Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, kolik průměrný Američan projezdí za celý motoristický život?

Mirek Mazal
Diskuze (31)

Drtivá většina Američanů dojíždí do zaměstnaní po vlastní ose. Individuální dopravu zajišťuje samozřejmě automobil spalující pohonné hmoty, které nejsou zadarmo. Celoživotní účet podle toho vypadá.

Ceny pohonných hmot v tuzemsku rostou jako každý rok o hlavních prázdninách, letos je trend zdražování patrný už od ledna, přičemž letní sezóna a koronavirus patři mezi vhodné argumenty zrychleného navyšování cen. Opačný trend nebývá ani zdaleka tak rychlý, průměrná cena Naturalu 95 se dostala na nejvyšší metu za poslední dva roky.

Vývoj se projevuje v domácnostech umožňujících dojíždět do práce vlastním automobilem. V České republice má takové štěstí zhruba polovina pracujících, ovšem teprve pohodlné národy jako Američané pocítí každoroční zdražování ve větším měřítku.

V USA každý den vyráží do práce po vlastní ose 76 % práceschopné populace, tato zásadní hodnota se týká pouze dopravy osobním vozem, alternativy jako kolo, koloběžka, chůze či MHD nepřipadají v úvahu. Nouzovým řešením je spolujízda zastoupena devítiprocentním podílem dojíždějících. Pro srovnání se sluší dodat, že veřejnou dopravu volí cca 5 % komunity a na kole jezdí jen 0,6 % z nich.   

V červnu 2020 ministerstvo dopravy zjistilo, že průměrný Američan najede 13.500 mil ročně (21.726 km), ve venkovských oblastech hodnota vyskočí skoro až na 19.000 mil (30.577 km) za rok. Uvážením průměrného věku dožití 78 let se ziskem řidičského průkazu v 16, vychází celkové počty na nejméně 837 tisíc ujetých mil, což je po přepočtu 1.347.021 kilometrů za celý řidičský život.

Další příslušné zdroje hovoří o obvyklé roční útratě cca dvou tisíc dolarů za pohonné hmoty, tím pádem palivo vyjde mezi věkem 16 a 78 let na účet zhruba 124 tisíc dolarů utracených na benzínkách. Průměrný Američan projezdí po převodu na českou měnu 2,7 milionu Kč.

Bez ohledu na důvody pohodlného života je jasné, proč se právě Američané rozčilují u rostoucích účtů za každý kilometr přesunu do zaměstnání. V denních výdajích se suma ztratí, souhrnné počty už tolik klidu nedodávají. Už vůbec ne méně majetným motoristům.

Malým plusem současné situace je nastavení systému prodeje pohonných hmot, který je v USA je zatížen daňovými sazbami výrazně převyšující sazby daně z prodeje jiného zboží. Zvýšené poplatky mají sloužit k naplnění rozpočtu určeného na opravy silnic.

Jedno z nejdražších tankování zažijí lidé v kalifornské oblasti Mendocino County, kde podnik Schlafer‘s Auto Body & Repair účtuje 6,73 USD (146 Kč) za galon (3,8 litru) benzínu. Majitelka Judith Schlafer nevidí na současném stavu nic špatného a jen dodala, že uživit se není nic snadného. Rekordní ceny jsou prý dané drahými dodávkami v malém množství, které není konkurenceschopné pravidelnému masivnímu odběru po vzoru mezinárodních petrochemických společností.

Mirek Mazal
Diskuze (31)

Doporučujeme

20. 7. 2021 20:14
Re: Úvaha
Takže souhlasíš s její vraždou za údajné kontakty?
20. 7. 2021 20:13
Re: Úvaha
Norsko je svobodná země s demokratický zvolenou vladou. Chceš jim snad upirat právo na takové rozhodnutí?
Avatar - Barrichello
20. 7. 2021 11:02
Re: Úvaha
Dyt je to v řadě zemí odsouhlasené a schválené. V Norsku už si od 1.1.2025 žádný spalovák nový nekoupíš :-)
Takže 3,5 roku, nevím co se tu zas snažíš nalhat :-)
Avatar - Barrichello
20. 7. 2021 11:00
Re: Úvaha
Tak to bylo trošku trapné, Horáková co se stýkala s lidmi ze západu a údajně měla napojení i na západní tajné služby atd určitě nadšeně nebudovala socialismus, když byla od začátku proti němu.

To asi dojde i malému děcku.

Gro je v tom, že ti co nadšeně budovali a věřili tomu po reformě přestali nebo opadlo to nadšení.
A tím si komunisti na*rali do vlastních botek, jak se říká :-)
19. 7. 2021 13:26
Re: Úvaha
Nikdy spalovací motory v EU nezakázal. Jde o návrh které musí probrat a schválit jednotlivé země. To je realita.

Chápu, že tebe jako vyznavatele komunismu a obdivovatele tvrdých zákazů hněvá to, že si někdo dovoluje někdo navrhnout svůj nápad ke svobodné diskuzi.