Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen e-Up! – Dává smysl?

David Bureš
Diskuze (91)
Up! s elektrickým pohonem má být ideální vůz pro každodenní využití. Testovali jsme v praxi, zda je to pravda.

Budoucnost automobilů je podle některých automobilek v pohonu na elektřinu. Elektromobily se rozhodl nabídnout zákazníkům také Volkswagen, největší evropský výrobce aut, který letos začíná prodávat dva takové modely – e-Up! a e-Golf. Rozhodli jsme se otestovat ten menší z nich, který na český trh vstoupil jako první.

Volkswagen prezentuje e-Up! jako perfektní automobil pro každodenní využití. Miniaturní rozměry mají být ideální pro jízdu do města, elektromotor znamená nulové lokální emise a dojezd až 160 kilometrů má být dostatečný – z výzkumu německého ministerstva dopravy vyplynulo, že Němci průměrně ujedou vozem 50 kilometrů za den. V redakčním testu jsme se rozhodli zjistit, zda tato charakteristika e-upu! skutečně platí a jestli má pořízení elektrického upu! v českém prostředí smysl.

Čistý design

Design automobilu je čistý a seriozní, e-Up! je spíše rozvážný dospělý než nezbedný teenager jako Toyota Aygo. Proti běžným variantám upu! došlo k lehké úpravě přídě. Novinkou je vodorovná chromovaná lišta mezi hlavními světlomety nebo diody pro denní svícení ve tvaru písmena C v předním nárazníku. Znalci si všimnou i speciálních 15“ kol z lehkých slitin.

V interiéru je na první pohled vše při starém. Na ten druhý si však řidič všimne budíků s upravenou grafikou. Novinkou jsou ukazatele jízdního výkonu a stavu dobití baterií. Volič jednostupňové převodovky pak nabízí režimy D a B – v déčku je možné volit ze čtyř nastavení rekuperace brzdné energie, béčko je určeno pro maximální rekuperaci, kdy auto výrazně brzdí při sundání nohy z plynového pedálu a dokonce rozsvítí brzdová světla, aby upozornilo řidiče jedoucí za vámi.

vw elektromobil testy minivozy vw elektromobil testy minivozy  

V kabině zůstávají nedotaženosti známé z konvenčních verzí Upu!. Na mysli máme tenčí volant, absenci ovládání spolujezdcova okénka na dveřích řidiče nebo titěrné tlačítko výstražných světel, které se v nouzové situaci obtížně hledá. Navigační a multimediální systém Garmin je sice praktický v tom, že je přenosný a je tedy možné jej z auta odnést, na pokyny ale obrazovka reaguje pomalu, dotykové ikonky jsou navíc velice malé. Samotný systém pak má mnohdy tendence vést řidiče po podivných zkratkách vedlejšími silnicemi, přestože je logičtější a rychlejší jet po hlavní silnici.

Tři možnosti dobíjení

Volkswagen e-Up! je poháněn synchronním elektromotorem o maximálním výkonu 60 kW a točivém momentu 210 N.m, který spolupracuje s jednostupňovou převodovkou. Lithium-iontový akumulátor se skládá ze 17 modulů, každý z nich tvoří 12 článků. Umístěny jsou pod podlahou, baterie je dlouhá 1.726 mm a široká 1.132 mm, v nejvyšším místě má 303 mm.

Baterie Upu! s elektrickým pohonem je možné nabíjet třemi způsoby. Jednou z možností je zapojit automobil do běžné zásuvky na 230 V. V tomto případě trvá dobití akumulátoru šest až osm hodin – automobil se tedy dobije přes noc, případně přes den v době, kdy jeho majitel pracuje. Při zakoupení tzv. wallboxu, který je možné pořídit u prodejce za 350 eur (cca 10.000 Kč), lze zkrátit dobíjení pod šest hodin. Takovou dobu trvá dobití i ve veřejných nabíjecích stanicích, za jejichž užití se platí měsíční paušální poplatek. Nejrychlejším řešením je dobíjení stejnosměrným proudem v ultrarychlých dobíjecích stanicích. V Praze je ale aktuálně jen jedna taková stanice, pracuje se však na postupném rozšíření jejich sítě. V tomto případě trvá nabití baterií na 80 % jejich kapacity přesně půl hodiny.

vw elektromobil testy minivozy vw elektromobil testy minivozy  

Volkswagen tvrdí, že e-Up! ujede na jedno nabití až 160 kilometrů, což se během testu v podstatě potvrdilo - po dobíjení baterií auto hlásilo dojezd kolem 155 kilometrů. Při snaze o dosažení maximálního dojezdu se řidič musí trochu uskrovnit – třeba zapnutá klimatizace jej podle palubního počítače sníží o 10 až 20 kilometrů v závislosti na počasí. Právě kratší dojezd se zapnutou klimatizací znamená, že se řidič bude raději chladit otevřením bočního okna než zapnutím energeticky náročné klimatizace. Pozor je třeba dávat i na jízdní styl, jelikož při svižné jízdě mimo město padá dojezd rychle jako Arjen Robben v pokutovém území.

S dojezdem pomohou také dva úsporné režimy, které se zapínají stisknutím tlačítka před volicí pákou. Optimálním řešením se nám zdá mód Eco, který pro větší dojezd snižuje výkon motoru na stále dostatečných 50 kW, upravuje reakce na sešlápnutí pedálu plynu a snižuje výkon klimatizace. Eco+ je pak spíše řešení pro případ nouze a snahu o co největší dojezd - v tomto módu je zcela vypnuta klimatizace a výkon motoru je omezen na 40 kW. Z auta se navíc stává lenoch, který chce být doma u dobíjecí stanice a ne na výletě.

vw elektromobil testy minivozy vw elektromobil testy minivozy  

Krátký dojezd řeší Volkswagen ještě jedním fíglem. Majitelům e-upu! totiž nabízí možnost zapůjčení automobilu se spalovacím motorem zcela zdarma. Tuto službu je možné využívat jen v prvních třech letech vlastnictví vozu, doba zápůjčky je pak omezena na 30 dní ročně. Dá se ale využít třeba při cestě na dovolenou. Součástí služeb je i bezplatný odtah vozu v případě vybití baterií někde na cestě.


Ďábel ve městě, anděl na dálnici

Elektromobily překvapí tichostí při rozjezdu, což platí i pro e-Up!. Auto se tiše a svižně rozjede, ve vyšších rychlostech je slyšet pouze jemný svist vzduchu kolem karoserie. Tichý pohon překvapí nejen řidiče, ale také chodce. Nejeden z těch, co na přechod pro chodce vstoupil bez rozhlédnutí, se podivoval nad tím, kde se tady to auto vzalo.

Elektrický Up! při jízdě ukazuje, že se mu nejvíce líbí v ulicích měst. V nižších rychlostech je velice hbitý, točivý moment 210 N.m od nulových otáček znamená, že bez problémů zrychlí na semaforech, případně se vejde do úzké mezery. Rychlostí 60 km/h jede auto po 4,9 sekundách. Ve vyšších rychlostech není problém ani tak motor, jako spíše baterie, dojezd rázem začne klesat a klesat. Dálniční stotřicítkou tak e-Up! moc dlouho nepojede, více se mu líbí okresková devadesátka. Více než 130 km/h z e-Upu! ani nevytáhnete, dálniční limit je maximální rychlostí vozu.

