Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Scirocco R – Jarda Jágr na kolech

Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla 12. 12. 2014
27
100
Zobrazit náhledy (27)
Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco
Vzhledem k pokročilejšímu věku VW Scirocco by se mohlo zdát, že facelift přichází tak trochu s křížkem po funuse. Jenže je stále o co stát.

Pamatujete si rok 2009, kdy přišel Volkswagen Scirocco R na trh? Média jej v té době velebila za velmi atraktivní design, přičemž slovo přišlo i na excelentní výkony, obratnost v zatáčkách a kvalitní interiér. Jenže od té doby se mnohé změnilo, do třídy ostrých hatchbacků přibyla spousta jiných, technicky vyspělejších i silnějších vozů, a na nejostřejší Scirocco se tak trochu zapomnělo. Ostatně není se čemu divit, na voze samotném se nezměnilo téměř nic. Až nyní, po šesti letech od uvedení na trh, se model dočkal faceliftu. Může však stále soupeřit s novými protivníky, kteří přišli dokonce z vlastních řad koncernu Volkswagen?



Tolik úspěšný základní tvar vozu, který by se dal nazvat jako „zplacatělý hatchback“ nebyl důvod měnit, modernizace se zaměřila spíše na detaily. Nové jsou přední i zadní světlomety a změnily se rovněž nárazníky, ale další odlišnosti aby člověk hledal lupou. Pořád je to líbivé, k zemi přikrčené a hezky široké auto, už na vás však svým vzhledem nezapůsobí tak, jako v době premiéry. Nejjednodušším poznávacím znamením verze R jsou dvě oválné koncovky výfuku, jedna na každé straně.

vw testy strednitrida vw testy strednitrida



Nejvíce jde věk auta poznat v interiéru, kde se vracíme někam do doby Golfu předchozí generace. Design působí trochu zastarale, moc nás neoslovily ani použité materiály. Nový je zde hlavně volant. Tři ukazatele na středu palubní desky, které zobrazují zejména teplotu oleje a tlak turbodmychadla, vypadají, jako by si je tam majitel dodělal sám. Celá kaplička do interiéru moc nepasuje, byť se zobrazované údaje hodí. Vzhledem k nemalé ceně vozu bychom čekali o poznání modernější kabinu. Problém nastává zejména ve srovnání třeba s výrazně levnějším Golfem GTI, který je uvnitř o hodně atraktivnější.

V mnohém je pak Scirocco překonáváno i stejně silným, ale výrazně levnějším Seatem Leon Cupra. Máme na mysli zejména možnost nakombinovat si podle sebe odezvu plynu, jakož i tuhost řízení a podvozku. V Scirocco máte prostě jenom tvrdý „komfortní“ režim a ještě tvrdší sportovní, nic víc. Rovněž informační systém má již nejlepší léta za sebou. Když se ale odprostíme od ceny, je interiér příjemným místem k životu. V sedadlech se dobře uvelebíte a řidič tak může auto správně ovládat i při sportovní jízdě, o kterou jde vlastně nejvíce.

Motor a převodovka: Silák s jemnými způsoby

Pod kapotou erka se ukrývá dlouhá léta vylepšovaný dvoulitrový čtyřválcový turbomotor řady EA888, který oproti předfaceliftové verzi posílil o 15 koní na výsledných 280 k, tedy 206 kW (omluvte dezinformaci ve videu). Točivý moment zůstal na hodnotě 350 N.m v širokém spektru otáček. V praxi má jednotka velmi podobné parametry jako ta ukrytá v přídi bratrského Leonu Cupra, reálně se ale projevuje úplně jinak. Cupra má totiž příjemně ostré reakce na sešlápnutí pedálu plynu a s razantností kopnutí koně zabírá již za hranicí dvou tisíc otáček. Nástup výkonu je ale u Scirocca R mnohem pozvolnější a navíc se jej dočkáte až okolo 3500 otáček. Rovněž reakce na plyn je mírnější. To však neznamená, že by se kýžený masivní zátah nakonec nedostavil, naopak. Postupně začne auto upalovat k horizontu tak rychle, že by mu měly problém stačit i výrazně slavnější sportovní modely s větším objemem motoru. 



vw testy strednitrida vw testy strednitrida

Nás však velmi zaujal zvuk, který při tom Scirocco R produkuje. Přísahám, že nevědět v čem jedu, tipoval bych to nejspíše na vidlicový šestiválec. Nedočkáte se totiž žádného hrubého řevu čtyřválce, ale naopak jemného melodického vytí, které napoprvé možná nezpůsobí běhání mrazu po zádech, ale bude se postupně víc a víc líbit. Neznám vlastně žádné jiné auto, které by znělo takto netypicky.

