Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen California Ocean 2.0 TDI – S garsonkou na dovolenou

David Bureš
Diskuze (18)

Nabídka Volkswagenu řady T6 je opravdu bohatá, od ryze užitkové dodávky Transporter, přes osobní Multivan až po obytnou Californii. Jaká je právě ona, se všemi vymoženostmi co nabízí?

Design, interiér


Spojení automobilu a dovolené může být v dnešní rozsáhlé nabídce aut opravdu různorodé. Českou „klasikou“ je vzít nějaký kombík, naplnit ho po střechu a vyrazit do Chorvatska. Milovníci řízení raději vytáhnou sporťák, vezmou s sebou jen to nejnutnější a vyrazí do alpských průsmyků, zatímco hledači nových míst si na dovolené půjčí kabrio a projedou s ním křížem krážem ten který španělský ostrov. A pak je tu řešení vyrazit na dovolenou obytným vozem.

I jejich nabídka je široká, a tak si díky velkým karavanům můžete vzít s sebou opravdu vše potřebné. Jenže taková vozidla nejsou moc praktická, už bývají moc velká a přes rok prakticky nevyužitelná – hodí se jen pro jízdu na dovolenou. Existují však firmy, které umí udělat praktické obytné auto i ze stále relativně kompaktní dodávky. Mezi ně patří také Volkswagen, který už léta nabízí model California. A právě jeho vrcholné provedení California Ocean jsme pečlivě vyzkoušeli v rámci týdenního redakčního testu. A vyrazili s ním i do kempu, abychom opravdu poznali, jaký je to dovolenkový parťák.

Dech beroucí cena

Volkswagen dnes nabízí dva modely s označením California. Letošní novinkou je Grand California postavená na základech velké dodávky Crafter, my však vyzkoušeli jejího menšího bratra Californii, která je součástí řady T6. Je tak sourozencem pro modely Transporter, Caravelle a Multivan, přičemž se nabízí ve třech úrovních výbavy.

Základem je California Beach jen s tím nejnutnějším pro kempování. Součástí výbavy sice je výklopná střecha s místem pro spaní dvou osob nebo kempinkové židličky prakticky ukryté ve víku zavazadelníku, pokud ale chcete uvnitř auta i kuchyňku s dřezem a plynovým vařičem nebo jídelním stolkem, musíte sáhnout pro Californii Coast, nebo rovnou po testované Californii Ocean, která bydlení na cestách dělá luxusnějším. Její výklopná střecha už není manuálně ovládaná, ale otevíratelná elektrohydraulicky, navíc jí nechybí ani nezávislé horkovzdušné topení nebo třízónová automatická klimatizace. A je tu servodovírání bočních posuvných dveří i víka zavazadelníku, což se v praxi hodí – obojí je hodně těžké, a tak si při jejich zavírání nejen křehké slečny pořádně zaposilují.

Volkswagen California Ocean 2.0 TDI Volkswagen California Ocean 2.0 TDI

Počítejte ale s tím, že při zájmu o takovou luxusní garsonku na kolech už zaplatíte tolik, co za malý byt někde na okraji Prahy. Ano, testovaná kombinace nejsilnějšího turbodieselu v nabídce (2.0 TDI s 146 kW) se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a příplatkovým pohonem všech kol je sama o sobě logicky drahá, jenže základní cena Californie Ocean v této konfiguraci i tak vyrazí dech, činí 2.343.579 korun!

A to je opravdu závratná částka, která se u testovaného exempláře navíc dále vyšplhala, a to až na výsledných 2.861.138 korun! Jasně, bez příplatkového adaptivního podvozku (+39.644,-), adaptivního tempomatu (+20.271,-) nebo krásných, ale zatraceně drahých 18palcových kol Disc v bílém provedení (+50.215,-) se klidně obejdete, jenže třeba parkovací senzory (+26.033,-) se u tak velkého auta náramně hodí. A na cestách bodne i vestavěná navigace (53.363,-). V tomto směru nepomáhá ani fakt, že ani jednotlivé příplatky nejsou zrovna dostupné.

Luxusní bydlík

Když jste však ochotni dát za kempinkové auto takovou částku, dostanete v podobě Volkswagenu California Ocean už hodně luxusní bydlík a navíc neuvěřitelně praktický. V kabině se totiž našlo dostatek místa na to, aby se z Californie stala taková malá garsonka.

