Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen T5 s pohonem 4Motion: Obývák do terénu

Ondřej Chamilla
Diskuze (9)
Minule jsme si představili většinu verzí Volkswagenu T5. Nyní se detailněji podíváme na varianty s pohonem všech kol, včetně těch přímo určených do terénu.

Pohon všech kol má u Volkswagenu dlouhou historii také u dodávek. Již model T3 mohl mít systém 4x4 Syncro, a to od roku 1986. Právě záběr na všechna kola stojí často za univerzalitou této automobilové legendy, a to i nejnovějšího modelu T5, kde je k dispozici pro všechny varianty od užitkového Transporteru po obytnou Californii.

U stávající varianty T5, která je na sklonku svého života, je pohon všech kol řešen lamelovou spojkou Haldex čtvrté generace (od faceliftu v roce 2010). Ta při nejvyšším nasazení dokáže poslat na zadní nápravu až 50 % točivého momentu, byť v běžných situacích kdy nehrozí prokluz kol je to pouze malé procento síly. Tento systém můžete mít za příplatek ke všem variantám vozu T5, ať už se jedná o Transporter (včetně verze Valník či jakékoliv jiné), Caravelle, Multivan nebo California.

Pohon 4Motion je k dispozici hned ke třem motorům a dvěma typům převodovek. Základem je dvoulitrový turbodiesel TDI s výkonem 103 kW a šestistupňovým manuálem. Následuje dvouturbová varianta téhož agregátu, 2.0 Bi-TDI se 132 kW, kde je však k dispozici jak manuál, tak dvouspojková sedmistupňová automatická skříň. Poslední, tentokrát benzinovou jednotkou, je 2.0 TSI se 150 kW, u kterého je k pohonu 4x4 přiřazena pouze automatická převodovka.

Zajímavým prvek výbavy je mechanický závěr zadního diferenciálu, která se aktivuje tlačítkem vedle řadicí páky. Ten stojí od 21 do 24 tisíc korun v závislosti na konkrétní verzi. Za 25.860 Kč pak můžete mít ochranný plech pod motorem a převodovkou, za 85.560 Kč pod celým vozem včetně zadního diferenciálu a palivové nádrže.

Volkswagen Transporter je vhodný i na tahání přívěsů. Dokáže utáhnout až 2500 kilogramů, což platí pro většinu variant.

Zajímavostí v nabídce je Volkswagen Transporter Rockton a jeho další varianta Rockton Expedition. Jedná se o výrazně terénní verzi, která se spoléhá nejen na pohon 4Motion, ale i na jinde příplatkový závěr zadního diferenciálu či ochranné plechy spodní části vozu. Dokonce má tyče chránící prahy Volkswagenu, takže se nemusíte bát o spodek auta ani v náročném terénu.

Světlá výška Transporteru je zvýšena o 30 mm a terénnímu zaměření se přizpůsobil také interiér, kde jsou sedadla s jednodílným opěradlem včetně opěrky hlavy. Počet těchto sedadel může být až sedm. Dříve se podobným úpravám věnovala výhradně firma Auto Seikel, nyní už je u Rocktonu všechno pod režií samotné automobilky, takže na stroj platí plná záruka. Varianta Rockton Expedition dále nabízí terénní pneumatiky, vyztužená kola a kratší terénní zpřevodování.

Firma Auto Seikel se úpravám Volkswagenu T5 věnuje i nadále, nabízí celou řadu vylepšení pro jízdu v terénu od kratšího stálého převodu přes zvýšení vozu až po šnorchly, terénní pneumatiky či navijáky. Za 36.890 eur (cca jeden milion korun) pak poskytuje kompletní přestavbu na model T5 Extreme, který se již nezalekne téměř ničeho.

Na off-roadové úpravy pro Volkswagen T5 se však specializuje celé řada firem, není tedy problém koupit třeba světelnou rampu na střechu, masivní zahrádku, dodatečné palivové filtry a podobně. Úpravami (i v rámci originálního příslušenství VW) pak můžete vylepšit osobní a luxusní provedení Caravelle, respektive Multivan.

Díky slušným schopnostem mimo silnici, jakož i prostoru a variabilnosti uvnitř se více či méně upravené Volkswageny T5 staly oblíbeným vozem mnoha cestovatelů a dobrodruhů. V rámci své kategorie tyhle automobily nemají téměř žádnou konkurenci.

Ondřej Chamilla
Diskuze (9)
7. 2. 2015 19:34
T5
Tak koukám, že když jsem před týdnem psal do diskuze o čtvrtém článku o T5, že mi to přijde jako reklama na VW, ještě jsem netušil, že seriál pokračuje.

Není co dodat, o čem bude další článek o T5? A kdy ho můžeme čekat?
Avatar - vyroubal
7. 2. 2015 18:35
Samé novinky
Už to začíná být od serveru Auto.cz trapné. Měsíc před uvedením verze T6 nás informují o samých novinkách. Abychom se příště nedočkali informací o Škodě Felicia, s motorek 1,3 MPI 50kW >:D .
Navrhuji vytvořit samostatnou rubriku "RETRO T5".
7. 2. 2015 17:10
4motion
Pohon samotnej nefunguje spatne, ale s kolama (255/45 r18), které jsou k edici 25 co máme jsou v terénu nepoužitelný. Sice se točí všechny ctyry ale to je tak vše. Navíc s krizenim které tohle auto má (asi tak 10cm) vas zastaví kde jaký hrbol nehledě na celkem znatelný krizeni karoserie.
Elektronická uzávěrka funguje celkem dobre ale vydává děsivý zvuky a bohužel nejde vypnout. Pokud potřebujete, když máte zatoceny kola, 4x4 je dost znát připojení zadních kol a celkem je cítit rána.
Osobně nechápu upravy tohoto vozu do terénu, ano 4x4 pomůže ale proste tohle není terénní auto.
A uzávěrka zadního diferencialu je dobrá, ale spojka v terénu na takový odpor není dimenzována. Uzaverku v současném multivanu nemáme, měli jsme ji u předchozího a tam ty potíže se spojkou občas byly hlavně když se vozilo dřevo z lesa, bez uzaverky to hrabalo a s uzaverkou to nevzala spojka. Nevím jak by se chovala se současným DSG.
7. 2. 2015 15:26
Novinka
T5 v "novinkách" to chce mít už hodně zaslepený pohled na věc a nebo plnou kapsu peněz od VW.
I ta terénní verze je tu pár let.
U Passatu i Golfu se o novém autě dá mluvit a i když změny nejsou velké, tak jsou výrazné, ale ta Caddy? Dokud nebude víc info o rozměrech a platformě, tak mi to opravdu přijde jen jako další FL. Snad u T6 půjde o SKUTEČNOU novou generaci.

Tento článek má být v rubrice PR nebo "lezeme VW dopr**le" , ale ne v novinkách.
Avatar - Intercool
7. 2. 2015 15:19
Re: 5 článků
Jaká by to asi byla novinka? Je to přece vidět na golfu, passatu i té caddy, ten pokrok.