Námi testované Scirocco R mělo manuální převodovku (DSG je za příplatek 40.000 Kč), která funguje přesně podle tradic koncernu Volkswagen. Její chod není nijak výrazně mechanicky precizní, necítíte přesné zapadání zubů jako u starších Hond, ale páka se v kulise pohybuje velmi příjemně, hladce, se správným odporem a navíc i přesně. Nebudete mít z řazení vyloženě radost, ale ani ničím zásadně nezklame. Jednotlivé rychlostní stupně pak na sebe krásně navazují a v tomto případě se nezdálo zpřevodování nebetyčně dlouhé.

U Golfu GTI i Leonu Cupra se líbila možnost jezdit s rozumnou spotřebou, u Scirocca R však hodnoty odpovídají spíše Mégane RS. Týdenní test jsme absolvovali se spotřebou 10,8 litru na sto kilometrů, přičemž na dálnici při 130 km/h se dá jet za devět. Při ostré jízdě se snadno dostanete přes hranici 20 l na 100 km.

Jízdně pořád dobrý

Již několikrát jsme říkali, že možným problémem pro Scirocco R může být v očích těch, kteří opravdu chtějí sportovně jezdit, jistá zastaralost v porovnání s jinými sportovními modely koncernu. Na podvozku se to bohužel projevuje rovněž. Začíná to už přenosem výkonu na silnici, Golf GTI Performance a Leon Cupra totiž mají mezi předními koly samosvorný diferenciál s vektorováním točivého momentu, zatímco Scirocco si musí vystačit s přibrzďováním kol systémem XDS. Dokonce i Škoda Octavia RS, což samozřejmě není přímý konkurent, využívá modernější systém XDS+ schopný pracovat s malými silami, tedy účinně přibrzďovat kola také na mokru.



Na suchu však i díky jemnějšímu nástupu výkonu a širokým pneumatikám nemá Scirocco R pocitově takový problém přenášet výkon na silnici jako Cupra. To se ale bavíme o přímce, v zatáčkách samozřejmě začne použitý systém ztrácet. Starší platforma se pak začne projevovat také na nerovnostech. Tam, kde je Cupra i se sportovním nastavením tlumičů stále příjemně poddajná, se Scirocco R trochu pere se silnicí a působí mírně prkenně. Některé nerovnosti se výrazněji přenášejí do kabiny, za což ale mohou i velká devatenáctipalcová kola.



vw testy strednitrida vw testy strednitrida

Jenže to nic nemění na tom, že tohle auto je stále velmi rychlé i zábavné. Vždyť do zatáček se R vrhá slušně, potěší dokonce i ty náročnější, a to jak rychlostí, tak schopností pohodit v oblouku zádí na požádání. Navíc zvládá něco, co od současných Volkswagenů moc čekat nemůžete – vtáhne vás do děje. Zaposloucháte se do lahodného zvuku, sázíte kvalt za kvaltem, letíte vpřed, užíváte si ostrých brzd a pak už jenom téměř bezmyšlenkovitě vyšlete Scirocco R do oblouku a ono vám předvede, že není jen tupým povozem, ale schopným okreskovým náčiním, které vás jednoduše baví.



Na delších cestách pak jde stále o dobře použitelný automobil a při vyšších rychlostech přestane vadit i tužší podvozek. Jediným omezením tak může být vyšší hluk od obtékajícího větru, což je daň za bezrámová okna.

Závěr

Před racionálně uvažujícím zákazníkem si bude Volkswagen Scirocco R svou cenu obhajovat jen velmi těžko. V některých ohledech působí trochu zastarale, chybí mu poctivý samosvorný diferenciál a konkurence již umí nabídnout více téměř ve všech ohledech. Jenže Scirocco R si vás nakonec dokáže získat, ať už svým stále zajímavým vzhledem, výtečným a melodicky znějícím motorem, či tím, jak jezdí na limitu. V našich očích sice erku chybí preciznost nových ostrých hatchbacků, ale stále má svůj charakter a na Volkswagen až překvapivou nezaměnitelnost. Připomíná nám Jardu Jágra, který je taky sice v letech, ale stále skvělý sportovec. Proto pokud se vám tedy Scirocco líbí, nebudeme vám tuto volbu rozmlouvat.

