Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson

Jan Mička Jan Mička 3. 8. 2017
14
60
Zobrazit náhledy (14)
Volkswagen Golf GTI W12 Volkswagen Golf GTI W12 Volkswagen Golf GTI W12 Volkswagen Golf GTI W12 Volkswagen Golf GTI W12 Volkswagen Golf GTI W12 Volkswagen Golf GTI W12 Volkswagen Golf GTI W12 Volkswagen Golf GTI W12
Občas je až zarážející, co za kreace dokážou výrobci automobilů vymyslet. Výjimkou není ani Volkswagen, který před deseti lety vyrobil něco naprosto nevídaného.

Automobilka Volkswagen nepřipravuje koncepty pouze na světové výstavy, ale také pro tradiční GTI Treffen u rakouského jezera Wörthersee. Letos jsem se jej účastnil vůbec poprvé a mohl si pořádně prohlédnout hybridní Golf GTI First Decade, který je jakousi oslavou poslední dekády učňovských prací. Bylo tomu ale také právě deset let, co se na stejném místě ukázalo něco ještě mnohem šílenějšího: dvanáctiválcový Golf GTI!

Tohle auto nevymysleli ani nevyrobili učni, je sestavou snad těch nejlepších dílů, které tehdy byly k dispozici. Všechno od předních světlometů nahoru je na první pohled běžný Volkswagen Golf GTI páté generace, při bližším ohledání ale najdete pár velmi zajímavých detailů. Tak kupříkladu střecha – je vyrobena z karbonu a nenavazuje plynule na víko zavazadelníku. Je více svažená a tvoří prostor pro vstup vzduchu do zadní části interiéru, kde si jej již přeberou kanály integrované v zadních sloupcích. Proč tam jsou, se brzy dozvíte.

Teprve pod linií předních světel však začíná to pravé terno. Vůz je o 16 centimetrů širší než originální pětkové GTI, na bocích má obrovské nasávací otvory a stojí na devatenáctipalcových kolech v běžném GTI designu Detroit, bližší ohledání však odhalí výrazně hlouběji zasazený střed. Tenounké pneumatiky jsou vpředu široké 235 milimetrů a vzadu dokonce 295 milimetrů, sériovka obouvala pláště o šířce 225 milimetrů pro přední i zadní kola.

Není bez zajímavosti, že tvar karoserie navrhoval Marc Lichte, současný šéf designu Audi, který se k razantnímu rozšíření nerozhodl jenom tak náhodou. Kompletní zadní náprava Golfu GTI W12 totiž pochází z Lamborghini Gallardo, šestilitrový dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly poháněl Bentley Continental a sedí na hliníkovém rámu z Audi R8. Vpředu byste motor hledali marně, našel místo za zadními sedadly, což vysvětluje ony promyšlené přívody vzduchu.

Agregát dosahuje v 6000 otáčkách výkonu 650 koní, točivý moment 750 N.m je dostupný ve 4500 otáčkách, a přenos toho všeho na silnici mají na starosti pouze zadní kola. Převodovka je šestistupňová automatická, páčky pro řazení pod volantem jsou ale pouze na okrasu. Jde přece o koncept, u kterých ne vždy bývá všechno funkční.

Zatímco originální GTI páté generace nevážilo ani 1400 kilogramů, brutální W12 má 1,5 tuny i navzdory širokém u použití plastů a uhlíkového vlákna. Všechna ta nová technika holt něco váží. Akcelerace z 0-100 km/h zabere 3,7 sekundy a maximální rychlost činí 325 kilometrů v hodině, což je teritorium supersportů!

Koncept vzniknul během pouhých osmi týdnů a automobilka jej dokonce půjčovala novinářům, aby si mohli jeho brutalitu vyzkoušet na vlastní kůži. GTI W12 se díky tomu dostalo až k rukám Jeremyho Clarksona, který se s ním projel v první epizodě desáté série Top Gearu. Moderátor hovořil o nefunkčních ovládacích prvcích v interiéru a žasnul nad rychlostí v přímce, jakmile ale došlo na projíždění zatáček, bylo zle.

