Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen e-up!: V Británii za 19.250 liber (634.400 Kč)

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Sériový e-up! byl představen vedle elektrického Golfu na autosalonu ve Frankfurtu. Kromě Německa jej lze objednat už například i v Británii.

Elektrické mini Volkswagen e-up! se vyrábí vedle svých zážehových a vznětových sourozenců v Bratislavě, a to výhradně v pětidveřové verzi. Tichý up! se díky synchronnímu elektromotoru o stálém výkonu 40 kW (54 k) a maximálním 60 kW (82 k)/2800 min-1 a točivému momentu 210 N.m umí rozjet na český dálniční limit 130 km/h. Z klidu na stovku pa zrychlí během 12,4 s. Není to špatné, přitom váží nejméně 1139 kg. Převodovka je jako u jiných aut této kategorie jednostupňová a pohnání výhradně přední kola.

Baterie (celkem 204 článků o váze 230 kg) našly své místo pod podlahouvozu, což snižuje jeho těžiště. Při spotřebě elektrické energie 13,8 kWh na 100 km činí maximální reálný dojezd 165 km, automobilka přitom udává 11,7 kWh a 160 km, tedy ještě méně. Baterie mají přitom kapacitu 18,7 kWh. V crashtestu německého autoklubu ADAC také obstál se ctí. Jen ta praktická použitelnost je zatím malá, hodí se maximálně do města. Ale s tím mají dosud problém všichni výrobci těchto vozidel.

A je tu ještě jeden. Ano elektromobil je pořád příliš drahý. Vždyť v Německu stojí up! v této verzi nemalých 26.900 eur, tedy 736,5 tisíce korun dle aktuálního kurzu. Britská cena byla stanovena na 19.250 liber (634.400 Kč), jenže v Albionu vláda poskytuje slevu ve výši pěti tisíc liber (164.800 korun). Oproti běžným modelům této řady je to samozřejmě i tak dost, ale taková částka už je snesitelnější. I e-up! je pořád jen 3540 mm dlouhým, 1645 mm širokým a 1477 mm vysokým miniautem. U nás se zatím neprodává a beztak se musíme v tomto ohledu obejít bez grantů.

Britové k e-upu dostanou i domácí nabíječku, která akumulátory naplní zpět na plnou kapacitu během šesti hodin, tedy například přes noc. Rychlejší systém zvládne 80 % kapacity během pouhé půlhodiny. Interiér nedoznal žádných velkých změn ohledně prostoru, zavazadelník má objem 165 l. Jiné jsou pochopitelně přístroje. Zadní světla tvoří výhradně diody, speciální jsou patnáctipalcová litá kola. Informační systém je schopen řidiči říci, kde jsou nejbližší dobíjecí stanice a jak dlouho trvá, než k nim dojede. Zajímavostí jsou záruky. Základní tříletou lze prodloužit na pět let, na baterie je poskytována osmiletá s omezením na 160 tisíc kilometrů, servisní intervaly byly stanoveny na desetinu této vzdálenosti, tedy 16 tisíc kilometrů

Dodávky prvních vozů v Albionu začnou v únoru. Volkswagen e-up chápe jako konkurenci pro BMW i3, byť proti němu je levnější. Nejedná se také o nově vyvinutý model s drahou technikou (uhlíková vlákna), nýbrž o „elektrifikovaný“ stávající.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)