Vláda schválila ekologickou daň i pro desetiletá auta
Podle loňských statistik Sdružení automobilového průmyslu (SAP) jsou v Česku více než tři miliony vozidel starších deseti let. Za registraci by měla platit i auta, která spadají pod emisní normu Euro 3, což jsou automobily vyrobené mezi rokem 2000 až 2005.
Ministerstvo životního prostředí chce řešit problém starého vozového parku v ČR i přispět ke zlepšení kvality ovzduší. Zvýšení poplatků se týká normy Euro 1 (z 5.000 na 10.000 Kč), normy Euro 2 (ze 3.000 na 5.000 Kč) a normy Euro 3 (ta dosud byla bez poplatku, nově jsou navrhovány 3.000 Kč).
„Je to nesmyslný a nespravedlivý zákon, který slouží jen k tomu, aby ministr životního prostředí Brabec vybral od lidí další peníze," uvedl poslanec TOP 09 Michal Kučera. Doporučí poslaneckému klubu, aby návrh nepodpořil. Věcný záměr považuje „za úspěšný lobbing automobilek, který nemá s ekologií nic společného".
Ministerstvo životního prostředí se chce zaměřit také na autovrakoviště, jejichž počet je ve srovnání s okolními státy vysoký. Plánuje jejich novou certifikaci a větší kontrolu. Naopak ojeté pneumatiky by mohli řidiči odkládat zdarma v servisech.
Zákon řeší také vysloužilá svítidla, zářivky a žárovky, nad kterými bude větší kontrola. Obchody o více než 400 metrech čtverečních budou muset mít místo na sběr drobné elektroniky a starých baterií. Omezit se má i počet mobilních sběren. Větší kontrolu slibuje ministerstvo životního prostředí také nad takzvanými kolektivními systémy, změny se ale nelíbí firmám mimo systém.