Hned za řidičem se nachází praktická kuchyňka. Vedle dřezu je i plynový vařič, nechybí ani skříňky na vše potřebné pro vaření s příborníkem nebo dokonce lednička. Dodalo ji Waeco a má objem 42 litrů. A co víc, když odsunete zadní lavici, najde se tu místo i pro výklopný stolek. Takže uvnitř najdete vlastně i jídelnu... Když pak otočíte příplatková otočná přední sedadla, klidně tu můžete stolovat ve čtyřech. Plusem je i to, že tu není takový problém s pohybem. Když vytáhnete střechu s místem pro spaní, můžete zvednout strop „dolního patra,“ abyste se po kabině mohli pohodlně pohybovat ve stoje.

To však není všechno. Odkládací prostor je pod zadní posuvnou lavicí, úplně vzadu se pak nacházejí i praktické skříňky na oblečení, včetně osvětleného zrcadla. Vezměte s sebou klidně i ramínka, i na ně je tady prostor, abyste si mohli pověsit oblečení. A když vám nebude vadit studená voda, je tu i sprchová hadice. Ukrývá se v jedné ze zadních skříněk, u plynové lahve. Primárně je určena pro omytí třeba volnočasového náčiní, při zakoupení celty na zadní výklopné dveře v rámci originálního příslušenství však lze klidně využít i jako sprchu.

V zadní části se ukrývá také rozkládací lůžko, které lze přeložit přes sklopenou zadní lavici. Díky tomu se uvnitř Californie vyspí až čtyři osoby – dvě v horním stanu a dvě dole. V takovém případě už je ale uvnitř vozu přece jen poněkud těsno. Jako ideál tak považujeme maximálně tříčlennou posádku, v kombinaci dvou rodičů a dítěte. Dvojice se pohodlněji vyspí v horním patře, kde je lůžko širší – to dolní zužují skříňky v kuchyňce. Tvrdší matrace je pak zkrátka daň za spaní mimo domov... Praktické jsou ale rolety, které dokážou uvnitř udělat naprostou tmu. Když naopak v noci potřebujete uvnitř světlo, je tu dostatečný počet svítilen. K dispozici je i jedna vyjímatelná, fungující jako baterka.

Volkswagen California Ocean 2.0 TDI Volkswagen California Ocean 2.0 TDI

S Californií to ale není jen o životě uvnitř. Součástí výbavy je už od stupně Beach markýza, pod níž můžete trávit volný čas, díky kempinkovým židličkám schovaným do víka kufru a zahradnímu stolku v posuvných dveřích to bude velmi příjemné posezení.

Jenže to všechno má přece jen svá úskalí. Víko zavazadelníku i posuvné dveře jsou kvůli zakomponovanému nábytku opravdu těžké, a tak zavřít je dá hodně velkou práci. A to i ve voze se servodovíráním dveří. Příliš snadná není kvůli její hmotnosti ani manipulace s posuvnou lavicí. A když se rozhodnete otočit směrem vzad přední sedačky, musíte je posunout a narovnat tak, abyste našli to omezené místečko, v němž to lze provést – a stejně si u toho možná odřete dveře. Aby se zkrátka dovnitř všechno vešlo, museli návrháři počítat s každým volným milimetrem, s čímž pak musíte vy pracovat v reálném životě.

Z uživatelského hlediska není moc přívětivý ani fakt, že při zavírání střechy musíte mít kvůli tlaku vzduchu otevřené boční posuvné dveře – když venku prší, akorát vám namokne vnitřek. Samotný stan je ale vyrobený z nepromokavého textilu, který si s deštěm umí náramně poradit, což jsme vyzkoušeli i v praxi. U testovaného kousku je pak obzvlášť v kempu nepraktické světlé čalounění, které se okamžitě ušpiní. Zásuvka na 220 V navíc funguje jen v případě, kdy je auto kabelem připojené k elektrické síti. Baterie přitom mají mít dostatečnou kapacitu, aby se mohlo topit celou noc nebo aby mohla přes noc fungovat chladnička. Určitě to pak chce podrobně nastudovat návod nebo zhlédnout nějaká instruktážní videa, protože ne všechny funkce vozu jsou intuitivní, a tak můžete být občas zmatení, jak si s autem poradit.

Motor, jízdní vlastnosti


Jezdí zkrátka jako auto

Co se však týče jízdních vlastností, jezdí California zkrátka jako auto. A to je možná její největší výhoda proti klasickým obytným vozům. Automobil je vcelku pohodlný, na dálnici i přes vysokou karoserii nešumí tolik okolní vzduch, podvozek je pohodlně naladěn, byť na nerovnostech se od něj přece jen ozývají rány. Větších rozdílů mezi komfortním a sportovním naladěním adaptivního podvozku jsme si však nepovšimli. Řízení má pak poměrně vůli kolem středové polohy.

