Vauxhall VXR8: Sedan GM proti Mercedesu C 63 AMG a BMW M3
Zkratka HSV znamená Holden Special Vehicles a představuje speciální sportovní divizi australské automobilky Holden. HSV E3 GTS je pak vrcholnou verzí sedanu Holden Commodore.
Předchozí generace Vauxhallu VXR8 byla odvozena od slabšího upraveného Commodore, takzvaného HSV ClubSport R8. Příklon k silnějšímu modelu podle Vauxhallu znamená, že nový vůz může konkurovat německé dvojici Mercedes-Benz C63 AMG a BMW M3. Může ale uspět?
Základem automobilu je 6,2litrová V8 o výkonu 321 kW a točivém momentu 550 Nm. Díky tomuto motoru nová VXR8 sprintuje z 0 na 100 km/h za 4,9 s a jede až 250 km/h. Všechen výkon je posílán na zadní kola přes mechanický samosvorný diferenciál. Zákazník má na výběr mezi šestistupňovou manuální, nebo automatickou převodovku.
Přední náprava využívá vzpěry McPherson, příčná ramena a progresivní vinuté pružiny, ta vzadu víceprvkové zavěšení multi-link. Novinkou jsou u VXR8 adaptivní tlumiče MRC, převzaté z ostatních modelů Vauxhallu, které se přizpůsobují aktuálním jízdním podmínkám. Doplňkem tlumičů MRC je launch control pro optimální akceleraci.
Přední masku, jejíž otvory jsou zvýrazněny černým lakem, Vauxhall nazývá Shockwave. Příď dále doplňují diody pro denní svícení. Diody jsou i v zadních svítilnách, zádi však dominuje přítlačné křídlo Superflow. Dvojice koncovek výfuku je pak stejného tvaru jako dva chladicí otvory na kapotě.
Interiér je celý z kůže, sportovní přední sedadla HSV je možné nastavit v osmi směrech. Součástí kabiny je i systém EDI (Enhanced Driver Interface), který na 5palcové dotykové obrazovce zobrazuje aktuální hodnoty přetížení G, čas kola na okruhu nebo třeba úhel smyku.
Mezi hlavní přednosti automobilu bude patřit i cena, která ve Velké Británii odstartuje na hodnotě 49.500 liber (zhruba 1,5 milionu Kč) včetně dvacetiprocentní daně z přidané hodnoty.
Prodej ve Velké Británii odstartuje v březnu příštího roku. Aby si vůz zachoval punc jedinečnosti, bude jej zprvu možné koupit jen u šesti britských specializovaných dealerů. Později bude jejich počet zvýšen na 34.
Vauxhall VXR8 - porovnání s německou konkurencí | |||
Model | Vauxhall VXR8 | BMW M3 (E92) | Mercedes-Benz C 63 AMG |
Motor | 6,2 V8 LS3 | 4,0 V8 (E92) | 6,2 V8 |
Převodovka | 6M (6A) | 6M (6A) | 7A |
Zdvihový objem [cm3] | 6162 | 3999 | 6208 |
Válce/ventily | 8/2 | 8/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 321/6000 | 309/8300 | 336/6800 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 550/4600 | 400/3900 | 600/5000 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 (300*) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,9 | 4,8 | 4,5 |
* s položkou "V max do 300 km/h" za příplatek
HSV, sportovní divize Holdenu, vznikla v roce 1987 spoluprácí s firmou TWR letos zesnulého Toma Walkinshawa. V současné HSV době nabízí šest upravených Holdenů, převážně na základech sedanu Commodore.
Zřejmě nejzajímavějším vozem divize HSV je ale model Maloo R8 s výkonem 317 kW, což je jeden z nejrychlejších pickupů světa. Jeho základem je pickup Ute.