Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW iX5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen
63 Fotogalerie

Vodíkové BMW X5 je tady! Poprvé si ho vyzkoušíte na autosalonu v Mnichově

BMW avizuje, že zákazníkům hodlá nabídnout co nejširší paletu pohonných ústrojí. Znamená to i příchod vodíkového modelu.

Vodíkový pohon je podle některých názorů skutečnou náhradou dnešních aut se spalovacím motorem. Nabízí totiž mnohem rychlejší tankování vodíku, než je nabíjení akumulátorů u bateriových elektroaut. Věří mu hlavně asijští výrobci, své chce ale v této oblasti říci také BMW.

Mnichovská automobilka v tomto oboru spolupracuje s Toyotou, která díky prodeji už druhé generace Miraie má s tímto typem pohonu dlouhodobé zkušenosti. BMW přitom už delší dobu avizuje, že chce takový pohon také nabídnout, byť zatím jen v rámci pilotního projektu. A právě doba vodíkového bavoráku nastává, přivítejte BMW iX5 Hydrogen.

Předem očekávané SUV se nyní kompletně odhaluje světu na prvních fotografiích, přičemž veřejnost se s ním bude moci poprvé seznámit na zářijovém autosalonu v Mnichově. A tam navíc BMW iX5 Hydrogen nebude jen staticky vystaveným automobilem, ale bude možné se s ním i svézt. SUV s vodíkovým pohonem na bázi X5 totiž bude jedním z několika modelů, které návštěvníci budou moci poznat v akci při jízdě po trase Blue Line spojující hlavní výstaviště s dalšími výstavními prostory v centru města. 

Automobilka již dříve přiznala, že se jí povedlo z vodíkového ústrojí vydolovat kombinovaný výkon 275 kW, který odpovídá benzinovým šestiválcům z nabídky BMW. Palivové články poskytují 125 kW, zbytek připadá na vyrovnací baterii, zajišťující dostatek výkonu v případě potřeby. BMW přitom používá elektrické komponenty ze svých nejnovějších elektromobilů, zatímco palivové články pochází od Toyoty. To znamená, že i BMW vsadilo na toto řešení a nikoliv na kdysi zkoušenou myšlenku spalování vodíku ve spalovacím motoru. Potřebný vodík je pak pod tlakem 700 bar skladován ve dvou nádržích z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP), které dohromady pojmou téměř šest kilogramů vodíku.

BMW iX5 Hydrogen  se však od konvenční X5 neliší jen svým pohonným ústrojím. Dostalo specifické designérské prvky odkazující na elektrický pohon, respektive na začlenění do rodiny BMW i. Vnitřní plocha BMW masky ve tvaru ledvinek, vsadky 22" aerodynamických kol a nástavce ve vnější části zadního nárazníku jsou vyvedeny v modré barvě, typickém odstínu pro "íčkové" bavoráky.

Specifické jsou rovněž výplně zakrývající otvory pro přívod chladicího vzduchu v přední části vozu, stejně jako zadní nárazník a jeho difuzor. Vybrané díly přitom vznikly pomocí 3D tisku, zatímco pneumatiky dodávané Pirelli jsou kvůli udržitelnosti vyrobené výhradně z certifikovaného přírodního kaučuku a umělého hedvábí na bázi dřeva.

Představení BMW iX5 Hydrogen na mnichovském autosalonu a jeho prezentační jízdy jsou součástí pilotního projektu výrobce týkajícího se vodíkového pohonu. Automobilka chystá malou sérii vodíkových aut na bázi X5, která budou od konce příštího roku sloužit k předváděcím a testovacím účelům.

Právě tyto jízdy do budoucna rozhodnou o případné sériové výrobě ve větším objemu. Z BMW sice zaznívají hlasy, že vodíkový pohon je do budoucna ideální pro velké automobily jezdící dlouhé trasy, protože jeho nádrže lze doplnit za nějaké čtyři minuty. Zároveň však automobilka zdůrazňuje, že infrastruktura vodíkových plnicích stanic je zatím nedostatečná. Hlavně je ale podle BMW ještě potřeba zajistit konkurenceschopnou výrobu dostatečného množství vodíku z ekologické energie, aby se vodíkový pohon mohl více rozšířit.