Palubní deska je známá z Multivanu, je tedy přehledně koncipovaná přesně tak, jak jsme od wolfsburské značky zvyklí. Multimediální systém je už možná proti osobním volskwagenům starší, v praxi ale svoji funkci zastane výtečně. Sedačky jsou pohodlné, vysoký posaz v kombinaci s velkorysým bočním prosklením znamená dobrý výhled do stran. Směrem dozadu se ale přece jen hodí příplatkové parkovací senzory a zpětná kamera.

Volkswagen California Ocean 2.0 TDI Volkswagen California Ocean 2.0 TDI

Místa za volantem je každopádně méně než v obyčejném Multivanu. Prostor nad hlavou omezuje “boule” od střešního stanu, sedačku řidiče pak nelze posunout tolik vzad kvůli dřezu a skříňkám hned za ní.

K turbodieselu 2.0 TDI (146 kW) máme v nejnovějším vydání pro emisní normu Euro 6c stejné výhrady, jako jsme měli nedávno k Multivanu. Spolupráci motoru s převodovkou by stálo za to doladit.

Auto při rozjezdech neskutečně cuká, což vadí při rozjezdech ze semaforů i během manévrování na parkovišti. Pracovat s tím, že zpočátku se nic neděje, aby najednou auto vystřelilo zprudka vpřed, žádá někdy hodně pevné nervy. Ve městě pak převodovka drží nízké otáčky kolem 1200 min-1, v nichž motor nepříjemně duní a nemá takový elán. Sepnutí sportovního režimu převodovky přitom pomůže jen částečně. Ve vyšších rychlostech už však převodovka mění kvalty hladce. Z hlediska síly ale není o čem, vznětový dvoulitr si s Californií hravě poradí, a to přestože auto váží přes 2,5 tuny. Ani předjíždění není problém.

Spotřeba se přitom za všech okolností pohybuje kolem devíti, desíti litrů, což je na takové vozidlo perfektní hodnota. Na dálnici si California řekla o 9,5 l/100 km, na okreskách o devět litrů, zatímco ve městě spotřeba vzrostla k desetilitrové hranici.

Závěr


Závěr

Jestliže jste milovníky kempování, je Volkswagen California auto přesně pro vás. Na dlouhé cestě oceníte fakt, že se na rozdíl od tradičních obytných vozů chová vlastně jako běžný automobil, a v cíli budete nadšeni z bohaté výbavy pro kempování a spousty chytrých detailů – stolek ukrytý v posuvných bočních dveřích, kempinkové židličky ve víku zavazadelníku nebo sprcha ve skříňce na oblečení, to jsou opravdu chytrá řešení. Jen počítejte s tím, že maximálního pohodlí se dočkáte při dovolené ve dvou, nejvýše ve třech, ve čtyřech už se vnitřek najednou stane poněkud stísněným. V kempu pak nebudete úplně samostatní jako v typickém karavanu – Californii chybí záchod a také použití sprchy je omezené.

Z jízdního hlediska by pak chtělo vylepšit spolupráci převodovky a motoru a lépe odhlučnit rány od podvozku při přejíždění nerovností. Jinak Californii vlastně není co vytknout. Jenže Volkswagen si za Californii nechá tučně zaplatit, a když říkáme tučně, je to opravdu závratná částka – testovaný exemplář přišel na neskutečných 2.861.138 korun. A ani základ, bez adaptivního tempomatu, adaptivního podvozku nebo parkovacích senzorů, není s cenovkou 2.343.579 korun zrovna dostupný. A to už pak musíte být hodně velký milovník kempování, abyste takovou částku raději nevložili do pár dovolených v luxusních resortech někde v Karibiku...

Nejlevnější verze modelu 1.386.846 Kč (2.0 TDI/75 kW Califonia Beach)
Základ s testovaným motorem 1.756.029 Kč (2.0 TDI/146 kW 4Motion DSG Califonia Beach)
Testovaný vůz bez příplatků 2.343.579 Kč (2.0 TDI/146 kW 4Motion DSG California Ocean)
Testovaný vůz s výbavou 2.861.138 Kč (2.0 TDI/146 kW 4Motion DSG California Ocean)

Plusy

  • Jezdí jako běžné auto
  • Široká výbava pro kempování
  • Množství úložného prostoru
  • Chytré doplňky
  • Pohodlné sedačky

Minusy

  • Závratná cena
  • Nedoladěná spolupráce motoru a převodovky
  • Bouchání od podvozku
  • Ve čtyřech už přece jen stísněné
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (18)

Doporučujeme

Volkswagen California Ocean 2.0 TDI (146 kW) 4Motion DSG
Cena základní sestavy 2 343 579 Kč
Výbava základní sestavy 17palcová kola z lehkých slitin, dvě dodatečné baterie, vnější a vnitřní 230 V zásuvka, třízónová automatická klimatizace, dva airbagy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, kožený volant, mlhovky, plnohodnotná ocelová rezerva, rádio, otočná přední sedadla, servodovírání bočních posuvných dveří a víka zavazadelníku, bluetooth, elektrohydraulicky ovládaná výklopná střecha pro stan, vyhřívaná přední sedadla, kempinkový stolek v bočních dveřích, kompresorová chladnička Waeco, kuchyňka s dřezem, vařičem a skříňkou, lůžko ve střešním prostoru pro dvě osoby, markýzová lišta, nádržka na vodu, nezávislé horkovzdušné topení, osvětlené nástupní schůdky, plynový vařič na plynové bomby Campingaz, podlaha s kobercovou krytinou, posuvná dvojlavice, prodloužené lůžko v obytném prostoru, skříňky na nádobí, skříňky na oděvy se zrcátkem uvnitř, vestavěné skříňky. Kč
Cena testované sestavy 2 861 138 Kč
Výbava testované sestavy Side Assist – sledování mrtvých úhlů a tempomat (+20.892,-), 18palcová kola Disc bílá (+50.215,-), adaptivní podvozek (+39.644,-), adaptivní tempomat (+20.271,-), navigace Discover Media Plus (+53.363,-), parkovací senzory včetně zadní parkovací kamery (+26.033,-), zvětšená palivová nádrž na 80 l (+2.027,-), příruční svítilna (+2.010,-), odnímatelné tažné zařízení, multifunkční kožený volant (+5.566,-), asistent pro sjezd z kopce (+2.687,-), Ocean Red – elektrohydraulicky ovládaná výklopná střecha v barvě vozu s látkou v červené barvě Strawberry, skříňky v dekoru Dark Wood s vývodem pro venkovní sprchu, chromované detaily, podlahová krytina v designu dřevo, diodové světlomety (+110.088,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 146 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1400 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.5 / 7.3 / 8.5
Emise CO2: 221
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2562 / 443
Rozměr pneu: 235/55 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4904
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1990
d) rozvor (mm): 3000
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 1450
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
26. 7. 2019 09:49
zasla slava
VW sa vezie na legende svojej californie, cely koncept je uz davno prekonany a kvalita je tiez skorej bezna ako premiova. Existuje podobne auto postavene na Ducate, 5m dlzka, ziadne WC a sprcha s otvaracou strechou ... za polovicnu cenu. A ked veziete autosedacky na deti tak tych par cm je sakra poznat.
26. 7. 2019 09:47
Re: Užitečná hmotnost
teraz som sa vratil po mesiaci na korzike, priemerna cena kempu bola okolo 30 Euro a dalo sa aj na divoko (co sme nevyuzili, lebo sme sli s malymi detmi). Najdrahsi kemp bol tusim 55E za noc, kemp s bazenom a stali sme 10m od mora. Najlacnejsi 10E za noc ...
23. 7. 2019 12:13
Re: Užitečná hmotnost
internet vies pouzivat, tak si pozri, ake su bezne ceny....

ale ano - existuju aj 5 hviezdickove kempy, tie su drahe.
23. 7. 2019 11:55
Re: Užitečná hmotnost
Nebyl, ale od kluků co spí po kempech jsem slyšel takové pecky, jakože za osobní auto 60 EUR v kempu na noc - tuším Korsika? Tím ta návratnost získává ještě větší kouzlo...
23. 7. 2019 10:13
Re: Užitečná hmotnost
expedícia je určite fajn. Ale Sardínia, Korzika, Talianske, Švajčiarske, Francúzske alpy, severná Európa...to všetko stojí za návštevu a nie sú to expedície.

Kemp s miliónom ľudí? Bol si už aj niekde inde ako v Chorvátsku?

Ad jachta, loď, člun, letadlo - veľmi dobrý polintegrovaný karavan pre 4 osoby stojí 60,000€. Prevádzkové náklady sú už potom minimálne.
Za to nekúpiš žiadnu loď, na ktorej by sa dalo "cestovať" a prevádzkové náklady sú už niekde úplne inde.

Samozrejme, či kupiť alebo požičať, to si musí každý zvážiť.