Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co je to opěrkový syndrom? Hrozí až u poloviny dopravních nehod!

Tomáš Hadač
Diskuze (4)

Polovinu dopravních nehod doprovází poranění krční páteře. V Česku jsou už dva přístroje, které pomohou s včasnou diagnózou a ušetří spoustu zdravotních komplikací. V pražských Modřanech jsme jeden z nich vyzkoušeli na vlastní kůži.

Nervózně přešlapujeme v čekárně modřanské nemocnice a současně posloucháme základní informace o opěrkovém neboli whiplash syndromu: „Opěrkové trauma vzniká tím, že během nárazu hlava pasažéra ve velmi krátkém okamžiku vykoná nepřirozeně velký pohyb z jedné extrémní polohy do druhé, tudíž dojde k prudkému esovitému švihnutí krční páteří. Přičemž k němu může dojít již při malých rychlostech okolo dvaceti kilometrů za hodinu,“ popisuje primář kliniky Fortmedica Tomáš Fořt.

Dvojité vidění a nechuť k sexu

Podle nejnovějších statistik doprovází poranění krční páteře (nejčastěji právě opěrkový syndrom) nejméně polovinu všech dopravních kolizí. Na území EU pak podle posledních dat Evropské komise každoročně utrpí opěrkové trauma až 800.000 osob, z nichž přibližně pět procent mívá dlouhodobé potíže. To s sebou logicky nese vynaložení nemalých finančních prostředků. Řečí čísel se bavíme až o částce 273,5 miliardy korun! „Ve velkém počtu případů v době krátce po nehodě nemívá postižený člověk žádné obtíže, respektive se jedná o problémy okrajové. Pokud však nebudou poranění zavčasu odhalena, může se objevit pestrá paleta příznaků: od bolesti hlavy přes dvojité vidění, závratě, poruchy spánku a hybnosti, mravenčení v končetinách až po pískání v uších či ztrátu sexuálního apetitu,“ dodává docent Aleš Hahn, jeden z největších tuzemských expertů na opěrkové trauma.

Svět motorů 44/2020 Svět motorů 44/2020

Na nic nečekejte!

V České republice doposud nebyla syndromu whiplash věnována dostatečná pozornost, a především neexistovala možnost, jak jej „změřit“. Situaci změnila dvojice přístrojů v pražské Krči a Modřanech: právě zde za moment zařízení Tetrax zdarma vyzkoušíme. „Start ale představuje vstupní vyšetření ORL, kde vám základně zkontrolujeme uši, nos a krk,“ poznamenává v ordinaci doktor Daniel Groh s tím, že po nehodě je třeba přijít co nejdříve. Za šibeniční termín považuje Groh deset týdnů, byť ještě jednou žádá, aby motoristé a potažmo další členové posádky po karambolu nic neodkládali.

Osm částí bez špitnutí

Elementární prohlídka uší, krku a nosu dopadla dobře, což znamená, že se můžeme přesunout k unikátnímu přístroji Tetrax. Ten vyhodnocuje funkci pacientova rovnovážného ústrojí, jehož hlavním orgánem je vnitřní ucho. Zhruba desetiminutové vyšetření prý nepříjemné nebude, ujišťuje nás ambulantní setra Marie Orlovičová, která bude na data z přístroje dohlížet v počítači. Tvoří je osm kroků, u nichž pacient nesmí vydat ani hlásku. Stačí si bez bot stoupnout na plošinu a chytit se kovových madel. „Teď nedutejte a rukama podél těla očima pozorujte černou tečku před sebou,“ instruuje sestra. To byl adaptivní test. To samé s výjimkou zavřených očí se opakuje v druhé fázi. Třetí a čtvrté měření je složitější na stabilitu, neb se našlapuje na černé molitanové podložky – opět s otevřenýma očima a posléze se zakrytým zrakem. Pátá a šestá část patří pohledům doprava a doleva se zavřenýma očima. Konečně sedmý a osmý stupeň v záklonu a předklonu – též naslepo. Sestra měla pravdu: kvitujeme rychlost (podle přihlížejícího fotografa osm minut), jednoduchost a bezbolestnost měření.

Bude jich víc?

Za druhou výhodu platí téměř okamžité vyhodnocení výsledků, jež do pár minut konzultujeme s Danielem Grohem. Na několika listech s grafy nám doktor důkladně popisuje naši diagnózu. Přeloženo do laického jazyka: obstáli jsme prý na výbornou. Může se takto vyšetřit každý? „Ano, byť přístroje jsou zatím pouze v Praze. Nicméně snažíme se diskutovat, a především vysvětlovat závažnost syndromu. Věříme, že se postupně budou ozývat další fakultní a krajské nemocnice a bude možnost se vyšetřit na daleko více místech,“ přeje si Roman Budský z Platformy Vize nula. Ta na letošek a příští rok spustila projekt financovaný z Fondu zábran škod České kanceláře pojistitelů, jenž má za úkol postavit se whiplashi komplexně. „Vytvoříme metodiku diagnostiky, terapie a rehabilitace. Stejně tak definujeme národní síť referenčních pracovišť, kam se budou moci občané po nehodách obrátit. A samozřejmě budeme pokračovat v prevenci,“ slibuje Budský.

Přínos pro všechny

Úskalí opěrkového traumatu samozřejmě neuchází ani pozornosti pojišťoven, jež vyšetření po karambolu hradí: „Ročně řešíme v povinném ručení na sedmdesát tisíc škod. V takřka čtyřiceti procentech případů bývá příčinou nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly, tedy náraz zezadu do jiného auta,“ komentuje Milan Káňa, mluvčí pojišťovny Kooperativa. A v mžiku navazuje: „Povětšinou jde o menší „plechové“ škody. Na druhou stranu rok co rok registrujeme přibližně sedmnáct set případů poranění krční páteře. Souhrnné vyšetření a tím i brzké zahájení léčby je tedy přínosné rovněž pro nás.“

Víte, že…

… švédští odborníci uvádějí, že opěrkové trauma stojí za 70 % všech případů invalidity v důsledku zranění při nehodách?

Tomáš Hadač
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - Mikesus
2. 11. 2020 05:14
Re: tak ses priznal
Ty jsi dopravák?
1. 11. 2020 10:54
tak ses priznal
Tak ses odkopal ***lízku. Taky si jezdil po nehodach? V jakym okresu? Ze bysme pokecali. Ne, to je fuk, klasika. Musi kazdej napsat svuj nazor, ale zkusenosti zadny. Hlavne nepis ze jezdis hodne kilometru za rok. Hlavne prezuj na zimni, nezapomen, mohl by te nekdo vybrzdit az zas pojedes jak ***. Mucinky a votocka s vyskokem na ucho, plesk!
Avatar - Mikesus
1. 11. 2020 07:42
Re: pro klauny
akorát většinou ten whiplash nakonec má ten vpředu a tomu vzadu je to fuk.
31. 10. 2020 11:58
pro klauny
Tohle je clanek pro nejvetsi borce v jizde na co nejmensi vzdalenost mezi autama: ridice prepravnich spolecnosti, pizza, rohlick, managerung from praguet a tunery a socky. Cim vic dojebany auto, a život tim vic nasranej na okoli a tim bliz autu, ktery ho zdrzuje. Mrdky!