240p360p480p720p

Nejlevnější verze modelu534.900 Kč (Scirocco 1.4 TSI/92 kW)
Základ s testovaným motorem830.900 Kč (Scirocco R 2.0 TSI/206 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.065.600 Kč (Scirocco R 2.0 TSI/206 kW)

Plusy

  • Atraktivní vnější design
  • Velmi silný a točivý motor
  • Zajímavý zvuk čtyřválce
  • Obratnost a hravost v zatáčkách


Minusy

  • Pokročilejší věk je již znát
  • Vyšší pořizovací cena

Foto: Jiří Káš

Témata
Volkswagen Scirocco R
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, ESP, automatická klimatizace, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické stahování oken, elektrické nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, sportovní podvozek, rádio s MP3 přehrávačem a vnějším vstupem, sportovní sedadla, sportovní volant, bixenonové světlomety, osmnáctipalcová kola, a další. Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.300,-), akustický parkovací systém (+18.400,-), palubní počítač premium (+5.000,-), tempomat (+12.100,-), zatmavená okna (+8.600,-), soundsystem Dynaudio (+15.800,-), příprava Plus pro mobilní telefon (15.100,-), sedadlo řidiče elektricky nastavitelné (+13.600,-), devatenáctipalcová kola Cadiz (+16.100,-), paket Světla, výhled a zrcátka (+11.200,-), adaptivní tlumiče DCC (+22.900,-), rádio RCD510 s dotykovým displejem (+9.700,-), paket Connectivity (+10.800,-), Výbava v kůži Vienna (+61.100,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 206 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2500 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.1 / 6.2 / 8
Emise CO2: 185
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 312 / 1006
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1426 / 430
Rozměr pneu: 235/35 R19
Volkswagen Scirocco R
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4248
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1398
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1553
f) rozchod vzadu (mm): 1561
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 540
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Nejhezčí bylo stejně Scirocco II...
| 16. 12. 2014
Vzhledem k tomu, že jsem tady asi nejstarší a jezdil tím pádem mnoha auty si dovolím poznámku. Mám šíro jako auto pro chlapa, co již neřeší existenční problemy ale nechce se mu investovat do nepraktického vozu. Scirocco je kompromis mezi užitností, odvezu mladé kam chtějí a sportovním vozem pro starší pány ;-) , Mám ho 3 roky a jsem pořád nadšený. Ochcávce dám na frak, je li to třeba, je určitě hezčí než Peugeot, viď Fiatritmo ;-) a je velmi pohledné, což vidím na kolemjdoucích. Asi i trocha exibicionismu jako každý mužský :-) . Kdo v něm nejel, ať nekritizuje, neb vypadá jako osel :-!
Avatar - JDM
Zastaralé?
| 15. 12. 2014
S temi chlebicky to bohuzel asi bude pravda ale tak to je i v usa i v jp atd.. Nejlepsi je jasne osobni zkusenost a docela zavidim lidem co maji tu moznost si auta vyzkouset kdybych ji mel urcite ji vyuzivam ;-) ale protoze ji nemam stejne jako vetsina lidi tak spoleham na casopisy internet . a nekdy je opravdu zajimave sledovat nazory z ruznych mist sveta a asi nejvic sleduju jp testy kde vezmou opravdovy zavodniky a zavodi . rozeberou techniku a realne auta proveri . japonci jsou v tomhle detailisti . jenze japonsky neumim a na preklad do eng se ceka nekdy i dlouhe mesice pokud nechces platit >:-[] a tak tady si prectes nejaky cesky test potom neco z anglie nebo usa a pak z jp a ted babo rad.
Avatar - white label
Zastaralé?
| 15. 12. 2014
Osobně jsem jel se všemi třemi auty, ty jsi někdy řídil Scirocco R, nebo máš jasno už podle papíru ?
Pro mě je podstatnější celkový výsledek víc, než konkrétní technické prostředky které k němu byly použity. Předpoklad je pořád jenom předpoklad.
Takže podle tebe tady eRko uspělo hlavně proto, že z Wolfsburgu přišlo do redakce Autocaru nejvíc "chlebíčků? ;-)
Avatar - JDM
Zastaralé?
| 15. 12. 2014
Je to minimalne dost podivny ze auto u ktereho je sportovni maximalne napis mezi budiky ktery se tam ukaze a dobre pritvrdi se tlumice a porazi auto byt jak rikas o prsa korejske atletky ktere je od zakladu postave pro sportovni jizdu . to je ptoste vysmech do japonska a do usa z nemecka . hosi vy se se.ete z nastavenim podvozku ladite brzdy pocitate diferencialy a my vezmem golfa nasadime na to karoserii cupecka a koukate nam na zada. Napsal jsem to trochu prehnane ale vic to vystihne co mam na mysli . ;-) omlouvam se za chyby a diakritiku ale pisu z mobilu a fakt se me nechce delat hacky carky
Avatar - white label
Zastaralé?
| 15. 12. 2014
Nerozsekalo, bylo to vyrovnané, ale celkově může vyhrát jen jeden, byť by to bylo o prsa korejské lehké atletky. Papír a realita dvě různé věci jsou a v podobných srovnávačkách hh a sportovních aut (Autocar, EVO, TG, Speed...) nejsou podobně překvapivé výsledky žádnou velkou raritou.
Mimochodem zrovna tu 370ku tam nikdo za typicky vzorně vyvážené kupé s rwd nechválil, on je to sice skvělý předpoklad, ale někdy to prostě samo o sobě nestačí.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku