Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Passat 2.0 Bi-TDI – Silný jako Bivoj

Ondřej Chamilla
Diskuze (231)
Čerstvého držitele titulu Evropské auto roku 2015 jsme měli v testu již dvakrát, pokaždé však s karoserií kombi. Nyní jsme se svezli sedanem ve vrcholné specifikaci.

Právě probíhající ženevský autosalon je mimo jiné důležitý pro navzájem příbuzné vozy střední třídy, Volkswagen Passat a Škodu Superb. Prvně jmenovaný ve Švýcarsku získal ocenění Evropské auto roku 2015, druhý tam zase měl výstavní premiéru a strhl na sebe pozornost zejména v zářivě žluto-zelené barvě.

Co se týče vzhledu, zamlouvá se nám více domácí stroj - Passat působí chladnějším dojmem. Zamračená příď s diodovými světlomety a bohatým chromováním v rámci výbavy Highline na první pohled prostě neokouzlí. Škoda má živelnější, atraktivnější tvary. Na druhou stranu, Passat se vám svou neutralitou nezprotiví ani po letech.

Čím však bude Superb minimálně zezačátku na Passat ztrácet, je nabídka silných vznětových motorů. Do Volkswagenu si totiž na rozdíl od české novinky můžete pořídit nejsilnější naftový čtyřválec současnosti, agregát 2.0 Bi-TDI se dvěma turbodmychadly, výkonem 176 kW, točivým momentem 500 N.m a standardně dodávaným pohonem všech kol spřaženým se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Jak už to ve Volkswagenech bývá, dbalo se v interiéru na logické rozložení všech prvků. Ovládání palubních systémů je jednoduché a v rámci vrcholné výbavy máte i centrální dotykový displej s povedenou grafikou, stejně jako digitální přístrojový štít. Ten zvládá zobrazovat mapu navigace, neumí však reálný ptačí pohled pomocí aplikace Google Earth jako Audi TT.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

Pochválit musíme posaz řidiče – volant i sedadlo mají široký rozsah nastavení, a tak se zvládnete pohodlně uvelebit, zároveň však ideálně. Zpracování přístrojové desky je na vysoké úrovni, přehnané zázraky však nečekejte, stále se jedná o relativně běžné auto střední třídy, byť by rádo sebralo část zákazníků luxusnějších značek. Jedinou kontroverzní částí je vodorovné žebrování vycházející z průduchů přes celou „palubku“. Zajímavé řešení, ale nám se prostě nelíbilo. Kvitujeme však s povděkem, že je palubní deska útlých rozměrů a nezasahuje výrazně do prostoru pro cestující, tak jako u některých konkurentů.

Kladné hodnocení si vysloužila rovněž nabídka prostoru na zadních sedadlech, která je nadprůměrná. Člověk se vzadu může uvelebit téměř podle libosti a stále bude mít dost místa ve všech směrech. Zavazadlovému prostoru s 585 litry objemu také není moc co vytknout, kromě obligátního menšího vstupního otvoru u sedanu, se kterým se počítá.

Motor perfektní, převodovka již méně

Úroveň vozů Volkswagen rok od roku stoupá. Nový Passat je toho jednoznačným důkazem, přesto není dokonalý. S dvakrát přeplňovaným turbodieselem získáte silný zátah a dobré jízdní parametry, k čemu je však nejsilnější čtyřválcový diesel světa, když vám na semaforech kde kdo ujede? Tedy alespoň zpočátku, a to ze dvou důvodů. Prvním je systém Start/stop, který opětovně přivádí motor k životu překvapivě pomalu. Dalším viníkem je sedmistupňová převodovka DSG, jejíž software je naladěný tak, že po zejména ostřejším sešlápnutí pedálu plynu trvá rozepnutí spojky docela dlouho. To je nepříjemné v okamžiku, kdy se potřebujete rychleji odpíchnout.

Tato samočinná převodovka nás podobně jako v nedávno testovaném Audi A6 3.0 TDI opět nepřesvědčila tak, jako šestistupňové DSG v Golfu R či Audi TT. Změna stupňů není dokonale hladká, zejména při ostřejším brzdění, kdy automat sám podřazuje, to občas nepříjemně cukne a reakce na povely tlačítky pod volantem nebývají pokaždé stejné, hlavně při podřazování jsou opožděné.

Nechápejte to špatně, popis negativních vlastností převodovky umí být obsáhlý, v rámci střední třídy se však jedná o minimálně průměrnou skříň, která vzestupně řadí rychle, celkově inteligentně a dobře využívá síly motoru. Pochválit je třeba zpřevodování, které není přehnaně dlouhé a přesně sedí k sice výkonnému, ale relativně maloobjemovému motoru, jenž papírovým hodnotám odpovídající zátah předvádí spíše ve vyšších otáčkách.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

Na samotném motoru se pak hledají mouchy jenom velmi těžko. Technickou stránku věci jsme detailněji probrali v testu Passatu Variant, nechme to tedy tentokrát stranou. Z hlediska každodenního jezdění jde o výbornou jednotku, která potěší příkladným odhlučněním a ve vyšších otáčkách až nedieselovým zvukem. Agregát zvládá pracovat již těsně nad volnoběhem, aniž by protestoval vibracemi a hlukem, zároveň se nechá hladce a hbitě vytáčet, jeho síla s otáčkami stoupá a poklesne až někde za 4500 ot/min.

Díky skvěle poskládaným převodům, které jsou spíše kratší a ukázkově na sebe navazují, umí motor nabídnout pořádný odpich, důrazný zátah a celkově dynamiku dříve známou jenom z naftových šestiválců. Když odhlédneme od otázky spolehlivosti, která se zatím stejně nedá jednoznačně zodpovědět, tak je to podle nás jeden z nejlepších čtyřválcových dieselů. Se dvěma turbodmychadly jsou využitelné otáčky náležitě široké a důrazného vystřelení vpřed se dočkáte i v rychlostech nad povolený dálniční limit. Právě na dálnici však neustále vzdáleně slyšíte motor, jehož zvuk ani při konstantním tempu neustoupí do pozadí jako u většiny šestiválcových jednotek.

Z hlediska spotřeby je jasné, že při ostřejší jízdě si řádně nadopovaný motor vezme více paliva, umí klidně i 20 litrů na 100 km. Pokud se však chcete pohybovat spíše klidně či maximálně svižně, počítejte se šesti až osmi litry. Ve městě se vejdete do 8,5 litru, při 130 km/h očekávejte 6,5 l na 100 km.

Jízda – Obratnější než se zdá

Ve svém životě bude Passat zastávat převážně roli dálničního křižníku, která mu jde dobře. Odhlučnění kabiny je v pořádku, pohodlí na delších cestách rovněž. Vydejte se však do města a objevíte neduh typický pro všechna vozidla na platformě MQB – dunění a bubnování zadní nápravy na nerovnostech.

Díky adaptivním tlumičům je ale jízda vždy příjemná, žádné natřásání nečekejte. Vůz je německy tuhý – je cítit, že kvůli docela vysokým dosahovaným rychlostem a nemalé hmotnosti si výrobce nedovolil ani v komfortním režimu udělat auto vyloženě plavné, ale jedná se o kompromis. Tvrdší režim Sport využijete snad jenom při vysokorychlostních dálničních letech, kdy se hodí lepší kontrola pohybů karoserie.

Volkswagen Passat 2.0 Bi-TDI vs. konkurenti - Srovnání základních technických údajů
Model Volkswagen Passat Peugeot 508 GT Audi A4
Motor 2.0 Bi-TDI 7DSG 2.2 HDI EAT6 3.0 TDI clean diesel 7DSG
Největší výkon [kW] 176 150 180
Točivý moment [N.m] 500 450 580
Nejvyšší rychlost [km/h] 240 234 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,0 8,2 5,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,3 5,3 5,7
Délka [mm] 4865 4830 4701
Šířka [mm] 1830 1853 1826
Výška [mm] 1455 1456 1427
Rozvor [mm] 2790 2817 2808
Zavazadlový prostor [l] 585/1150 515/958 480/–
Poháněná kola všechna přední všechna
Základní cena [Kč] 1.036.900 845.000 1.265.900

Pokud se však chcete vydat na zatočenou okresní silnici, pak pro vás máme dobré zprávy – naladění Passatu je překvapivě obratné. Vůz jsme vyzkoušeli i na sněhu, kde potěšila výtečně naladěná stabilizace. Ta tlačí při překonání přilnavosti automobil za každou cenu do zatáčky i s tím efektem, že vůz přejde do mírné přetáčivosti. To je výrazně odlišné chování, než bylo dosud zvykem, protože běžně stabilizace přibrzďuje auto tak, že jej rovná spíše do nedotáčivosti, což není ve výsledku dvakrát žádoucí.

Zásahy stabilizačního systému se dají omezit, čímž vynikne dnes již výborně naladěný systém Haldex páté generace. Vůz je tak možné na sněhu vodit snadno a zábavně. Sjeďte na suchou silnici a Passat předvede ochotu při nájezdu do oblouku, slušné vyvážení podvozku uprostřed zatáčky a rychlý výjezd. Není to vyloženě zábavné auto, ale překvapí ovladatelností, je přiměřeně hravé a řídit jej je více uspokojující, než byste možná čekali.