Automobil perfektně tlumí nerovnosti a hbitě mění směr, a to i přes vyšší hmotnost – e-Up! váží 1.214 kilogramů, o 285 kg více než Up! s litrovým tříválcem. Úzké pneumatiky (rozměry 185/65 R 15) v kombinaci s vysokým točivým momentem ale znamenají, že při silnějším sešlápnutím plynu se na mokré vozovce začne o slovo hlásit kontrola trakce. Chvilku jsme si zvykali na jednotlivé módy regenerativního brzdění. S trochou předvídání se v případě módu B s maximální rekuperací vůbec nemusí používat brzdový pedál. I díky rekuperaci brzdné energie e-Up! velice slušně brzdí.

vw elektromobil testy minivozy vw elektromobil testy minivozy  

Levný provoz a bohatá výbava

Během testování e-upu! jsme po dobití baterií pokaždé ujeli kolem 120 kilometrů, s půlhodinovým dobitím z dobíjecí stanice jsme dokonce zvládli absolvovat po okresních silnicích trasu Mladá Boleslav – Plzeň (byť s vypnutou klimatizací a v nejúspornějším módu Eco+). Dojezd automobil měřil velice přesně, i tak delší výlety znamenaly nervózní šimrání v břiše a myšlenky na to, zda skutečně dojedeme, nebo zda budeme muset někde na samotě u lesa žadonit o „půjčení“ zásuvky. Nakonec jsme ale vždy vytyčenou trasu zvládli ujet.

Provoz je ale levný, dlouhodobý průměr spotřeby energie 11,8 kWh na 100 kilometrů znamenal, že při průměrné ceně 4,9 koruny za 1 kWh elektrické energie jsme za ujetí 100 kilometrů zaplatili jen 58 korun. Ve srovnání s oficiální hodnotou kombinované spotřeby je námi změřená hodnota jen o desetinu kWh vyšší.

Zatímco řeči o levném provozu u elektromobilů platí, profanovanou ekologičností provozu se nenechte zmást. Elektřinu totiž na našem území dodávají především tepelné elektrárny, které do ovzduší vypouštějí více škodlivin než běžný osobní automobil. Aby byl e-Up! ekologický, musí jezdit třeba v Norsku, kde je většina elektráren na vodu.

vw elektromobil testy minivozy vw elektromobil testy minivozy  

Provoz je sice levný, náklady na koupi e-Upu! jsou ale vysoké, auto stojí 599.900 korun. Částečnou kompenzací za vysokou cenu je jeho bohatá výbava. V jediném nabízeném stupni výbavy wolfburský elektromobil disponuje automatickou klimatizací, koženým volantem, navigací, vyhříváním čelního skla a předních sedadel, tempomatem nebo zadními parkovacími čidly. Třeba klimatizace v kombinaci s vyhřívaným čelním sklem tu není jen pro zlepšení komfortu – tyto prvky vylepšují efektivitu vytápění kabiny během zimních měsíců. Up! s elektromotorem je možné pořídit výhradně s pětidveřovou karoserií.

Závěr

Jaký tedy je Volkswagen e-Up? Jedná se o povedený, ve městě velice hbitý vůz. Funkce auta na dojíždění do práce, tedy druhého či třetího auta do rodiny zvládá e-Up! s naprostým přehledem.

Zásadní negativa e-Upu! jsou dvě. Tím prvním je dojezd – udávaných 160 kilometrů sice na každodenní jízdu do práce stačí, jednou za čas je ale potřeba dojet dále a v takovém případě už má e-Up! problém. S krátkým dojezdem souvisí i dlouhá doba dobíjení akumulátoru.

Druhým negativem je vysoká cena, která v České republice bude bránit širšímu rozšíření e-Upu!. Vždyť za 600.000 korun je možné koupit třeba Škodu Superb, tedy o tři segmenty větší automobil...

