Volkswagen T5 s pohonem 4Motion: Obývák do terénu
Pohon všech kol má u Volkswagenu dlouhou historii také u dodávek. Již model T3 mohl mít systém 4x4 Syncro, a to od roku 1986. Právě záběr na všechna kola stojí často za univerzalitou této automobilové legendy, a to i nejnovějšího modelu T5, kde je k dispozici pro všechny varianty od užitkového Transporteru po obytnou Californii.
U stávající varianty T5, která je na sklonku svého života, je pohon všech kol řešen lamelovou spojkou Haldex čtvrté generace (od faceliftu v roce 2010). Ta při nejvyšším nasazení dokáže poslat na zadní nápravu až 50 % točivého momentu, byť v běžných situacích kdy nehrozí prokluz kol je to pouze malé procento síly. Tento systém můžete mít za příplatek ke všem variantám vozu T5, ať už se jedná o Transporter (včetně verze Valník či jakékoliv jiné), Caravelle, Multivan nebo California.
Pohon 4Motion je k dispozici hned ke třem motorům a dvěma typům převodovek. Základem je dvoulitrový turbodiesel TDI s výkonem 103 kW a šestistupňovým manuálem. Následuje dvouturbová varianta téhož agregátu, 2.0 Bi-TDI se 132 kW, kde je však k dispozici jak manuál, tak dvouspojková sedmistupňová automatická skříň. Poslední, tentokrát benzinovou jednotkou, je 2.0 TSI se 150 kW, u kterého je k pohonu 4x4 přiřazena pouze automatická převodovka.
Zajímavým prvek výbavy je mechanický závěr zadního diferenciálu, která se aktivuje tlačítkem vedle řadicí páky. Ten stojí od 21 do 24 tisíc korun v závislosti na konkrétní verzi. Za 25.860 Kč pak můžete mít ochranný plech pod motorem a převodovkou, za 85.560 Kč pod celým vozem včetně zadního diferenciálu a palivové nádrže.
Volkswagen Transporter je vhodný i na tahání přívěsů. Dokáže utáhnout až 2500 kilogramů, což platí pro většinu variant.
Zajímavostí v nabídce je Volkswagen Transporter Rockton a jeho další varianta Rockton Expedition. Jedná se o výrazně terénní verzi, která se spoléhá nejen na pohon 4Motion, ale i na jinde příplatkový závěr zadního diferenciálu či ochranné plechy spodní části vozu. Dokonce má tyče chránící prahy Volkswagenu, takže se nemusíte bát o spodek auta ani v náročném terénu.
Světlá výška Transporteru je zvýšena o 30 mm a terénnímu zaměření se přizpůsobil také interiér, kde jsou sedadla s jednodílným opěradlem včetně opěrky hlavy. Počet těchto sedadel může být až sedm. Dříve se podobným úpravám věnovala výhradně firma Auto Seikel, nyní už je u Rocktonu všechno pod režií samotné automobilky, takže na stroj platí plná záruka. Varianta Rockton Expedition dále nabízí terénní pneumatiky, vyztužená kola a kratší terénní zpřevodování.
Firma Auto Seikel se úpravám Volkswagenu T5 věnuje i nadále, nabízí celou řadu vylepšení pro jízdu v terénu od kratšího stálého převodu přes zvýšení vozu až po šnorchly, terénní pneumatiky či navijáky. Za 36.890 eur (cca jeden milion korun) pak poskytuje kompletní přestavbu na model T5 Extreme, který se již nezalekne téměř ničeho.
Na off-roadové úpravy pro Volkswagen T5 se však specializuje celé řada firem, není tedy problém koupit třeba světelnou rampu na střechu, masivní zahrádku, dodatečné palivové filtry a podobně. Úpravami (i v rámci originálního příslušenství VW) pak můžete vylepšit osobní a luxusní provedení Caravelle, respektive Multivan.
Díky slušným schopnostem mimo silnici, jakož i prostoru a variabilnosti uvnitř se více či méně upravené Volkswageny T5 staly oblíbeným vozem mnoha cestovatelů a dobrodruhů. V rámci své kategorie tyhle automobily nemají téměř žádnou konkurenci.