Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vodíkové BMW X5 je tady! Poprvé si ho vyzkoušíte na autosalonu v Mnichově

David Bureš
Diskuze (35)

BMW avizuje, že zákazníkům hodlá nabídnout co nejširší paletu pohonných ústrojí. Znamená to i příchod vodíkového modelu.

Vodíkový pohon je podle některých názorů skutečnou náhradou dnešních aut se spalovacím motorem. Nabízí totiž mnohem rychlejší tankování vodíku, než je nabíjení akumulátorů u bateriových elektroaut. Věří mu hlavně asijští výrobci, své chce ale v této oblasti říci také BMW.

Mnichovská automobilka v tomto oboru spolupracuje s Toyotou, která díky prodeji už druhé generace Miraie má s tímto typem pohonu dlouhodobé zkušenosti. BMW přitom už delší dobu avizuje, že chce takový pohon také nabídnout, byť zatím jen v rámci pilotního projektu. A právě doba vodíkového bavoráku nastává, přivítejte BMW iX5 Hydrogen.

Předem očekávané SUV se nyní kompletně odhaluje světu na prvních fotografiích, přičemž veřejnost se s ním bude moci poprvé seznámit na zářijovém autosalonu v Mnichově. A tam navíc BMW iX5 Hydrogen nebude jen staticky vystaveným automobilem, ale bude možné se s ním i svézt. SUV s vodíkovým pohonem na bázi X5 totiž bude jedním z několika modelů, které návštěvníci budou moci poznat v akci při jízdě po trase Blue Line spojující hlavní výstaviště s dalšími výstavními prostory v centru města. 

Automobilka již dříve přiznala, že se jí povedlo z vodíkového ústrojí vydolovat kombinovaný výkon 275 kW, který odpovídá benzinovým šestiválcům z nabídky BMW. Palivové články poskytují 125 kW, zbytek připadá na vyrovnací baterii, zajišťující dostatek výkonu v případě potřeby. BMW přitom používá elektrické komponenty ze svých nejnovějších elektromobilů, zatímco palivové články pochází od Toyoty. To znamená, že i BMW vsadilo na toto řešení a nikoliv na kdysi zkoušenou myšlenku spalování vodíku ve spalovacím motoru. Potřebný vodík je pak pod tlakem 700 bar skladován ve dvou nádržích z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP), které dohromady pojmou téměř šest kilogramů vodíku.

BMW iX5 Hydrogen  se však od konvenční X5 neliší jen svým pohonným ústrojím. Dostalo specifické designérské prvky odkazující na elektrický pohon, respektive na začlenění do rodiny BMW i. Vnitřní plocha BMW masky ve tvaru ledvinek, vsadky 22" aerodynamických kol a nástavce ve vnější části zadního nárazníku jsou vyvedeny v modré barvě, typickém odstínu pro "íčkové" bavoráky.

Specifické jsou rovněž výplně zakrývající otvory pro přívod chladicího vzduchu v přední části vozu, stejně jako zadní nárazník a jeho difuzor. Vybrané díly přitom vznikly pomocí 3D tisku, zatímco pneumatiky dodávané Pirelli jsou kvůli udržitelnosti vyrobené výhradně z certifikovaného přírodního kaučuku a umělého hedvábí na bázi dřeva.

Představení BMW iX5 Hydrogen na mnichovském autosalonu a jeho prezentační jízdy jsou součástí pilotního projektu výrobce týkajícího se vodíkového pohonu. Automobilka chystá malou sérii vodíkových aut na bázi X5, která budou od konce příštího roku sloužit k předváděcím a testovacím účelům.

Právě tyto jízdy do budoucna rozhodnou o případné sériové výrobě ve větším objemu. Z BMW sice zaznívají hlasy, že vodíkový pohon je do budoucna ideální pro velké automobily jezdící dlouhé trasy, protože jeho nádrže lze doplnit za nějaké čtyři minuty. Zároveň však automobilka zdůrazňuje, že infrastruktura vodíkových plnicích stanic je zatím nedostatečná. Hlavně je ale podle BMW ještě potřeba zajistit konkurenceschopnou výrobu dostatečného množství vodíku z ekologické energie, aby se vodíkový pohon mohl více rozšířit.

David Bureš
Diskuze (35)

Doporučujeme

23. 8. 2021 08:51
Re: Vodík
VW průměr - 12,2kg CO2/100km
Elektromobil průměr (16,27 kWh/100km) v českém energetickém mixu - 7,3kg CO2/100km
Vodík vyrobený elektrolýzou (60kWh/1kg/100km) - v cz mixu 27kg CO2/100km

Pokud chceme, aby byl vodík alespoň emisně stejný, jako spalovací motor, potřebujeme snížit emise mixu o 55,6%, pokud chceme na úroveň elektromobilů s dnešním en mixem, potřebujeme snížit emise z výroby o 73,3% na nějakých 120g CO2/kWh, což pak vychází emisně na 7,2kg/100km, no vzhledem k tomu, že EV jede na stejný mix, tak elektromobil v tu dobu bude vypouštět necelé 2kg.
Avatar - kuk
21. 8. 2021 04:28
Ropácký voblbování pro naivní blbečky nekončí.
Dinosauři v BMW dělaj vše pro to aby oddálili nástup baterkáčů. Stejně skončej pohřbený s tím vodíkem jako fosílie hned vedle svejch špinavejch spalováků :-!
20. 8. 2021 18:32
Re: Hurá 700 bar vodíku pod zadkem
Vodik ma zrejme smysl vyuzivat no toto:
https://www.cbc.ca/news/science/fossil-free-steel-1.6146061

A nebude ho dost.
Pouzivat ho v doprave (kde to neni nezbytne nutny) je nehorazny plytvani.
Proste potrebujes (minimalne) 3x vic energie.
A to nejde vokecat....
20. 8. 2021 17:05
Re: Hurá 700 bar vodíku pod zadkem
Tak Japonci investuji i do baterek.

Vodik nedava smysl ani s dnesnima baterkama.
Az Toyota pride s SSB, tak muze na vodik zapomenout.
Podpora vodiku plyne predevsim z ropne lobby.
20. 8. 2021 15:30
Re: Hurá 700 bar vodíku pod zadkem
Vsak cinani tu vymenu baterek maji rozjetou, ja si myslim, ze vymena baterii je mozna zbytecne komplikovana.
Resi to totiz nejspis problem, ktery v podstate neexistuje (kdyz nabijes uz ted za 20 minut a v budoucnu nespis 2-3x rychleji) a prinasi hromadu technickych problemu (kompatibilita, rozmery, verzovani, samotne menici stanice, baterie je taky strukturalni cast vozu, chlazeni te baterie atd atd).

Co se vodiku tyka, pro autobusy ve velkych mestech je to napr. celkem slusna alternativa - staci mit plnicku v depu. V Londyne uspesne v provozu asi 15 let bez nejakych problemu, pekne bombu na strechu a je to.

U nakladani prepravy si to v nekterych pouzitich taky predstavit dokazu, u osobnich aut je ale vodik podle me celkem blbost.