdražování však není žádným překvapením. Většina provozovatelů nabíječek před ním varovala již v minulosti, kdy se nízkými cenami snažila především motivovat lidi ke koupi elektromobilů. Vybudování sítě nabíječek však není levná záležitost, spotřeba elektrické energie neustále stoupá a kvůli německé snaze postupně přejít na čistě obnovitelné zdroje nás zřejmě do budoucna čeká další výrazný nárůst cen elektrické energie.

Související články

Témata
24. 1. 2020 14:09
Re: elektro ...
Ještě jsi zapomněl na fotovoltaiku. Ta taky měla zachránit Evropu. Než se to začalo vozit z Číny.
Avatar - Barrichello
24. 1. 2020 13:11
Re: elektro ...
Nejdřív byla akumulační kamna, už v polovině 80. let, pak přímotopy jak píšeš a elektrokotle a pak to lidi začli hromadně vyndávat a vracet se zpátky k uhlí a dřevu nebo ti pohodlnější přešli na plyn.

Dneska letí tepelná čerpadla, které mají (zatím) relativně levný provoz, ale zase náklady na pořízení a další servis sou enormní, na větší barák cca 250 tis Kč a po letech můžeš dělat výměny v hodnět 40-80 litrů :-)

A stejny boom byly pelety, dneska je to drahý jak kr*va :-)
23. 1. 2020 12:38
elektro ...
JJ, když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají.

Vzpomínám si jak před časem elektrárenské firmy lákaly lidi na "super" topení přímotopy. Lidi kupovali, chvíli se ostatním smáli a pak plakali a předělávali topení. Elektrárny šly s cenou nahoru a rejžovaly.
Nyní je naprosto stejná situace s "ekologickými" elektroauty.
Elektroauto má výfuk v elektrárně u nás ze 40 % na uhlí (40 % atom a zbytek alternativní).
A když se k tomu napočítá vše okolo elektroaut tak ty moc eko nevychází.

Možná by lépe vyšla i auta na dřevoplyn ...
23. 1. 2020 08:58
to je hezke
v prepoctui na dnesni cenu benzinu to mate jako spotrebu 12l/100km to je tak na urovni STI :D
22. 1. 2020 23:32
Re: amortizace
Trosku ta poopravim. Prvy kto dokazal s Teslou S najazdit 1mil km bol holandan a jednalo sa o Teslu z roku 2013 cize jednu z prvych ktora sa doviezla do EU. Vymenil jeden motor po 300tkm a baterku po 350 000km. Druha baterka a druhy motor(zadny)(novsie technologie) drzi dodnes. Takze 650tkm na jednej baterke a 2 motoroch z toho jeden je stale povodny. Karel ked tvoj kodiaq da 650tkm na jeden motor daj mi vediet a napisem o nom clanok.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku