Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný
Jediný koncern PSA od začátku přiznával, že filtr pevných částic bude v určitých kilometrech (120 000 km) vyžadovat výměnu. Proto u Francouzů nestál likvidační peníze. Ceny, na které se nyní po dlouhém váhání dostává Škodovka, byly u PSA normální už před deseti lety. Stejně jako od počátku existoval závod, který čističe průmyslově renovuje.
Dodejme však, že filtr z Peugeotu je i výrobně podstatně levnější než od Volkswagenu, čili ze Škodovky. Neobsahuje v sobě totiž žádné drahé kovy – místo nich teplotu hoření sazí snižuje aditivum samočinně dávkované do palivové nádrže. Zato filtry, které musí dokázat spálit ničím neobohacené saze, mají dost drahých kovů: platinu a paladium. O tom bude za chvíli řeč.
Filtry chybějí nejen grázlům
Kolega Martin Frei v minulém čísle Světa motorů pranýřoval majitele luxusních ojetin, kteří se snaží povýšit jimi svůj status a do nové fabie za stejné peníze by si nikdy nesedli. Auto přeci musí mít xenony, kůži, vyhřívané sedačky...
Jelikož však servis vylétaného mercedesu stojí víc než nové fabie a filtr byl jednou z nejdražších položek, putoval ven a saze z výfuku létají jak před lety – jenomže daleko menší a nebezpečnější. Správný majitel desetiletého mercedesu či bavoráku však všechno zná, všude byl, od všeho má klíče a všechno umí zařídit „nějak bokem“ – třeba i měření emisí. Uvidíme, jak mu to půjde, až se od letošního listopadu bude při měření emisí povinně natáčet i fotit, zda je na svém místě nejen diagnostická zásuvka, ale i sonda ve výfuku. A mimochodem filtry aktuálně masivně zlevnil i Mercedes–Benz - stojí teď 19.000 Kč.
Ovšem jsou zde i lidé, jejichž jedinou chybou ve vztahu k filtrům je, že na ně prostě neměli peníze. Filtr z Octavie 1.6 TDI navíc nevybourali sami, ale udělal to drobný dovozce a obecní hochštapler, kterého už od devadesátých let živí jednoduchý model – v Německu kupuje auta se závadou a náležitou slevou. Českým zájemcům závadu zatají a slevu přetaví ve svoji marži. Filtr tak vyboural on a majitel ani neví, že jej ve voze nemá. Zjistí to až na přísnější emisní kontrole či třeba v servisu. Někdy až poté, co mu v rámci nějaké opravy přehrají řídicí jednotku novým softwarem, který si samozřejmě vzpomene, že by auto mělo mít filtr. A začne se jej dožadovat svícením kontrolek.
Jaké jsou rozdíly?
Na obě nohy kulhá i další častý argument, který vás teď napadl: Ať si chudé české rodiny nekupují diesely – vždyť se jim to stejně nevyplatí. Jasně, ale co si mají koupit, když firmy nakupují octavie stále jen dieselové a ty pak plní bazary? Lidé berou, co je.
Jistě, svéprávný člověk má za svá rozhodnutí zodpovědnost – i za ta, která udělal z nedostatku informací. Jenže není správné, že přísné měření emisí odstaví auta majitelům – ale nikdo nepotrestá skutečné původce zla a organizované podvodníky, kteří filtry vybourávají. Nemusí být jen vybourané – filtr se pozvolna zanáší nespalitelným popílkem. Takže stačí, aby někdo stočil octavii z 500.000 na 120.000 km – a neštěstí je opět na světě. Dosavadní cena filtru na Octavii 1.6 TDI ve výši 44.900 Kč byla zcela mimo možnosti rodiny, která si na auto za 150.000 Kč vzala úvěr a pět let ho bude splácet.
Současných 9900 až 17.900 Kč jsou už přiměřenější tresty za lehkovážnost při koupi auta, ale rovnou se nabízí další otázka – nebude to s filtry jako s mnoha jinými náhradními díly? Dobře to známe s autobateriemi – originální vydrží klidně deset let, každá další pak už jen tři roky.
Koupili jsme všechny tři dostupné filtry pevných částic na Škodu Octavia II 1.6 TDI z let 2009 až 2013 a podrobili je důkladné analýze. Konkrétně jde o produkt s objednacím číslem 1K0254707KX, který se kromě velerozšířené octavie hodí i pro mnoho dalších modelů Škody a VW.
Aplikace testovaného filtru (1K0254707KX) | |
Octavia 1.6 TDI/77 kW (kód motoru CAYC) | 5/2009 – 11/2012 |
Octavia 2.0 TDI/103 kW (CFHC) | 10/2012 – 4/2013 |
Yeti 2.0 TDI/81 kW (CFHA) | 11/2009 – 5/2015 |
Yeti 2.0 TDI/103 kW (CFHC) | od 5/2010 |
Superb 2.0 TDI/103 kW (CFFB) | od 4/2011 |
Superb 2.0 TDI/125 kW (CFGB) | od 5/2013 |
Akční ceny filtrů pevných částic na vozy Škoda | ||
Číslo dílu | Model / motorizace | Cena v Kč včetně DPH |
Economy DPF | ||
JZW254700BX | Octavia (2004-2008), Superb (2008-) 2.0/125 kW | 12 900 |
JZW254700EX | Octavia (2009-), Superb (2008-), Yeti (2010-) 1.6 TDI/77 kW; 2.0 TDI/81, 103 a 125 kW | 12 900 |
JZW254700MX | Octavia (2004-2008) 2.0 TDI/103 kW | 12 900 |
JZW254702AX | Fabia, Roomster (2011-) 1.2 TDI; 1.6 TDI common rail | 12 900 |
JZW254702BX | Fabia, Roomster (2011-) 1.2 TDI; 1.6 TDI common rail | 12 900 |
JZW254700FX | Octavia, (2009-), Yeti (2010-) 1.6 TDI/77 kW | 12 900 |
JZW254702 X | Fabia, Roomster (2011-) 1.2 TDI; 1.6 TDI common rail | 12 900 |
Originální DPF | ||
04B131656DX | Fabia (2015-), Rapid (2013-) 1.4 TDI/55, 66 a 77 kW | 16 900 |
04L131602EX | Octavia (2013-) 1.6 TDI/66, 77 kW | 17 900 |
04L131602MX | Superb (2015-) 2.0 TDI/110 kW | 17 900 |
04L131602NX | Superb (2015-) 2.0 TDI/140 kW | 17 900 |
04L131602PX | Superb (2015-) 2.0 TDI/110 kW | 17 900 |
04L131606EX | Octavia (2018) 2.0 TDI/105 kW | 17 900 |
04L131606FX | Octavia (2013 - ) 2.0/110 kW | 17 900 |
04L131606NX | Octavia (2013 - ) 1.6 TDI/81 kW | 17 900 |
04L131648CX | Superb (2015-) 1.6 TDI/88 kW | 17 900 |
04L131648HX | Octavia (2018-) | 17 900 |
04L131648SX | Octavia (2013-) 2.0 TDI/110 kW | 17 900 |
04L131656RX | Octavia (2013-) 2.0 TDI/105 kW; Superb (2015-) 2.0 TDI/130 kW | 17 900 |
04L131656SX | Octavia (2013-) 2.0 TDI/125 kW | 17 900 |
04L131669 X | Superb (2015-) 1.6 TDI/88 kW | 17 900 |
04L131669CX | Yeti (2014-) | 17 900 |
1K0254700NX | Octavia (2004-2008); 1.9 TDI/77 kW, 2.0 TDI/103 a 125 kW | 17 900 |
1K0254702EX | Octavia II (2004-2008) 2.0 TDI/125 kW | 17 900 |
1K0254702KX | Octavia (2004-2008) 1.9 TDI/77 kW | 17 900 |
1K0254705EX | Yeti (2010-2013) 2.0 TDI/81 kW common rail | 17 900 |
1K0254705KX | Octavia (2004-2013) 1.9 TDI/77 kW | 17 900 |
1K0254705MX | Octavia (2004-) 2.0 TDI | 17 900 |
1K0254705NX | Octavia (2004-) 1.9 TDI/77 kW; 2.0 TDI/103 kW | 17 900 |
1K0254705RX | Octavia (2004-) 2.0 TDI | 17 900 |
1K0254706EX | Octavia | 17 900 |
1K0254706FX | Superb II 4x4 (2008-); Yeti 4x4 (2010-2013) 2.0 TDI/125 kW common rail | 17 900 |
1K0254707KX | Octavia, Superb, Yeti | 17 900 |
1K0254707LX | Octavia, Superb, Yeti | 17 900 |
1K0254707MX | Octavia (2009-2013), Superb (2008-2015), Yeti (2010-2013) 2.0 TDI/81 a 103 kW | 17 900 |
1K0254707NX | Octavia (2009-2013) 1.6 TDI/77 kW | 17 900 |
1K0254707RX | Yeti (2010-) 2.0 TDI/103 kW 4x4 common rail Euro 5 | 17 900 |
1K0254708FX | Superb | 17 900 |
6Q0254700CX | Fabia (2007-2010), Roomster (2006-2010) 1.4 TDI/59 kW | 16 900 |
6Q0254700EX | Fabia (2007-2010), Roomster (2006-2010) 1.9 TDI/77 kW | 16 900 |
6R0254700MX | Fabia 1.6 TDI (2011-2014) Euro 5/Rapid Euro 5 (2013-); Roomster (2011-2015) | 16 900 |
6R0254700PX | Fabia, Roomster | 16 900 |
6R0254700TX | Fabia (2011-2015), Roomster (2011-2015) | 16 900 |
Podle čeho jsme hodnotili...
Cena
Ve filtru je hodně drahých kovů, jeho druhotné zpracování tak představuje zajímavý byznys. Proto i cena škodováckých filtrů je výrazně výhodnější, pokud můžete odevzdat svůj starý. Když už žádný filtr nemáte, je podstatně vyšší. Nákup druhovýrobního čističe JMJ není podmíněn odevzdáním starého kusu. Ten tak můžete odnést do sběrny a dostanete za něj i 2500 Kč. Tím se polský produkt JMJ de facto dostává z 12.400 Kč (kolik jsme za něj zaplatili) na 9900 Kč.
Reakce katalyzátoru
Před samotným keramickým filtrem je oxidační katalyzátor. Právě ten promění dodatečné vstřiky nafty při regeneraci v teplo, kterým shoří saze. Při tomto testu jsme katalyzátor zahřívali horkovzdušnou pistolí a sprchovali lehkým, vysoce těkavým palivem (použili jsme univerzální čistič, ale hodil by se třeba i lékárenský benzin). Pokud se katalyzátor rozžhaví, není to od horkovzdušné pistole (zdaleka nemá potřebnou teplotu), ale právě od probíhající chemické reakce. Jedině takový katalyzátor při regeneraci vyvolá teplotu nad 650 ºC, která umožňuje spalování sazí.
Shodnost konstrukce
Ověřovali jsme, zda filtr lze do vozu namontovat a jestli sedí i všechny senzory. Do tělesa filtru musí být možné připojit výstup tlaku před filtrem, sondu lambda, teplotní čidlo mezi oxidačním katalyzátorem a filtrem i teplotní čidlo za filtrem.
Zpracování
Ověřovali jsme, zda samotný filtr v obalu pevně drží. Jeho chvění může způsobit prasknutí vložky, což pak vede k nárůstu kouřivosti vozidla (ztrátě funkce). Vliv má i tloušťka izolačního materiálu okolo. Kontrolovali jsme, zda filtr plní základní konstrukční předpoklady – například jestli není průchozí.
Drahé kovy v katalyzátoru
Bez důkladného rozmělnění a homogenizace materiálu, což není u kovových katalyzátorů možné, je měření drahých kovů paladium a platina jen orientační. Mělo by korespondovat s testem na reakci katalyzátoru.
Drahé kovy ve filtru
I keramický filtr pevných částic obsahuje drahé kovy, které usnadňují spalování sazí. Jejich koncentraci nám změřil Jan Suchý z firmy Ekocat, která se zabývá výkupem a zpracováním vysloužilých katalyzátorů (analýza drahých kovů je klíčová pro stanovení ceny). Dělá to tak, že materiál ze zkušebního vrtu celou délkou filtru promíchá a rozmělní. K němu pak přitiskne spektrometr, který vypadá jako hračka, ale stojí 600.000 Kč. Přístroj analyzuje prvky, jež jsou v materiálu přítomny, a stanoví jejich obsah v procentech. Vynásobením s hmotností vložky dojdete ke hmotnosti drahých kovů ve filtru obsažených. Čím více drahých kovů, tím snazší spalování sazí a bezproblémovější funkce filtru.
