Český trh s auty loni rostl. Dodávka od Fordu si polepšila o 26.000 %!
V Česku loni v registru přibylo 231.600 nových osobních aut. Je to o 4,6 procenta více než předchozí rok. Škoda i Hyundai zůstaly na svém, zatímco Toyota se dere kupředu.
Růst českého trhu s auty loni využili jen někteří. Škoda a Hyundai sice mírně zvýšily své prodeje, jejich podíl ale klesl. Mezi tahouny růstu patří Toyota, která rostla o devět procent a udala o téměř 1600 vozů více než v roce 2023. Díky tomu poskočila před Volkswagen na třetí místo mezi značkami. V roce 2015 byla Toyota na českém trhu až sedmnáctá. Výrazně roste i v užitkových vozech, pokud ty se přičtou, je Toyota po Škodě silnou dvojkou.
Český trh s osobními vozy (2024) | |||
Pořadí | Značka | Prodeje (ks) | Meziroční změna (%) |
1. | Škoda | 78.097 | +0,8 % |
2. | Hyundai | 20.309 | +1,2 % |
3. | Toyota | 18.994 | +8,9 % |
4. | Volkswagen | 15.555 | -17,9 % |
5. | Kia | 10.743 | -6 % |
6. | Dacia | 9.422 | +20,3 % |
7. | Mercedes-Benz | 8.061 | -6,7 % |
8. | Ford | 6.601 | +16,7 % |
9. | Renault | 5.495 | +37 % |
10. | BMW | 5.459 | -9,6 % |
Hlavním tahounem růstu trhu s osobními vozy je překvapivě americká Tesla. Meziročně přidala 2098 vozů, následuje švédské Volvo s růstem o 2005 vozů, třetí největší absolutní růst má Dacia. Následuje Toyota a po ní MG a Renault.
Na druhé straně se příliš nedařilo Volkswagenu, jeho registrace klesly o 18 procent, tedy o 3383 vozů na 15.555. Zatímco v roce 2023 byla Toyota 1500 aut za Volkswagenem, nyní je o skoro 3500 před ním.
Nejprodávanější modely (2024) | |||
Pořadí | Model | Prodeje (ks) | Meziroční změna (%) |
1. | Škoda Octavia | 19.425 | -11 % |
2. | Škoda Karoq | 10.843 | +20,1 % |
3. | Škoda Kodiaq | 10.328 | +19,3 % |
4. | Škoda Kamiq | 9.504 | +0,6 % |
5. | Škoda Scala | 9.443 | -3,5 % |
6. | Škoda Fabia | 9.389 | -12,9 % |
7. | Hyundai i30 | 8.744 | +13,2 % |
8. | Škoda Superb | 7.404 | +17,4 % |
9. | Hyundai Tucson | 5.762 | -11,3 % |
10. | Kia Ceed | 4.975 | +9,2 % |
Z pohledu modelů je dál jedničkou Škoda Octavia, prodalo se jich ale o 11 procent méně než v roce 2023. Na druhé místo se vyšvihl karoq a na třetí kodiaq. Naopak výrazně klesly registrace fabií, i tak ale Škoda s přehledem brala prvních šest míst. Do první desítky mladoboleslavská automobilka pustila jen nošovické Hyundai i30 a Hyundai Tucson a Kiu Ceed ze Žiliny.
Za skokany v žebříčku lze v TOP 20 označit Dacii Duster, která se v nové generaci výborně prodává (+40 %), Toyotu RAV4 (+64 %) a MG ZS (+48 %). Za zmínku stojí i výrazný růst Tesly 3 (+504 %), která díky tomu poskočila ze 116. na 28. pozici a Tesly Y (+255 %) a její růst z 59. na 22. místo mezi modely. Extrémem je pak růst Fordu Tourneo Courier o 26 tisíc procent, může za to ale fakt, že v roce 2023 se prodal jen jeden.