Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Multivan Trendline T6.1 70 let Bulli – Všeuměl v akci

Stanislav Švarc
Diskuze (22)

Volkswagen Transporter letos slaví 70. narozeniny. A tuzemské zastoupení k tomuto významnému výročí přichystalo několik zajímavých nabídek. Třeba Multivan v akční verzi 70 let Bulli.

První užitkový vůz řady T, označovaný jako Bulli (jméno vychází z německého Bus, Lastwagen und Lieferwagen, což lze přeložit jako bus, nákladní vůz a dodávka), opustil továrnu Volkswagenu v roce 1950. A byl to úspěch.

Všestranný Volkswagen tak dnes jezdí už v šesté generaci, která nedávno prošla zajímavou modernizací. Výrobce pro omlazenou verzi zvolil přídomek T6.1 a na první pohled ji poznáte hlavně podle výraznější masky a nových světlometů.

Označení T6.1 pak má evokovat svět informačních technologií, protože právě v oblasti moderních a digitálních technologií je změn nejvíc. I v dodávce tak můžete mít - pokud si za to připlatíte - digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25 palce, 9,2palcový dotykový displej multimediálního systému Discover Pro, integrovanou SIM kartu, díky níž můžete využívat celou řadu on-line funkcí, nebo řadu bezpečnostních asistentů - namátkou udržování v jízdním pruhu, parkovací asistent, rozpoznávání dopravních značek či Trailer Assist usnadňující manévrování s přívěsem. 

VW T6.1 se tak jednoduše řečeno výbavou vyrovnává osobním volkswagenům. 

Kvůli novým asistentům také mimochodem Multivan přišel o hydraulický posilovač řízení. Nově je elektromechanický. To proto, aby vám do řízení tihle pomocníci mohli v případě potřeby sáhnout.

Jak oslavit 70?

Ale vraťme se k 70. výročí řady T. Volkswagen užitkové vozy jubileum připomíná několika akčními verzemi napříč modelovou řadou, tedy pro užitkový Transporter, Caravelle, ryze osobní Multivan i obytnou Californii. Nám se do rukou dostal “sedmdesátkový” Multivan.

Pro ten tuzemské zastoupení nabízí dvě zvýhodněné varianty - Multivan ve výbavě Trendline s motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) a šestistupňovou manuální převodovkou a také luxusnější Highline s jednotkou 2.0 TDI o výkonu 146 kW (199 k), automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Motion.

Zkusili jsme si tu slabší možnost.

Na papíře vypadá Multivan Trendline T6.1 70 let Bulli hodně zajímavě. Ve srovnání s nevýročním Trendlinem je totiž nejen levnější, ale současně lépe vybavený. Zatímco standardně Trendline se stejnou motorizací začíná na 1.331.929 Kč, 70 let Bulli startuje na 1.099.000 Kč.

Ve výbavě akčního modelu přitom najdeme ve srovnání s běžným modelem navíc například LED světlomety, automatickou třízónovou klimatizaci, parkovací senzory vpředu i vzadu, tempomat nebo vyhřívaná přední sedadla. Výroční bulík dostal také kola z lehké slitiny - šestnáctipalcová.

Nejluxusnější a nejmodernější fíčury, kterými se Volkswagen při uvedení T6.1 chlubil, tedy v našem Multivanu chyběly, ale když to vezmu ze svého pohledu, nevadilo mně to. Za mě má tahle naše sedmdesátková verze všechno, co bych si přál. I když... Asi bych si připlatil za zpětnou parkovací kameru, která vyjde na 7.506 Kč.

Někde mezi

Modernizace řady T přinesla také nově tvarovanou palubní desku. Podle mě vypadá dobře, na dodávku rozhodně. Ještě výš ale řadím funkčnost. Materiály se zdají být odolné, zpracování kvalitní a líbí se mně také logické uspořádání ovládacích prvků, navíc je tu ještě spousta tlačítek, to je taky fajn. A samozřejmě nechybí spousta odkládacích prostor různých objemů.

Volkswagen Multivan Trendline Volkswagen Multivan Trendline

I když výbavou a zpracováním se interiér Multivanu blíží osobním autům, sezení je samozřejmě vyloženě dodávkové. To znamená, že se sedí vysoko a vzpřímeně. Z kabiny je perfektní výhled, který usnadňují velká okna, přehledná hranatá karoserie a krátká kapota.

Naprosto klíčovou vlastností Multivanu je samozřejmě všestrannost, prostornost a variabilita interiéru. Testovaná krátká verze na délku měří 4904 mm, její rozvor dosahuje rovné tři metry. Důležité je však ještě jedno číslo: za předními sedadly se nachází prostor s délkou zhruba 2,5 metru.

Naše auto v něm nabízelo sezení pro tři pasažéry. Zkoušený Multivan byl totiž vybaven jen jednou lavicí - ta je posuvná ve velkém rozsahu, manipulace s ní je snadná a ještě pod ní najdete odkládací prostory.

Šikovnou vychytávkou je možnost lavici sklopit do roviny, čímž vznikne lůžko. V Multivanu se tedy také slušně vyspíte, když na to přijde.

Jestli správně rozumím ceníku, při objednávce si můžete bez příplatku vybrat ještě dvě samostatná (a také posuvná) sedadla. Místo najdou před lavicí, utvoří tedy druhou řadu, lavice pak třetí. Pak budete mít plnohodnotné sedmimístné auto.

Že naše pětimístná konfigurace nabízí cestujícím vzadu spoustu místa snad nemusím rozebírat. Sedět ostatně mohou skoro dva metry za řidičem... A posuvná lavice také umožňuje hrátky s prostorem pro zavazadla.

Přístup do prostoru vyhrazeného cestujícím zajišťují posuvné dveře. Skvělé je, že jejich posunem se vám otevře třetina auta - a skoro polovina zadní části kabiny. Nastupování i vystupování je tedy velice snadné, vysoký a široký interiér pak umožňuje i pohodlné přesuny mezi sedadly.

Testovaný vůz byl vybaven posuvnými dveřmi na pravé boku, ale mít je můžete na obou stranách.

Co ta spotřeba? 

I když se Multivan s každou modernizací přibližuje osobním autům, během jízdy jsou pořád znát dodávkové kořeny. Řízení je velice lehké a pomalejší, ale k vozu se jeho charakteristika hodí. Za velice slušnou musím na poměry dodávek označit také ochotu zatáčet. I stabilita je výborná.

Multivan lze popsat jako pohodlné vozidlo, snad jen když padne do větší díry, trochu se otřese a dočkáte se i rázů od kol. To ovšem není výtka, vzhledem k užitkovému původu a rozměrné karoserii se není čemu divit. I když jde o “osobnější” verzi dodávky, její podvozek si musí poradit jak s jízdou pouze s řidičem, tak při převozu těžkého nákladu. Volkswagen holt už tradičně volí cestu spíš tužšího podvozku a lepší ovladatelnosti a stability. Dodávky francouzského původu jsou měkčí a plavnější, ale zase se jim nechce tolik zatáčet. A když s nimi trefíte nerovnost, rázů se dočkáte taky.

Celkově je jízda v Multivanu se standardními tlumiči a pérováním hodně příjemná. Podíl na milém cestování má také výborné odhlučnění.

A líbila se mně i naše motorizace, tedy dvoulitrový turbodiesel o výkonu 110 kW spojený s šestistupňovou manuální převodovkou.

Volkswagen Multivan Trendline Volkswagen Multivan Trendline

Maximálních 110 kW je k dispozici mezi 3250 a 3750 min-1, točivý moment 340 N.m vrcholí mezi 1500 až 3000 min-1. Lehce přes dvě tuny vážící dodávka zrychluje z klidu na stovku za 12,9 sekundy a jede nejvýš 183 km/h. Trhač asfaltu to tedy není, ale louda také ne. Řekl bych, že dynamika je dostačující, prostě akorát.

S ručně řazenou převodovkou se pracuje moc pěkně, řadička je hezky po ruce, kvalty se sázejí snadno a hladce. Jednička je, jak to u dodávek bývá, hodně krátká. To oceníte při rozjezdu do kopce s naloženým autem.

Největším překvapením pro mě však byla spotřeba. Ve městě bulík dokázal jezdit za méně než 9 l/100 km, už to je fajn. Jenže když jsem vyrazil na 150 km dlouhou cestu, která vedla mimo dálnice a přes několik měst a obcí, na jejím konci palubní počítač ukazoval 6,2 l/100 km. To je prostě paráda. A ne, neloudal jsem se.

Celkem jsem s Multivanem najezdil 423 km s průměrnou spotřebou 6,9 l/100 km. Důkazem o úspornosti může být také dlouhodobá statistika - v paměti mělo auto 2068 km s apetitem 7,6 l/100 km.

Závěr

Další týden s Multivanem mně zase jen potvrdil, jak moc je tohle auto dobré, jak moc je šikovné, všestranné a užitečné. Bulík zastane role rodinného vozu, užitkového pracanta, kanceláře na kolech a s přimhouřenýma očima i cestovatelského speciálu.

Akční verze 70 let Bulli navíc alespoň částečně umazává asi největší slabinu, tedy tu, že Multivan nikdy nebyl levný. S cenou od 1.099.000 Kč samozřejmě není laciný ani teď, ale když si připočtete bohatší standardní výbavu, je to najednou mnohem příjemnější.

Volkswagen Multivan Trendline Volkswagen Multivan Trendline

 

Nejlevnější verze modelu 1.041.951 Kč (Volkswagen Multivan Trendline 2.0 TDI 81 kW)
Základ s testovaným motorem 1.331.929 Kč (Volkswagen Multivan Trendline 2.0 TDI 110 kW MAN6)
Testovaný vůz bez příplatků 1.099.000 Kč (Volkswagen Multivan Trendline T6.1 70 let Bulli 2.0 TDI 110 kW MAN6)
Testovaný vůz s výbavou 1.174.065 Kč (Volkswagen Multivan Trendline T6.1 70 let Bulli 2.0 TDI 110 kW MAN6)

 

Stanislav Švarc
Diskuze (22)

Doporučujeme

Volkswagen Multivan Trendline T6.1
Cena základní sestavy 1 099 000 Kč
Výbava základní sestavy asistent pro kompenzaci bočního větru, 2x USB rozhraní (typ C), digitální příjem rádia (DAB+), we connect plus 1 rok, multifunkční kožený volant, rádio "Composition Colour" s 6,5" barevným dotykovým displejem, 6 reproduktory, slotem na SD kartu, aux-in vstupem, FM/AM příjmem a Bluetooth, asistent pro rozjezd do kopce, výškově a sklonově nastavitelný tříramenný volant, multikolizní brzda, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat s omezovačem rychlosti, Paket Bulli (osvětlení nástupního schůdku s nápisem "Bulli", označení "Bulli" na nárazníku), sluneční clony na bočních oknech, LED diodové světlomety vpředu i vzadu, multifunkční ukazatel "Plus" (černobílý LCD displej s rozšířenými funkcemi), asistent rozpoznání únavy řidiče, 12V zásuvka v kabině řidiče, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 3zónová automatická klimatizace s dalším ovládacím panelem v prostoru pro cestující, 16" kola z lehké slitiny, plnohodnotné rezervní kolo ocelové, sedadla vpředu výškově nastavitelná, vyhřívání předních sedadel, boční posuvné dveře vpravo, skládací stolek pro vnitřní i venkovní použití (umístěn v pravých posuvných dveřích), úchytná oka v podlaze, dodatečné opatření ke snížení hluku aj. Kč
Cena testované sestavy 1 174 065 Kč
Výbava testované sestavy etalický lak Bílá Candy/bronzová Copper (75.065 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1500 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 6.1 / 6.8
Emise CO2: 179
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2047 / 953
Rozměr pneu: 215/65 R16
Volkswagen Multivan Trendline T6.1
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4904
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1970
d) rozvor (mm): 3000
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
3. 11. 2020 23:39
Re: No, cena už je zajímavější
DSG v multivanu , musíš trochu s citem při rozjezdu, ale je to v pohodě , jezdim 4 roky s těžkou Californii a nemam s tim problém. Předtim jsem měl manuál v Multivanu a při rozjezdech po městě pořád řadíš 1,2,3, čož je pěknej opruz. Neni to jako ZF v bavu,, ale žadná katastrofa, nevim na základě jaký zkušenosti jsi na to přišel.
Avatar - Emel
2. 11. 2020 16:24
Re: No, cena už je zajímavější
O normální metalíze jsem neřekl ani slovo... jo, 25t je ok.
2. 11. 2020 15:14
Re: No, cena už je zajímavější
75 tis sice úlet je, naštěstí tě nikdo nenutí si ten doubarevný lak pořídit. Normální metalíza je za 25000, což je na tak velký auto asi ok. Ne?
Avatar - speedfred
2. 11. 2020 10:11
Re: kill the hippie
Nie, Scaniu V8.
Kamoš má novú Caravelu s DCC a je nutná výmena jedného tlmiča. Vraj je 46-ty v poradí. :'-( v jedom miestnom servise.
2. 11. 2020 08:53
Re: No, cena už je zajímavější
Achjo, to je porad dokola. Jel jsi s touto DSG v tomto modelu? "Bohuzel" v kazdem aute je odladena jinak a je mozne ze nekde to neni ono a jinde to funguje dobre. Zrovna T6.1 ji ma poladenou pekne.

Mimochodem DSG ma trena i Porsche a funguje skvele, je to o naladeni.