... a jak to celé dopadlo
1. Škoda Economy
JZW254700FX
Ekonomická řada dílů je určena pro vozy starší čtyř let a má zabraňovat odlivu jejich majitelů ze značkových servisů. Hlavní funkce (třeba účinnost brzd) musí mít stejné, toleruje se však například horší estetika či kratší životnost. U ekonomického filtru pevných částic jsou však kvalitativní ústupky jen nepatrné. Snad jen izolace mezi filtrem a jeho obalem je trochu slabší, jednou by to možná mohlo přispět k dřívějšímu prasknutí, ale to jsou spíše spekulace. Že sám obal není z nerezového plechu, neznamená v motorovém prostoru zásadní nevýhodu – díky povrchové úpravě dokonce lépe vypadá (nejsou vidět svary). Funkce předřazeného oxidačního katalyzátoru je mírně silnější než u originálního dílu a i drahých kovů v samotné keramice je překvapivě více. Platiny o 1,83 g, paladia takřka o půl gramu
Výsledná známka | 1,25 |
Cena při výměně za starý kus | 12.900 Kč |
Cena bez starého kusu | 16.125 Kč |
2. Škoda Originál
1K0254707KX
Originální díl by měl být kvalitativní etalon, ale tentokráte to prohrál s ekonomickým. Ano, vložka drží uvnitř obalu tak pevně, že se nám ji nepovedlo demontovat bez poškození. Ale víc drahých kovů je ve filtru ekonomickém, originál má naopak jeden nepříjemný chyták. Dole zůstává vývod pro druhou hadičku ze senzoru diferenčních tlaků (řídicí jednotka z jeho signálu určuje míru zaplnění filtru sazemi), přestože 1.6 TDI jej bere z atmosféry a vystačí s jedním vývodem. K zaslepení vývodu, který je potřeba až u silnějších motorizací, musíte dokoupit šroubový uzávěr za 323 Kč. Automechanika bez potřebné informace ze značkových pracovních postupů jistě hodně překvapí, že díl objednaný dle VIN má jeden vývod navíc, a bude marně přemýšlet, co do něj zapojit.
Výsledná známka | 1,80 |
Cena při výměně za starý kus | 17.900 Kč |
Cena bez starého kusu | 46.706 Kč |
3. JMJ
JMJ 1113-10
Na svých internetových stránkách se polský výrobce JMJ chlubí fabrikou postavenou z dotací Evropské unie. Je pravda, že má velmi široký sortiment filtrů, jejichž tvary jsou nesmírně variabilní. Zvláštní uspořádání filtru pro 1.6 TDI strefil docela dobře a namontovat to půjde – byť třeba držáky jsou fórové a mohly by i ureznout. Při montáži je potřeba přemýšlet, kam umístit senzor teploty – otvory jsou k dispozici dva, na nepotřebném necháte záslepku. Uvnitř nás však čekal šok. Drahé kovy z katalyzátoru šly „vyprášit“ stlačeným vzduchem – stejně tak by je odnesl proud výfukových plynů. Reakce teplého katalyzátoru na přítomnost paliva nebyla žádná – to jsme dřív horkovzdušnou pistolí zapálili samotný čistič. Uvnitř nás čekaly ještě dva šoky: trubka čnící proti výfukovým plynům, která hrozí akustickými efekty, a hlavně zcela nefunkční vložka filtru. Neobsahuje žádné drahé kovy a je přes ni vidět. Saze tudíž nefiltruje, pouze tvoří protitlak, který řídicí jednotka zpočátku považuje za správný, a při odjezdu ze servisu se auto chová zdánlivě normálně. „Ne nadlouho,“ říká Libor Fleischhans, ředitel Asociace emisních techniků a opravářů. „Řídicí jednotce se po čase přestane líbit, že se diferenční tlak nemění, a to ani při regeneraci. Mohou se tak spouštět velmi dlouhé regenerace, při nichž se ředí olej naftou a hrozí poškození motoru. A to ještě nemluvím o zdravotních rizikách sazí, které otvory ve filtru létají ven zcela bez úpravy,“ vysvětluje.
Produkt JMJ je podstatně levnější i proti zlevněným škodováckým proto, že jej dostanete za 12.400 Kč a nikdo po vás nechce starý díl, který můžete za 2500 Kč zpeněžit sami. Ale i výsledných 9900 Kč je mnoho peněz za věc, která je z technického pohledu jen atrapou filtru pevných částic.
Výsledná známka | 4,00 |
Cena při výměně za starý kus | 9.900 Kč |
Cena bez starého kusu | 12.400 Kč |