Volkswagen e-up!: Elektromobil obstál v crashtestu ADAC
Bílý pětidveřový Volkswagen e-up! se rozjel proti zdi rychlostí 64 km/h. Test s polovičním přesahem (automobil narazil do bariéry polovinou přídě) dopadl nadmíru dobře. Celá přední část byla sice zničena, oba čelní airbagy se však, jak dnes patří k dobrým mravům, aktivovaly okamžitě. Posádka na předních sedadlech neutrpěla žádná vážná zranění. Rovněž celý pohonný systém přestál dotek s pevnou překážkou bez problémů.
I přes o čtvrt tuny větší hmotnost než běžný up! (1190 kg) je elektrická verze minivozu od Volkswagenu naprosto bezpečná. Kabina zůstala neporušená, baterie, elektromotor a kabely také přežily náraz bez úhony. Všech 204 článků je uloženo v masivním zesíleném rámu pod podlahou vozu, což k tomuto úspěchu jistě přispělo. Žádné zvýšené riziko ohledně elektrických součástí, byť používají vysoké napětí, při nehodě tedy nehrozí. Je pravda, že ADAC prováděl pouze jeden druh testu. Elektromobil v něm ale dopadl prakticky stejně jako běžná verze poháněná klasickým agregátem s vnitřním spalováním, kterou autoklub testoval před dvěma lety. Úp! má vždy bez ohledu na poháněcí soustavu pevnou strukturu, která odolá. Mezi oběma variantami tak z bezpečnostního hlediska není žádný rozdíl.
V žebříčku ADAC EcoTest dostal e-up! celkových 101 bodů, čímž dosáhl pětihvězdičkového hodnocení. Při spotřebě elektrické energie 13,8 kWh na 100 km činí maximální reálný dojezd vozu 165 km, baterie mají kapacitu 18,7 kWh. Automobil vypustí do ovzduší každý kilometr 77 g CO2. Ne, elektromobily nejsou zcela bezemisní, jak všichni výrobci včetně Volkswagenu tvrdí. Připomeňme, že tichý up! se díky elektromotoru o výkonu 60 kW (82 k)/2800 min-1 a točivému momentu 210 N.m umí rozjet na český dálniční limit 130 km/h. Z klidu na stovku pa zrychlí během 12,4 s.
Dle těch, kteří se na testování podíleli, má tento „ekologický“ up! jedinou chybu. Je příliš drahý. Vždyť v Německu stojí nemalých 26.900 eur, tedy bezmála 693 tisíc korun.