Vanwall Vandervell opravdu existuje. Je to lehčí Ioniq 5 N
Retro design mezi elektromobily zažívá novou vlnu popularity a využít toho chtějí i méně známí hráči. Překvapením je nový Vanwall Vandervell, který na sebe už před lety upozornil plány, kterým ale tehdy nikdo nevěřil.
Vanwall je jednou z mnoha malých zapomenutých výrobců závodních vozů. Z listu značek sice částečně vystupuje tím, že produkoval vozy pro závody formule 1 a jezdil s nimi i legendární Stirling Moss, skončil však už v roce 1961. Vanwall se ovšem dočkal znovuzrození a od roku 2016 produkuje repliky původních závodních vozů z 50. a 60. let. V roce 2023 se Vanwall znovuzrodil také jako rakousko-německý závodní tým, s prototypem Vanwall Vadervell 680 pro závody Le Mans Hypercar.
Ani to ale nestačilo, a tak se tentýž rok ukázaly také počítačové rendery elektrického hatchbacku Vanwall Vandervell, který se zjevně inspiroval u legend jako Lancia Delta. Vanwall opravdu plánoval vůz uvést na trh, s cenou začínající na 110.000 librách bez DPH, tedy asi na 3,2 milionech korun. Dostupný měl být ve dvou verzích, základní S o výkonu 260 kW a rychlejší S Plus se 478 kW.
V prodeji měl být už o rok později, plány téměř neznámé firmy ale nikdo moc nebral vážně. Dokud se tedy letos v lednu hotový produkční vůz opravdu neukázal na silnicích, i s německými registračními značkami. Vzhledem opravdu velmi podobný původním návrhům a s výkonem opravdu dosahujícím slíbených čísel. Jak se jim to povedlo?
Vanwall zveřejnil, že auto stojí na platformě E-GMP, kterou získal od Hyundai. Neboli jednoduše, Vandervell je převlečený Ioniq 5 N, což je viditelné už z tvaru karosérie. Nejde však o běžný tuning, každý díl karosérie opravdu vypadá, že je trochu jiný a potvrzuje to i nižší váha. Plechy totiž Vanwall nahradil tenkostěnným karbonem, který z 2.275 kg provozní váhy Ioniq 5 N ubral asi 230 kilo. Díky tomu si polepšil ve zrychlení na stovku, ze 3,4 sekund na enku se staly rovné tři sekundy.
Jenže za to vše si nechá Vanwall také pořádně zaplatit, protože cena je podle webu opravdu přes 3,2 milionu korun, což je pořádný nárůst proti 1.799.990 Kč výchozího Ioniq 5 N. Komu se líbí retro design, ale nutně nepotřebuje takový výkon, možná vyjde rakousko-německá firma vstříc. Stále se totiž zřejmě plánují levnější varianty založené na nižších specifikacích Ioniqu.

Zdroj: Vanwall I Video: auto.cz