GTI W12 má krátký rozvor, spoustu výkonu na zadních kolech a naprosto jiné rozložení hmotnosti než sériový vůz, není proto divu, že se v zatáčce stačilo na plynový pedál jenom podívat a zadek se nekontrolovatelně sunul ven. Co zatáčka, to přetáčivý smyk a oblak dýmu od zadních pneumatik, při pokusu o přenos hmotnosti se z hatchbacku stalo nevyzpytatelné kyvadlo. Není divu, že výsledný čas zajetý tajemným Stigem na testovací dráze nestál za nic (1:29,6, o dvě desetiny sekundy pomalejší než Subaru Impreza WRX STi). Z jeho jízdy bylo cítit, jak se s autem pere drží jej na uzdě s maximálním vypětím.

Ale víte co? Ono je to vlastně úplně jedno. Ve světě konceptů totiž neplatí stejná pravidla jako pro sériové vozy. Šlo o technické cvičení pro tuningový sraz, navíc koncern Volkswagen už o dva roky dříve dokázal, že umí vyrobit dokonale fungující auto s naprosto šílenými parametry, které je příjemné i při zcela běžném denním cestování. Jmenuje se Bugatti Veyron

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - d3ff
VW
| 6. 8. 2017
Na to, že se jedná v podstatě o omyl VW, kdy zapomněl na své fanoušky a rychle splácal něco co vlastně ale vůbec nefungovalo a bylo to nepoužitelný, tak na ACZ to po těch letech ještě připomínají i s vyznamenáním...
vtip tyzdna???
| 4. 8. 2017
"Nezkrotil ho ANI Jeremy Clarkson" fakt to nechápeš? Pak pro tebe nejsem schopen nic udělat.
Avatar - Hammunasakra
Recyklace posledního vajglu...
| 4. 8. 2017
Redaktore ACZ teď si zkusil dobrou taktiku = ale furt jen okecávací

Tak extrémně bulvár titulky jako ACZ nemá nikdo = už neni kam tlačit. Extrém sou ty příklady kdy je serioznější Blesk

Tomáš Dusil se snaží a napsal sem to už víckrát = ale jinak zbytek tvýho odstavce je naprostá blbost.
Recyklace posledního vajglu...
| 4. 8. 2017
Nevnímám pouze úpadek ACZ, ale českých autowebů obecně. Všude se píše to samé, titulky jsou stavěny tak, aby se v nich hlavně nic neřeklo a musel jsi kliknout na článek. ACZ už tohle začíná dělat taky, ale v mnohem menší míře než konkurence. Doufám, že nepřitlačí na pilu. ACZ není co bývalo, ale z toho, co na českém webu je, se pořád řadí k nejlepším.

Nízká odbornost je úhel pohledu. Tomáš Dusil třeba umí napsat opravdu technický článek, ale tipuju, že to drtivá většina čtenářů prostě neučtě. A psát články jenom pro kalouska a jemu podobné (asi dva) čtenáře je nesmysl. Ty bys tady chtěl přepsaná skripta? Protože nikde jinde spolehlivější info o technice nenajdeš.
Avatar - N6600
Recyklace posledního vajglu...
| 4. 8. 2017
To je zcestna argumentacia. Je jasne, ze co zaujima mna, nemusi ostatnych. To plati aj opacne. Ale ak by sa podla toho riadili noviny, tak by nenapisali asi ani ciarku. Pretoze tak personalizovane spravy by skratka nedali. Prave preto by mali ponukat co najsirsie spektrum sprav. A nie len o tom jednom, co ich sponzoruje.

Citam autonews, jalopnik a autocar. To, ze uroven auto.cz, kedysi kvalitneho webu, upada, je fakt. A to, ze je akurat jednookym kralom medzi slepymi, je este smutnejsie.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku