Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velšská „třicítka“ nejspíš nezlepší ovzduší, myslí si vědec

Marek Bednář
Diskuze (28)

V hustém provozu se stejně nejezdí výrazně přes 20 mph, argumentuje profesor. Za řídkého provozu s inteligentním řízením semaforů naopak plošná „třicítka“ může emise zhoršit.

Wales uzákonil plošný limit 20 mph (32 km/h) ve městech místo původních 30 mph (48 km/h); změna začala platit v září tohoto roku. Argumentů pro i proti byla řada a na té první, vítězné straně, stálo i to, že se v důsledku nižší rychlosti zlepší kvalita ovzduší.

Podle Franka Kellyho, profesora londýnské Imperial College a šéfa Environmentální výzkumné skupiny na londýnské King’s College, to však je přinejmenším nejisté. „S tím, jak je na řadě městských ulic hustý provoz, rychlosti jsou často 20 mil v hodině i nižší, takže očekávám, že zlepšení kvality ovzduší uvidíme jen minimální,“ cituje ho britský web Autocar.

Argumenty velšské vlády byly opačné hlavně kvůli zrychlování z klidu na 20, resp. 30 mph. „Zrychlování na 30 mph může vyžadovat až dvojnásobek energie oproti zrychlování na 20 mph,“ uvedl v minulosti její mluvčí.

Opíral se o loňský výzkum Transport Research Laboratory, který říkal, že největším podílem na emisích při městské jízdě má zrychlování, nikoliv jízda konstantní rychlostí. Není však známo, zda se jedná o emise CO2, lidskému zdraví přímo neškodného plynu, či emise skutečných škodlivin, např. oxidů dusíku.

Video se připravuje ...

„Pro modelový vůz Ford Focus s motorem Ecoboost je jízda konstantní rychlostí 30 mph, započítáme-li zrychlování, efektivnější oproti jízdě rychlostí 20 mph jen v případě, pokud vůz může jet 0,3 míle (483 m) bez zastavení,“ stálo ve výsledcích studie.

Téměř půl kilometru bez zastavení se v hustém městském provozu opravdu dá jet málokdy, jenže v takové situaci, jak podotkl profesor Kelly, už tak bývají rychlosti mnohem nižší než 30 mph, resp. v českých podmínkách 50 km/h. Ve Walesu však snížený limit platí plošně, bez ohledu na hustotu provozu či např. seřízení semaforů.

Přeneseme-li se do Česka, kde také někteří aktivisté žádají zavedení plošné „třicítky“, právě seřízení semaforů v českých městech v dnešní době umožňuje za nízkého provozu jet plynulou konstantní „padesátkou“ i mnohem déle než necelého půl kilometru. Jak tedy vyplývá ze závěrů oné studie, snížení limitu na 30 km/h by znamenalo zvýšení emisí v řadě situací, v nichž by ono snížení mělo reálný dopad na rychlost jízdy aut.

V kontrastu s velšskou novinkou může být politika britského premiéra Rishiho Sunaka, který se v poslední době vyjadřuje proti omezování individuální automobilové dopravy např. skrze odsunutí zákazu prodeje nových neelektrifikovaných aut z roku 2030 na rok 2035.

Očekává se, že v rámci své předvolební kampaně oznámí snahu o omezení možností městských samospráv snižovat plošně rychlostní limity nebo zavádět tzv. zóny řídké dopravy, kterými nemohou lidé projíždět. Podle kritiků tyto zóny vytváří dopravní zácpy jinde a potenciálně prodlužují dojezd složek IZS na místo zásahu.

Marek Bednář
Diskuze (28)

Doporučujeme

4. 10. 2023 01:22
Re: Re: Re: 30tka přece nemá být o emisích (ty se logicky zh
Vysvetlivky hiezdiciek:
prve k.u.r.v.a
druhe j.e.b.a.t
tretie h.o.v.n.o
4. 10. 2023 01:19
Re: Re: 30tka přece nemá být o emisích (ty se logicky zhorší
Aj 40 je malo, niekdajsich 60 bolo dobre podla mna. Autom sa jazdi, aby sa clovek rychlo niekam dostal, a za jeho pouzivanie aj mrte plati (samotne auto, palivo, dane, poplatky - zo vsetkeho ide statu do kasy), tak by som *** prosil, aby sa dalo aj adekvatne pouzivat. Stat ma vybudovat primeranu infrastrukturu, aby sa mohli ucastnici premavky vsetkych typov efektivne a bezpecne pohybovat. Zatial vidime len ojebavanie majitelov aut o peniaze, kde sa len da, ale sluzba za je to neadekvatna. Ziadne malovanie cyklopruhov na uz aj tak uzku cestu, bud cyklochodniky, alebo v ramci bezpecnosti zakaz jazdy po cestach hlavne v mestach. Bezpecnost chodcov tiez nemoze byt svaty gral, aj chodec ma zodpovednost dbat o svoju bezpecnost a ne*** sa cez cestu, ked to nie je bezpecne (a sucasne im treba vytvorit bezpecne moznosti tu cestu prekonat). Pod vlak ludia tiez bezne neskacu, tam si dobre uvedomuju, ze pri strete skoncia ako sekana. To pochopit dokazu, tak s autami je to analogicke. Moja generacia sa odmalicka ucila skontrolovat a vyhodnotit situaciu a prejst cez tu cestu, az ked je to bezpecne. Takze sa nejebeme bezhlavo na prechody, ale vyckame na spravny moment. Chodcovi je jednoduchsie neurobit krok a stat, nez autu zabrzdit a znovu sa rozbiehat (co ma aj zasadny dopad na emisie, ze ano). A pri stretoch platia zakony fyziky, tie sa moc odrbat nedaju. *** z toho, ze vodica potrestaju, ked je chodec dochramany alebo mrtvy, ten z toho ziadny benefit nema.
3. 10. 2023 14:43
Re: 30tka přece nemá být o emisích (ty se logicky zhorší)
Ano, nejlepší je nula! Tak to má být! I pět km v hodině MUZE ZABÍT! Prostě lidský život je nadevše a jeho ochraně se musí každý bezvýhradně přizpůsobit. A víte, co je nejhorší? Že tuhle totalitu chce naprostá majorita. Lze to vidět i z palců dole...
3. 10. 2023 14:41
Re: 30tka přece nemá být o emisích (ty se logicky zhorší)
Přesně! Hlavně, že parkuju před prechodem. Každý semafor stojí jednotky milionů, kdo to zaplatí? Co plynulost dopravy? já bych zrušil přechody, udělal z nich pouze místa pro přecházení. Chodci by věděli, že nemají přednost a ubylo by jejich skákání pod kola. Nejvíce střetu s chodci se stává kde? Na přechodech! Navíc v zimnich měsícich (brzy tma) a většinou dochází ke střetu s důchodci. Auta jsou v tom nevinně, na vině jsou chodci, co lezou, kde je pro ně životu nebezpečno.
3. 10. 2023 14:00
Re: 30tka přece nemá být o emisích (ty se logicky zhorší)
Jsi úplně mimo. Je to přesně jak píše Barry Lyndon. Pomalou jízdou žádné emise neušetříš. Aerodynamika v takových rychlostech ještě nehraje žádnou roli, takže jestli jedeš 30 nebo 50 je rozdíl nula. Spíš na 30 nejsou auta stavěná, takže já bych kupříkladu musel jet na 2ku a motor bude mít vyšší otáčky. Skoro bych řekl, že to tak bude mít většina aut.