Volkswagen e-Up! tedy dává smysl v zemích, jako je Norsko, kde cenu elektromobilů snižují státní dotace a kde elektřina pochází hlavně z obnovitelných zdrojů energie. Dokud nebude cena e-Upu! nižší a jeho dojezd vyšší, musíme v českém prostředí hledat adepta na ideální městské auto jinde.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 599.900 Kč (e-Up!/60 kW)
Základ s testovaným motorem 599.900 Kč (e-Up!/60 kW)
Testovaný vůz s výbavou 633.400 Kč (e-Up!/60 kW)

Plusy

  • Tichá a pohodlná jízda
  • Hbitost ve městě
  • Podélný prostor
  • Levný provoz
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Vysoká cena
  • Dojezd stačí jen na kratší jízdy
  • Krycí plato zavazadelníku se sklápí ručně

Foto: Petr Homolka

David Bureš
Diskuze (91)
Volkswagen e-Up!
Cena základní sestavy 599 900 Kč
Výbava základní sestavy 15“ kola z lehkých slitin, lepicí sada na opravu pneumatik, čtyři airbagy, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatická klimatizace, kožený volant, palubní počítač, rádio se šesti reproduktory a Bluetooth, přenosný navigační a informační systém maps+more, tempomat, parkovací čidla vzadu, vyhřívané čelní sklo, vyhřívané přední sedačky, elektricky nastavitelná vyhřívaná zpětná zrcátka, diody pro denní svícení, zatmavené boční skla vzadu a zadní sklo, lepicí sada na opravu pneumatik, textilní koberečky. Kč
Cena testované sestavy 633 400 Kč
Výbava testované sestavy Elektricky ovládané střešní okno (+17.800,-), stříbrná metalíza Dark (+9.100,-), nouzové brzdění City (+ 6.600,-). Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 60 / 2800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 1 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 130
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 250 / 923
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1214 / 361
Rozměr pneu: 185/65 R 15
Volkswagen e-Up!
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3540
b) šířka (mm): 1645
c) výška (mm): 1477
d) rozvor (mm): 2420
e) rozchod vpředu (mm): 1428
f) rozchod vzadu (mm): 1425
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
15. 5. 2015 07:57
Re: 600 000
Pane Stefiči, všechno je o ekonomické návratnosti ? Proč si někdo koupí autorádio za 10 000 Kč a jiný za 1 000 Kč ? Vyplatí se koupit si rádio za 10 tisíc ?
15. 5. 2015 07:52
Re: Vysvětlete mi
Ano, výroba vodíku pomocí elektrolýzy je energeticky náročná na elektřinu. Bohužel, na světě se nyní asi 90% vodíku vyrábí z ropy. Takže zase ropa.
15. 5. 2015 07:27
Re: Hračka
Těch 60 Kč/100 km je při denní sazbě elektřiny 5Kč/Kwh. Elektromobil se bude nabíjet hlavně přes noc a každý majitel elektromobilu si dá noční tarif, který je 2 Kč/Kwh - t.j. 2,5x levnější. Tedy nebudete jezdit za 60 Kč, ale za 20 Kč/100 km. Dále nebudete platit výměny olejů a filtrů, emisní kontroly a životnost brzd se prodlouží na dvojnásobek. Pochopitelně, i tak to na peníze vyjde víc, než spalovač. Odměnou nám bude čistější vzduch. A taky je tam požitek z jízdy, kdy neslyšíte téměř nic a auto je zcela bez vibrací. Jel jsem v Peugeotu 106 electric a v Tesle S a i v tom P 106, přestože motor má pouhých 20 Kw je to něco úžasného. Pro ty, co se zdá v P 106 je 20 Kw málo, bych chtěl uvědomit, že výkon u elektromobilu je jmenovitý-trvalý a elektromotor na rozdíl od spalovače lze krátkodobé přetížit na dvou až tří násobek, tedy na 40-60 Kw třeba při předjíždění. Pouze dojde k poklesu otáček a motor se víc zahřívá. U spalovače se při přetížení zastaví.
Avatar - The Spešl Uan
22. 8. 2014 14:58
Přiznám se,...
že jsem nečetl článek, ale myslím, že to nedává smysl. Naco auto do města na elektřinu? Stačil by maloučký benzíňák, třeba 0.8, a bylo by to lepší.
13. 8. 2014 12:42
Re: 600 000
Okna je třeba měnit, fasáda potřebuje údržbu. Stačí si to zateplení dobře naplánovat.