Vítězové a poražení posledních dekád. Podívali jsme se na data v registru
Prošli jsme český registr vozidel a vytáhli z něj údaje jen o vozech vyrobených po roce 2000. Občas zveřejňované údaje za všechny roky výroby jsou příliš zkresleny tím, že řada vozů už prostě nejezdí nebo ani neexistuje.
Cílem bylo zjistit, jak si na tom jednotlivé značky stojí a zda jich spíše přibývá nebo ubývá. Zajímavé je to i ve vztahu k prodejům nových aut. Některé vozy se tu sice prodají jako nová, záhy se ale exportují. Naopak u mnoha značek Češi hledají vhodné ojetiny třeba v Německu. Některé vozy si na české silnice najdou cestu až se zpožděním a mohou tu být běžné, i když v žebříčcích prodejů nekralují.
Celkové pořadí je jednoznačné, s náskokem kraluje Škoda, následovaná Volkswagenem, Fordem, Hyundaiem a Peugeotem. Trendy ale naznačují, že se to může postupně měnit. Hyundai se dere vzhůru a stejně tak i Toyota.
Značky v registru s rokem výroby 2000 až 2024 | ||||||
Pořadí | Značka | Vozů v registru (s rokem výroby 2000 až 2024) | Průměrný rok výroby (z daného období) | Nejčastější rok výroby (z daného období) | Pozice u vozů do deseti let stáří | Pozice u vozů do pěti let stáří |
1. | Škoda | 1.812.000 | 2011,9 | 2017 | 1. | 1. |
2. | Volkswagen | 637.000 | 2011,1 | 2011 | 2. | 3. |
3. | Ford | 365.000 | 2010,2 | 2008 | 6. | 10. |
4. | Hyundai | 278.000 | 2015,8 | 2023 | 3. | 2. |
5. | Peugeot | 240.000 | 2010,1 | 2003 | 9. | 9. |
6. | Renault | 230.000 | 2009,9 | 2010 | 11. | 11. |
7. | Toyota | 180.000 | 2014,9 | 2024 | 4. | 4. |
8. | Citroën | 180.000 | 2010,0 | 2009 | 14. | 15. |
9. | BMW | 164.000 | 2012,0 | 2006 | 10. | 8. |
10. | Opel | 160.000 | 2010,7 | 2007 | 12. | 14. |
11. | Mercedes | 155.000 | 2013,5 | 2023 | 7. | 5. |
12. | Kia | 140.000 | 2015,3 | 2023 | 8. | 6. |
13. | Audi | 137.000 | 2011,3 | 2008 | 13. | 12. |
14. | Dacia | 130.000 | 2016,8 | 2018 | 5. | 7. |
15. | Seat | 88.000 | 2010,6 | 2004 | 18. | 18. |
16. | Fiat | 85.000 | 2009,0 | 2008 | 20. | 21. |
17. | Suzuki | 83.000 | 2012,6 | 2007 | 16. | 16. |
18. | Volvo | 82.000 | 2013,5 | 2024 | 15. | 13. |
19. | Mazda | 77.000 | 2012,6 | 2008 | 17. | 17. |
20. | Nissan | 56.000 | 2011,4 | 2017 | 19. | 20. |
Výsledné pořadí je v přiložené tabulce. Čísla jsou zaokrouhlena. Pro zajímavost vedle celkového počtu registrací uvádíme i průměrný rok výroby, tedy ten, pokud se berou pouze vozy s rokem výroby mezi 2000 a 2024. Z tohoto období je uveden i rok výroby, se kterým má daná značka nejvíce registrací.
Průměr kolem roku 2012 naznačuje spíše stabilní pozici, vyšší číslo zlepšování a nižší naopak zhoršování. Nejčastější rok výroby je zajímavost, i zde je ale znát rozdíl mezi značkami, které se derou kupředu, a těmi, které upadají. Poslední dva sloupce jsou pořadí, pokud by se bralo stáří do deseti let a do pěti let.
Vítězové
Škoda
V první řadě je třeba zmínit domácí Škodu Auto. Ta nejen, že žebříček bez překvapení vede, také je znát, že tu v jednotlivých letech výroby jezdí více vozů, než se jich tu prodalo nových. Je tak vidět, že si je Češi ve velkém dovážejí jako ojetiny. Škoda také ukazuje poměrně vyrovnaná čísla.
Hyundai/Kia
Nástup vozů Hyundai je znát se spuštěním výroby v Nošovicích, podobný trend má i sesterská Kia, která má závod v Žilině.
Dacia
Zde je to podobné jako u Hyundai, z nultých let tohoto století v registru moc dacií není. Hlavně v posledních deseti letech jich ale začalo výrazně přibývat.
Toyota
Tato japonská značka se dere kupředu. Na začátku tohoto století je v registru v jednotlivých letech násobně více peugeotů či renaultů než toyot. Trend je ale jasný, toyota se nejprve přibližovala, aby v posledních pěti letech měla v registru násobně více vozů než obě francouzské značky.
Poražení
Ford
Sestup této značky je při pohledu na registrace podle jednotlivých let výrazný. S rokem výroby 2008 je v registru 31 tisíc fordů, silné je celé období mezi lety 2005 až 2011.
Stellantis
Obdobné věci platí prakticky pro všechny značky koncernu. Peugeoty, citroëny, opely nebo fiaty jsou v registru spíše starší než novější. U 15 až 20 let starých aut je zastoupení těchto značek výrazně silnější než u těch do pěti či deseti let stáří.
Volkswagen
Pozice nejprodávanější evropské značky v Česku postupně slábnou. U aut do pěti let stáří se již před ni dostal Hyundai a rychle se blíží Toyota. Volkswagen bude muset přidat, aby zůstal dvojkou.
Renault
Zde platí to podobné jako u značek Stellantisu. U 15 až 20 let starých aut je pozice této francouzské značky mnohem silnější než v posledních deseti letech. Jedním z důvodů je i to, že pokud se tyto vozy dovážejí jako ojetiny, jde převážně většinou o vozy starší deseti let.
Prémiový souboj
Samostatně je vhodné zmínit souboj Audi, BMW a Mercedesu i dotahování ze strany Volva. Data v registru ukazují, jak zásadně jiné pozice mají. Za posledních 25 let je v registru nejvíce vozů BMW (164 tisíc), následuje Mercedes (155 tisíc) a až pak Audi (137 tisíc). Jenže BMW těží z toho, že je v registru řada starších kusů. Zde je znát, že ojetý vůz bavorské značky je pro Čechy nejspíše stále velkým lákadlem. Nejčastější rok výroby BMW v registru je rok 2006, u Mercedesu je to 2023. Značka ze Stuttgartu jasně kraluje u vozů do pěti i deseti let stáří. Audi má poměrně stabilní registrace po celou dobu, na své dva konkurenty ale nestačí. Zezadu se k německé trojce přibližuje Volvo, to se v loňském roce dostalo v registracích nových aut před Audi. Díky dovozům ojetin je Volvo před Audi i v letech výroby 2018, 2019 a 2021.

Data mají několik slabin, které je nutné zmínit. V první řadě, že je auto zapsané v registru vůbec neznamená, že jezdí nebo je schopné jízdy. Neznamená to dokonce, že auto existuje. V registru mohou být i vozy, které se již vyvezly do zahraničí. V době, kdy byla v Česku auta kvůli cenové válce výrazně levnější než v západní Evropě, se objevovala řada fint, jak to udělat, aby to vypadalo, že auto zůstává v Česku, i když to tak nebylo. Tyto prvky mohou hlavně u některých let a značek zkreslovat uvedená data. K tomu je třeba připočíst řadu chyb, u jednotlivých značek se objevují i desítky variant zápisu, někdy je místo značky uveden model či zcela jiný údaj. Zapracovali jsme jen ty běžnější chyby.