Volkswagen čelí v USA obvinění z klamavé reklamy na naftové vozy
Firma podle žaloby propagovala šetrnost svých naftových aut k životnímu prostředí, ačkoli tyto vozy ve skutečnosti vypouštěly do ovzduší nadměrné emise. Komise požaduje, aby soud nařídil Volkswagenu vyplatit americkým spotřebitelům odškodné.
Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září obvinila Volkswagen, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570.000 vozů.
Americké ministerstvo spravedlnosti počátkem letošního roku podalo na Volkswagen kvůli manipulacím s testy emisí civilní žalobu. Ta by automobilku mohla podle agentury Reuters teoreticky přijít až na 46 miliard dolarů (1,1 bilionu Kč). Podle dnešní žaloby FTC spotřebitelé v USA utrpěli v důsledku klamavé reklamy Volkswagenu újmu v hodnotě "miliard dolarů".
FTC tvrdí, že Volkswagen klamal spotřebitele po sedm let, během kterých na základě podvodných informací v reklamní kampani prodal přes 550.000 naftových vozů. Volkswagen podle komise poskytoval spotřebitelům falešné informace, když tvrdil, že tato naftová auta mají nízké emise, jsou šetrná k životnímu prostředí a udrží si vysokou prodejní hodnotu. "Inzeráty Volkswagenu po léta propagovaly čisté naftové automobily, ačkoli se nyní ukazuje, že Volkswagen tyto vozy vybavil zařízeními k manipulaci s testy emisí," prohlásila předsedkyně FTC Edith Ramirezová.
Mluvčí Volkswagenu Jeannine Ginivanová uvedla, že automobilka žalobu FTC obdržela a nadále spolupracuje se všemi regulačními úřady ve Spojených státech. "Naší nejvyšší prioritou je nalézt řešení této záležitosti kolem naftových emisí," dodala.
Americký senátor Bill Nelson žalobu FTC přivítal. "Toto byl jeden z nejnehoráznějších příkladů firmy podvádějící veřejnost," prohlásil. "Doufejme, že soud poskytne spotřebitelům přiměřené odškodné a vyšle jasný signál, že takovýto typ firemního chování nebude tolerován," dodal.
Volkswagen kvůli emisnímu skandálu čelí rovněž žalobám ze strany spotřebitelů a několika států USA. Koncern se navíc s americkými úřady stále nedokázal dohodnout na tom, jakým způsobem zajistí, aby problémové automobily v USA vyhovovaly zákonům o čistotě ovzduší.
Automobilka již dříve nabídla majitelům dotčených aut ve Spojených státech dárkový balíček obsahující platební karty v hodnotě 1000 dolarů (přes 24.000 Kč), aby získala zpět jejich důvěru.
Po celém světě se skandál týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropské unii Volkswagen v důsledku skandálu svolá k úpravě zhruba 8,5 milionu automobilů. Firma si již loni na svolávání problémových vozů do servisů dala stranou 6,7 miliardy eur (181 miliard Kč).