To už jsme však v extrému, při běžném ježdění se jednoduše jedná o utlumeného, hbitého a snadno řiditelného společníka se skvěle sladěnými schopnostmi.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

Závěr

Námi testovaný Volkswagen Passat v plné výbavě stojí více než jeden a čtvrt milionu korun, což už je teritorium luxusních značek. Sám jsem však byl překvapen tím, že po týdenním testování jsem si neříkal, jestli bych chtěl Passat nebo třeba Ford Mondeo, ale srovnával jsem jej s Audi A4. A nebýt šestiválcového dieselu, který je i přes nesporné kvality dvoulitrového Bi-TDI přece jenom kulturnějším motorem, byla by to asi docela těžká volba.

Ptáte se, zda si Volkswagen Passat zaslouží být Evropským autem roku 2015? Několika chybám se nevyhnul – s duněním zadní nápravy by již měl někdo něco udělat a převodovka má rovněž své mouchy – ve výsledku si však v porovnání s ostatními letošními finalisty titul určitě zaslouží. Passat je totiž kultivovaný, prostorný, jízdně příjemný, působí kvalitním dojmem, má bohatou výbavu a výtečný motor. V tomto světle se již cena nezdá být tak přestřelená.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 647.900 Kč (1.4 TSi Comfortline/92 kW)
Základ s testovaným motorem 1.036.900 Kč (2.0 Bi-TDI Highline/176 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.303.399 Kč (2.0 Bi-TDI Highline/176 kW)

Plusy

  • Živý a kultivovaný motor
  • Poměr obratnosti a pohodlí podvozku
  • Odhlučnění kabiny
  • Vnitřní prostornost
  • Široký rozsah využitelných otáček

Minusy

  • Dunění zadní nápravy na nerovnostech
  • Občas rozpačitě působící převodovka
  • Vyšší pořizovací cena
  • Pomalý systém Start/stop

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (231)
Volkswagen Passat 2.0 Bi-TDI
Cena základní sestavy 1 036 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, ESP s impulsem do řízení a s komfortním brzdovým asistentem, palubní počítač, adaptivní podvozek DCC, diodové světlomety včetně denního svícení, dvouzónová klimatizace, vyhřívaná přední sedadla včetně trysek ostřikovače čelního skla, elektricky stavitelná bederní opěrka u řidiče, tempomat s funkcí nouzového brzdění do 30 km/h (funkce City), elektronický závěr diferenciálu XDS, multifunkční tříramenný volant, autorádio s šesti reproduktory, přehrávačem CD a sloty pro USB a AUX, systém sledování únavy řidiče atd. Kč
Cena testované sestavy 1 303 399 Kč
Výbava testované sestavy Kožené čalounění Nappa (+15.600,-), asistent pro parkování s přívěsem včetně tažného zařízení (+13.000,-), bezklíčové odemykání Keyless Access (+12.100,-), navigace Discover Pro (+49.100,-), multifunkční tříramenný volant v kůži (+6.200,-), elektricky stavitelná sedadla ve dvanácti směrech, odvětrávání sedadel (+34.200,-), elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru (+11.800,-), litá 18” kola se samozacelujícími se pneumatikami 235/45 (+17.100,-), atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.6 / 5.3
Emise CO2: 139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 585 / 1150
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1721 / 614
Rozměr pneu: 235/45 R 18
Volkswagen Passat 2.0 Bi-TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4865
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1455
d) rozvor (mm): 2790
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1565
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1000 / 1300
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 525
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
18. 4. 2015 15:49
fleet
Ano auto do fleetu a pre mna bez duse. Teraz jazdim na cc a vo firme aj touareg. Pekne auta. Rozmyslam nad nim no zaroven zavrhujem. Velke minus adblue uz aj pri verzii 190 hp. Cakam na cenovku a porovnanie servisnych nakladov s benzinovym zihadlom 280 hp co vyjde v 6 mesiaci. Hlavne sa vyhnut dpf, adblue, dvojhmote, vstrekom atd. Ostatne muchy pri bitb sa ukazu. Zaroven zvazujem sorento ci grand santa fe. Za tie peniaze, ta vybava neskutocne.
15. 3. 2015 12:20
Re: Rozum ma nepustí alebo "Pretekárov" mokrý sen.
[odkaz]

Toľko k tomu. Dá sa to. Vlastním Mondeo. A vravím dá sa to. Využívanie speed limiteru a tempomatu to zajazdíš. Ak sa chceš blázniť samozrejme potreba ide hore. ;-)
Avatar - AUDIRS6
11. 3. 2015 20:06
Re: Passat?
>:D :yes:
Avatar - white label
11. 3. 2015 19:49
Re: Passat?
To je co, Polské LG?
11. 3. 2015 19:44
Re: Passat?
Proto jezdím na PLG :-)