Válečná pásová motorka NSU HK-101 Kettenkrad míří do aukce
Německá značka NSU je dnes nejčastěji vnímána jako průkopník ve vývoji a výrobě osobních automobilů s rotačním motorem, ale vedle nich byla i úspěšným výrobcem vozů z konvenčními spalovacími motory, motocyklů a jízdních kol.
Na konci třicátých let pak NSU Werke AG ve v Neckarsulmu zahájilo vývoj malého pásového tahače pro armádní využití, jehož výsledkem se stal stroj s označením HK-101 Kettenkrad.
Toto vozidlo bylo navrženo primárně pro využití v roli tahače lehkých děl i minometu a kladení kabelů. Celkové rozměry v podobě délky 3000 mm, šířky 1000 mm a výšky 1200 mm souvisejí s požadavkem německé armády na jeho přepravu v nákladovém prostoru třímotorového letounu Junkers Ju 52.
Kettenkrad byl poháněn kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 1,5 litru a výkonu 26 kW (35 k) původem z vozu Opel Olympia. S motorem spolupracovala třístupňová převodovka se zpátečkou a nožní spojkou, která díky redukci nabízela celkem šest rychlostí, z nichž tři byly pro jízdu v terénu a tři po pevném rovném povrchu.
K řízení tohoto stroje sloužilo v první řadě přední kolo ovládané motocyklovými řídítky, ale řidič mohl v případě potřeby využít i tradičního způsobu otáčení pásových vozidel, kdy jsou zabrzděny pásy na jedné straně.
Stroj o hmotnosti lehce přes 1,5 tuny vynikal svou rychlostí až 80 km/h i průchodností terénem a mohl vedle řidiče usazeného za řídítky převážet ještě dvojici pasažéru sedících na malé korbě za uprostřed uloženým motorem nebo odpovídající množství nákladu.
Výroba po potřeby německé armády probíhala v letech 1941 až 1944, kdy vzniklo podle dostupných údajů celkem 8345 těchto vozidel. Po válce byla spuštěna výroba pro civilní využití v zemědělství, jejímž výsledkem bylo okolo 550 strojů vyrobených do konce čtyřicátých let.
NSU HK-101 Kettenkrad v nabídce aukční síně Bonhams bylo podle svého výrobního čísla vyrobeno v září roku 1944 a po válce sloužilo v německém lesním hospodářství. Následně vystřídalo několik soukromých majitelů a poslední z nich je získal v Belgii jako projekt ke kompletní renovaci. Ta proběhla v letech 2011 až 2015.
V současnosti tento malý kolopásový tahač odpovídá stavu, v němž v roce 1944 opouštěl výrobní závod a očekává se, že bude během aukce pořádané 19. března letošního roku vydražen v Goodwoodu za částku odpovídající 1.900.000 až 2.500.000 Kč.