Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen e-up!: Elektromobil obstál v crashtestu ADAC

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Německý autoklub ADAC se rozhodl provést bariérovou zkoušku elektrického upu od Volkswagenu. Miniauto na baterky jí absolvovalo se ctí.

Bílý pětidveřový Volkswagen e-up! se rozjel proti zdi rychlostí 64 km/h. Test s polovičním přesahem (automobil narazil do bariéry polovinou přídě) dopadl nadmíru dobře. Celá přední část byla sice zničena, oba čelní airbagy se však, jak dnes patří k dobrým mravům, aktivovaly okamžitě. Posádka na předních sedadlech neutrpěla žádná vážná zranění. Rovněž celý pohonný systém přestál dotek s pevnou překážkou bez problémů.

I přes o čtvrt tuny větší hmotnost než běžný up! (1190 kg) je elektrická verze minivozu od Volkswagenu naprosto bezpečná. Kabina zůstala neporušená, baterie, elektromotor a kabely také přežily náraz bez úhony. Všech 204 článků je uloženo v masivním zesíleném rámu pod podlahou vozu, což k tomuto úspěchu jistě přispělo. Žádné zvýšené riziko ohledně elektrických součástí, byť používají vysoké napětí, při nehodě tedy nehrozí. Je pravda, že ADAC prováděl pouze jeden druh testu. Elektromobil v něm ale dopadl prakticky stejně jako běžná verze poháněná klasickým agregátem s vnitřním spalováním, kterou autoklub testoval před dvěma lety. Úp! má vždy bez ohledu na poháněcí soustavu pevnou strukturu, která odolá. Mezi oběma variantami tak z bezpečnostního hlediska není žádný rozdíl.

V žebříčku ADAC EcoTest dostal e-up! celkových 101 bodů, čímž dosáhl pětihvězdičkového hodnocení. Při spotřebě elektrické energie 13,8 kWh na 100 km činí maximální reálný dojezd vozu 165 km, baterie mají kapacitu 18,7 kWh. Automobil vypustí do ovzduší každý kilometr 77 g CO2. Ne, elektromobily nejsou zcela bezemisní, jak všichni výrobci včetně Volkswagenu tvrdí. Připomeňme, že tichý up! se díky elektromotoru o výkonu 60 kW (82 k)/2800 min-1 a točivému momentu 210 N.m umí rozjet na český dálniční limit 130 km/h. Z klidu na stovku pa zrychlí během 12,4 s.

Dle těch, kteří se na testování podíleli, má tento „ekologický“ up! jedinou chybu. Je příliš drahý. Vždyť v Německu stojí nemalých 26.900 eur, tedy bezmála 693 tisíc korun.

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
30. 10. 2013 17:08
Ekokalkulacka
"Při spotřebě elektrické energie 13,8 kWh na 100 km činí maximální reálný dojezd vozu 165 km, baterie mají kapacitu 18,7 kWh. "
Moja kalkulacka hovori, ze 135km je dojazd pri tejto spotrebe.
Tak co je zle? opisovanie udajov z PR pamfletu?
30. 10. 2013 12:58
Re: CO2
No právě. Pokud je vyrobena energií vody, slunce, větru či atomu, jsem na nule. Pokud za pomoci uhlí...
Avatar - peter_ko
30. 10. 2013 11:03
Re: CO2
A tú elektrinu potrebnú na nabitie baterií vezmeš odkiaľ???
30. 10. 2013 10:22
Re: CO2
tak pokud posadka dostatecne dycha a prdi, tak tech 77 asi i zvladne cele auto vypustit >:D
Avatar - Peto02
30. 10. 2013 10:00
CO2
"Automobil vypustí do ovzduší každý kilometr 77 g CO2."
Nevedel som ze elektromobil nieco vypusta do ovzdusia 8-s