TEST Volkswagen Multivan 2.0 TDI 4Motion – Multifunkční nostalgie
Pokud hledáte dodávku, která zastane roli rodinného vozu, pracanta i cestovatelského speciálu, pak se jistě dříve nebo později dostanete k Volkswagenu Multivan.
Design, interiér
Užitkáč od Volkswagenu nedávno prošel modernizací na verzi T6.1, ta však ještě není na trhu a tak se mi do rukou dostala ještě starší varianta T6, která ale i přes své stáří stále nadělá spoustu parády.
Design, interiér
A tím nemyslím jen jeho praktickou stránku, ale i estetickou. Člověk je totiž zvyklý, že se za ním lidé otáčejí a ukazují si na jeho auto v momentě, kdy sedí v novém sporťáku, velkém SUV nebo tichém a futuristicky vyhlížejícím elektromobilu. Samotného mě ale překvapilo, kolik lidí soustředilo své pohledy na testovaný Multivan, kterému to opravdu slušelo.
Pokud se podíváte na fotky vozu v galerii, pravděpodobně si všimnete řady chromových doplňků, retro-stylizovaných kol, nevšední dvoubarevné kombinace a také několika plaket Bulli. Ty odkazují na speciální edici k oslavám 70 let od představení prvního užitkového vozu z řady T, který byl v Německu označován jako Bus, Lastwagen und Lieferwagen – tedy zkráceně Bulli.
Volkswagen Multivan 2.0 TDi 4Motion |
V našem případě se však nejedná o žádnou speciální edici, ale o „akční“ Multivan HighLine v kombinaci s dvoulitrovým motorem TDI, sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Motion, který splňuje emisní normu Euro 6C. Ten je již v základu poměrně bohatě vybaven a nechybí mu třeba Paket Chrom, který byl součástí limitované edice Bulli. V našem případě však jinou identitu umocňuje i příplatkový Paket Bulli II, metalický lak v kombinaci Bílá Candy/žlutá Kurkuma a vynechat nesmíme ani osmnáctipalcová bílá kola z lehkých slitin. Pokud bychom si těchto pár věcí odmysleli, pravděpodobně by Multivn splynul s davem. Po skutečně decentní úpravě se však stává autem, které přitahuje pohledy. A upřímně řečeno, jakkoliv nejsem příliš velký fanda dodávek, i mně se na něj dívalo velice příjemně.
Funkčnost vítězí nad elegancí
Jakmile ale otevřete dveře a naskočíte dovnitř, kouzelný retro-dojem je fuč. Na rozdíl Multivanu T6.1 sice předfaceliftová varianta T6 nenabídne digitální kokpit a velký moderní infotainment, rozhodně však nebudete trpět jakoukoliv zastaralostí, a to čehokoliv. Příplatkový kůží obšitý volant nabízel příjemné držení, ergonomicky rozvržené ovládání a na jeho zadní straně nechyběla ani pádla řazení. Obrazovka infotainmentu sice nepatří k největším, svou rychlostí a plynulostí se však stále nemá za co stydět. Ve středové části pak ještě zaujmou tlačítka pro elektrické otevírání zadních dveří, volič adaptivního podvozku DCC a také několik šikovně maskovaných úložných míst, která poskytnou dostatek místa pro pití, doklady, peněženku a vše, co na cestách budete potřebovat.
Většina zájemců o Multivan si ho však nejspíš koupí kvůli prostoru, kterého je hlavně vzadu skutečně víc než dost. V našem případě se jednalo o dvě samostatná křesla, za nimiž byla třímístná lavice. Vše je umístěno ve třech párech kolejnic, umožňujích bohatou variabilitu prostoru. Když jsem se ale pokusil jedno z křesel vyjmout, docela rychle mi došlo, že to není práce vhodná do malých garáží a pro drobnější postavy. Demontáž zadní třímístné lavice je pak prací alespoň pro dvě osoby, ty se u toho ale ještě zapotí. Ostatně i sama manipulace s lavicí - myšleno posunování a sklápění opěradla, vyžaduje trochu té hrubé síly.
Motor, jízdní vlastnosti
Do křižovatek přískokem
Vznětový dvoulitrový čtyřválec pod kapotou byl u generace T6 dlouho naladěn na 150 kW (204 k) a splňoval Euro 6. Na podzim 2018 však vstoupila v platnost přísnější emisní norma Euro 6C, kvůli níž spadl výkon motoru na 146 kW (199 koní). A zatímco číselný „propad“ je minimální, chování motoru, respektive celé pohonné soustavy, celkem utrpělo. A to ve dvou oblastech.
Tou první byly rozjezdy, kdy se projevila dost nepříjemná prodleva s následnou prudkou akcelerací. Po sešlápnutí plynového pedálu člověk cítí, že se pod kapotou něco začíná dít. Místo pozvolného rozjezdu se však chvíli neděje vůbec nic a poté se vůz prudce rozjede. To je samozřejmě dost nepříjemné, ošemetné a vlastně i nebezpečné. Například na křižovatkách, kde jsem se potřeboval dostat do úzké mezery, jsem si nejednou užil pár celkem horkých chvilek. Moc příjemné však nebylo ani popojíždění v kolonách, kdy auto spíše poskakovalo. Pokud se ale vůz pohyboval, byť jen minimální rychlostí, většina problémů s rozjezdy zmizela.
Volkswagen Multivan 2.0 TDi 4Motion |
Další nepříjemností, která se však poslední dobou objevuje u více aut, bylo nesmyslné a až absurdní podtáčení motoru. Automatická převodovka totiž klidně nechávala motor spadnout až na úroveň 1100 ot./min., kdy už do kabiny začínaly pronikat nepříjemné zvuky a vibrace. Tato situace se s oblibou vyskytovala při rychlosti okolo 70 km/h, která je často předepsána třeba v pražských tunelech. Nejsnazší pomocí se tak nakonec stalo ťuknutí do pádla pod volantem, které převodovce alespoň dočasně domluvilo. V opačném případě totiž byla schopná motor podtáčet až otravně dlouho.
Oněch 199 koní nemělo s 2482 kilogramů vážící dodávkou nejmenší potíže, na dálnici se dá s klidem udržovat svižnější tempo a na okreskách vás nerozhodí ani nějaké to předjíždění. Průměrná spotřeba by se sice podle Volkswagenu měla pohybovat v rozmezí 8,3 až 8,6 l/100 km, v praxi však počítejte minimálně s litrem navíc. Vše se samozřejmě odvíjí od stylu jízdy, kdy na dálnici nebyl problém jet i za devět. Naopak při městském popojíždění a hodně dynamické jízda za městem se spotřeba vychýlila spíš k jedenácti.
Překvapivě komfortní, snadno zaparkovatelný
Znovu mě pak překvapilo, jak příjemně se dá s Multivanem cestovat. Pravda, v našem kousku byl i příplatkový adaptivní podvozek DCC, který byl takřka neustále nastaven na komfort, na pár desítkách kilometrů zachovalých dálnic se však ke slovu dostal i režim sportovní, s nímž bylo hltání dálničních kilometrů velice příjemné – až návykové. Člověk sice cítí větší aerodynamický odpor i vyšší citlivost na boční vítr, největší rozdíl oproti klasickému osobnímu vozu mě však dostihl až na dálničních sjezdech a při průjezdech ostřejších zatáček, kde člověku teprve znovu dojde, v jakém autě vlastně sedí. Jakmile se ale přizpůsobíte nižší nájezdové rychlosti a zvyknete si na riziko větších náklonů, je jízda téměř bez výhrad.
Příjemným překvapením však byla i manévrovatelnost s autem a dobrý výhled. Pravdou sice je, že na několik prvních výjezdů z našich garáží jsem si musel couvnout, zvyknout si na delší rozvor Multivanu však netrvalo zas tak dlouho. Navíc mě celkem příjemně překvapil i poloměr otáčení a možnost sledovat úhel natočení předních kol prakticky z okna řidiče – a to bez žádných cirkusových kousků. Dlouho jsem si ale nemohl zvyknout na krátký čumák a přední převis, kdy jsem na parkovištích zůstával stát možná až zbytečně daleko od ostatních. Chválu však zaslouží i příjemná pozice za volantem a skvělý výhled nejen dopředu, ale i do stran. Couvání bez kamery si ale upřímně nedovedu moc představit.
Závěr
Závěr
Celkově vzato je Multivan skvělým společníkem, který nabízí až neuvěřitelně široké možnosti využití. Ráno můžete odvézt děti do školky, přes poledne auto poslouží jako kompaktní stěhovák pro kdejakého živnostníka, večer si můžete pohodlně zajet na večeři do lepší restaurace a přes víkend klidně vypravit kempovat. Ostatně v nabídce originálního příslušenství nabízí Volkswagen i skládací matraci, díky níž můžete interiér Multivanu přeměnit na malý stan s nebývalým komfortem. S Multivanem si zkrátka každý přijde na své. A kdyby mě tolik neštvaly jeho uskákané rozjezdy, snad bych mu ani neměl co vytknout.
A na kolik tahle sranda vyjde? Základní provedení VW Multivanu HighLine 2.0 TDI 4MOT DSG EU6c standardně začíná na částce 1.795.396 Kč včetně DPH, my jsme ale do testu dostali akční model, který začíná na částce 1.426.923 Kč včetně DPH. A i když je Multivan HighLine již v základu poměrně bohatě vybaven, polepšili jsme si ještě o adaptivní podvozek DCC (29.558 Kč), navigaci „Discover Media Plus“ (50.347 Kč), vodní přídavné topení s dálkovým ovládáním (39.031 Kč), boční a hlavové airbagy vpředu a vzadu (13.875 Kč) a spoustu dalších drobností, které vyhnaly cenu na konečných 1.834.724 Kč. Ale jak se říká, žádná sranda není zadarmo. A s Multivanem si nějakou srandu vymyslí a užije nejspíš každý. A je jedno, jestli jste rybář, milovník kempování, cyklista, sportovec, cestovatel, podnikatel nebo jen hlava početné rodiny.
Nejlevnější verze modelu | 837.372 Kč (Akční Multivan Trendline 2.0 TDI EU6c/75 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.177.037 Kč (Akční Multivan Comfortline 2.0 TDI DSG EU6c/146 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.426.923 Kč (Akční Multivan Highline 2.0 TDI 4MOT DSG EU6c/146 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.834.724 Kč (Akční Multivan Highline 2.0 TDI 4MOT DSG EU6c/146 kW) |
Plusy
- Prostornost
- Univerzálnost
- Jízdní vlastnosti
- Bohatá výbava
- Uživatelská přívětivost
Minusy
- Uskákané rozjezdy
- Zbytečné podtáčení motoru
- Vyšší cena