VC Maďarska F1 2016: Divoká a dlouhá kvalifikace patřila Rosbergovi
Grand Prix Maďarska slaví letos třicet let od prvního (nebo vlastně druhého) ročníku. Ta úplně první se totiž jela už v roce 1936 v budapešťském parku Népliget a vyhrál ji Tazio Nuvolari s Alfou Romeo 8C-35. Pobil německou konkurenci v podobě továrních týmů Auto Union a Mercedes-Benz, trojcípé hvězdy všechny odpadly.
Mercedes vládne nyní formuli 1. Prvnímu pátečnímu tréninku, zpočátku na vlhké trati dominoval Lewis Hamilton před Nicem Rosbergem, Vettel (Ferrari) už ztrácel dramatických 1,6 s. Nico prodloužil smlouvu s německo-britským týmem o další dva roky a vydělá si celkem 36 milionů liber (1,16 miliardy korun dle aktuálního kurzu). Ve druhém tréninku obhájce posledních dvou titulů boural, při nehodě čelil přetížení 12 G. Naštěstí bez zranění, dostal se dokonce zcela sám do boxů. Druhé místo tak patřilo Ricciardovi (Red Bull) se ztrátou necelých 0,6 s.
Třetí trénink dnes před polednem znamenal vítězství pro Rosberga, od Hamiltona jej dělily oba red bully. Verstappen navíc prohrál o pouhé dvě tisíciny! Hungaroring dostal pro letošek nový asfalt a obrubníky. A ještě jedno výročí se váže k závodu: před deseti lety zvítězil poprvé v kariéře pilota F1 i Jenson Button, tenkrát s Hondou RA106 zvládl nejlépe neutěšené přírodní podmínky.
Pršelo ovšem i dnes, ale opravdu hustě. Ve dvě hodiny odpoledne tak vozy na okruh nevyrazily, projížděl se po něm pouze Bernd Mayländer v safety caru. Po čtvrthodině se konečně na trati něco začalo dít, déšť na chvíli ustal, ale pak se spustil mohutně znovu... Kvalifikace byla zastavena rudou vlajkou, jezdci skoro nic neviděli, jezdili v šedivé mlze a provazech vody. V tu chvíli vedl výsledkovou listinu Pérez (Force India). Těsně po 14:30 proběhl restart, jenže krátce na to havaroval Marcus Ericsson (Sauber), v desáté zatáčce kvůli aquaplaningu narazil do bariéry. Znamenalo to další červený praporek.
Švýcarský tým jako jediný ještě letos nezískal žádné body, ale zato má nového majitele, investiční společnost Longbow Finance SA. Peter Sauber odchází do důchodu, v čele týmu zatím zůstane Monisha Kaltenborn.
Na posledních osm a půl minuty Q1 vyrazily monoposty deset minut před třetí hodinou, už obuty do přechodných pneumatik. Pořadí v tu chvíli dominoval Red Bull před Force Indií. Hamilton nedobrzdil a projel se kačírkem. A kvalifikace byla opět zastavena, neboť Massovi jeho williams ustřelil a namířil si to do svodidel. V tu chvíli byl v čele výsledkové listiny Felipe Nasr (Sauber), do konce první části zbývalo 5.20 min.
V 15:00 už jsme měli znát, kdo bude okupovat nejvýhodnější pozici na roštu, ale piloti vyjeli teprve do finále první části. Na hodinách zbývala minuta a 18 sekund a přišla další bouračka, tentokrát Ria Haryanta (Manor). Čtvrtý červený praporek ovšem záhy následoval ten šachovnicový, už se nedojíždělo, rychlé kolo by nikdo nestihl. To znamenalo, že vypadl kompletně Renault, který už letos nebude dále vyvíjet vůz, dále Manor a Massa s Ericssonem. Nejrychlejší ze všech byl nakonec Rosberg.
V Q2 už nad okruhem svítilo slunce a Valtteri Bottas (Williams) zariskoval se superměkkými hladkými pneumatikami. Rázem je vyhoupl na čelo, ale na červenou sadu slicků přezuli i všichni ostatní. Rozhodovalo se až na konci, tentokrát už bez jakéhokoli přerušení. Druhou část vyhrál Max Verstappen, Lewis Hamilton postoupil dále jako poslední desátý. To se bohužel nepovedlo Kimimu Räikkönenovi, Kvjatovi (Toro Rosso), Pérezovi, Nasrovi ani oběma vozům Haasova týmu.
Nejdramatičtější událost třetí části se odehrála v samotném finále. Ideální stopa byla už prakticky suchá. Většina pilotů však musela zpomalit kvůli dvojitým žlutým vlajkám ve druhém sektoru, Fernando Alonso tam totiž dostal hodiny. Nico Rosberg tak neučinil, předjel několik pomalých aut včetně Hamiltona a na poslední chvíli získal 26. pole position své kariéry. Jako jediný se dostal pod 1.20 min. Pravidla však v tomto bodě říkají, že jezdec musí být připraven dokonce zastavit. Lewis skončil druhý, Daniel Ricciardo třetí. Provizorně, stewardi si zavolali Rosberga po 19. hodině večer na pohovor. Nakonec ho ovšem nepotrestali, dle telemetrie zpomalil v osmé zatáčce dostatečně...
Celá kvalifikace trvala místo jedné hodiny rovnou dvě. Do Q3 se protlačily oba monoposty McLarenu, kterým patří čtvrtá řada, ve Wokingu se možná začíná blýskat na lepší časy. Jezdci, kteří vypadli v první předlouhé části, nesplnili limit 107 % nejlepšího času, ale k závodu budou jistě připuštěni.
VC Maďarska F1 2016 – Kvalifikace | |||
1. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:19,965 min |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:20,108 min |
3. | Daniel Ricciardo | Red Bull – TAG Heuer | 1:20,280 min |
4. | Max Verstappen | Red Bull – TAG Heuer | 1:20,557 min |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:20,874 min |
6. | Carlos Sainz | Toro Rosso – Ferrari | 1:21,131 min |
7. | Fernando Alonso | McLaren – Honda | 1:21,211 min |
8. | Jenson Button | McLaren – Honda | 1:21,597 min |
9. | Nico Hülkenberg | Force India – Mercedes | 1:21,823 min |
10. | Valtteri Bottas | Williams – Mercedes | 1:22,182 min |
11. | Romain Grosjean | Haas – Ferrari | 1:24,941 min |
12. | Daniil Kvjat | Toro Rosso – Ferrari | 1:25,301 min |
13. | Sergio Pérez | Force India – Mercedes | 1:25,416 min |
14. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:25,435 min |
15. | Esteban Gutiérrez | Haas – Ferrari | 1:26,189 min |
16. | Felipe Nasr | Sauber – Ferrari | 1:27,063 min |
17. | Jolyon Palmer | Renault | 1:43,965 min |
18. | Felipe Massa | Williams – Mercedes | 1:43,999 min |
19. | Kevin Magnussen | Renault | 1:44,543 min |
20. | Marcus Ericsson | Sauber – Ferrari | 1:46,984 min |
21. | Pascal Wehrlein | Manor – Mercedes | 1:47,343 min |
22. | Rio Haryanto | Manor – Mercedes | 1:50,189 min |