Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Up! (55 kW) – Up!Paráda

Aleš Jungmann
Diskuze (207)
Že koncernová minitrojčata nemusejí být nutně šedé myšky, ukazuje model Up! v nejvyšší výbavě.

Sháníte malé auto do města či na krátké jízdy a nechcete jít za každou cenu cestou co nejnižších nákladů? Volkswagen nabízí svůj minivůz sice o něco dráž než Škoda, má to však svůj dobrý důvod.

Image Volkswagenu je v Česku hlavním argumentem, a proto může být cena příplatkové výbavy méně výhodná. Up! nabízí klimatizaci za pět tisíc, u Citigo ji pořídíte za šestnáct tisíc, ale můžete využít zvýhodněný paket a pořídit ji, spolu s palubním počítačem, také za pět tisíc. V nejvyšším High Up! i škodovácké Eleganci je v ceně.

Za pozornost stojí tempomat a zadní parkovací senzory. U Volkswagenu jsou u prostřední výbavy (pro 55 kW za 216.400,-) k mání za 8.900,-, zatímco Škoda je u 55 kilowattového Ambitionu (204.900,-) nabízí za čtrnáct tisíc. Pětidveřové provedení stojí u obou značek shodně deset tisíc, podobně jako příplatek za 11 kW u mladoboleslavských. Volkswagen si 11 kW cení na 13.500 Kč.

vw testy minivozy vw testy minivozy  

Styl Up!, cena Up!

Může být Up! stylovka? Na příkladu testovaného exempláře vidíme, že ano. Stačí trochu přitlačit na konfigurátor a začnou se dít věci. Z lowcostové myšky se pomalu stává auto, za které se rozhodně nemusíte stydět.

Červeně lakovaný plastový panel dělá s interiérem doslova zázraky: nezakrytá kovová konstrukce dveří najednou nevypadá tak hrozně, ba naopak. Vypadá stylově. Klasická ukázka pořekadla „z nouze ctnost“ v praxi. Nezakryté kovové díly v zavazadlovém prostoru však už tak vesele nevypadají, pěkně sytému červenému laku navzdory. No a o krytu zavazadelníku, který zůstává ve vertikální poloze i po zavření kufru (není spojen šňůrkami) a znesnadňuje tak zapomnětlivým řidičům výhled vzad, už bylo napsáno dost a dost.

vw testy minivozy vw testy minivozy  

Ke klasickým nedotaženostem bratrského minitria koncernu Volkswagen stále patří absence ovládání spolujezdcova okénka na dveřích řidiče nebo jen výklopná zadní okna a to i u pětidveřové verze. Připočetl bych sem i Navigon. Ačkoliv se mi toto relativně levné „sundavací“ řešení velmi líbí, má stále svoje mouchy. Dotykové ikonky na spodní straně obrazovky jsou titěrné, rychlost zobrazení také není srovnatelná s kvalitními vestavěnými navigacemi (zvlášť v takzvaném 3D režimu) a několikrát se mě Navigon pokoušel sám od sebe poslat kamsi do Lucemburska. Proč ne alespoň někam na riviéru?

Někdo by také mohl poznamenat, že trojí podoba displejů (před řidičem hezký jemnější s červenými čísly, na panelu rádia hrubší s bílou grafikou a barevný Navigon s úplně odlišným fontem) není úplně košer. Někomu to vadit bude, jinému ne. Chválíme pohodlná sedadla s dlouhými sedáky.

Tři válce a 55 kW

Tříválec o papírově nevelkém výkonu 55 kW je ideální motorizací pro majitele, který chce Up! používat i mimo město. Nenáročným uživatelům dobře poslouží i základní verze, v dlouhém táhlém kopci nebo při předjížděcím manévru má silnější mutace přeci jen o něco více nadhledu. Respektive alespoň trochu kouká.

Papírové hodnoty maximální rychlosti se však zdají být trochu nadsazené. Námi testovaná verze má udávanou maximální rychlost 171 km/h, GPS však ukázalo nejvíce 164 km/h. To je však údaj spíše pro pobavení, malý Up! bude většinu svého života jezdit úsporně a v klidu. Ptáte se proč? Protože se odvděčí malými náklady.

vw testy minivozy vw testy minivozy V reálné stotřicítce sice na otáčkoměru odečtete téměř čtyři tisíce, přičemž spotřeba nemá šanci klesnout pod sedm litrů, ve stovce se ale umí odvděčit moc pěknými 4,5 litry. To však není všechno, klidných devadesát a cit v noze znamená poměrně bezproblémové pokoření hranice čtyř litrů. Kam dál spotřeba spadne, závisí jen a jen na vás, ani 3,5 litru není nereálných. Výborné je, že i po městě není spotřeba pod pět litrů na sto kilometrů žádný velký problém. Můj noční výlet Prahou ze Zličína do Letňan skončil méně než čtyřlitrovou spotřebou, stoupání kolem Bulovky zvedlo udávaný apetit tříválce na 3,8 litru.

Ve vyšších rychlostech je silnější Up!, vinou kratšího stálého převodu, poněkud těžkopádnější. Tak alespoň že zlepšení dynamiky vozu je opravdu znatelné. Eko-závodníci budou jezdit klidně, řadit (v souladu s indikátorem) ještě před dvěma tisíci otáček a chlubit se známým čtyřlitrovou spotřebou. To, že tříválec zní v těchto otáčkách jako velký šicí stroj a kabinou se rozléhají podivné vibrace, od nich však neuslyšíte. Slyšitelné „závodní“ lupnutí při rychlejším puštění spojky, známé ze Citigo, je dle očekávání přítomno i zde.

vw testy minivozy vw testy minivozy  

Jízdní vlastnosti jsou sice v základu stejné jako u slabších verzí, velkým rozdílem je však obutí šestnáctipalcových kol. Up! díky nim získává sportovnější naturel a menší shovívavost k propadlým kanálům. Je také docela dobře možné, že šestnáctipalcová kola stojí za neschopností dosáhnout udávané maximální rychlosti. Pětistupňová převodovka má velice dobře vymezené dráhy a skvěle padnoucí hlavici řadicí páky.

Závěr

Široké auto s královským prostorem pro přední cestující je vhodným a úsporným společníkem pro kratší cesty. Umí navíc i samo zastavit před překážkou, jak je vidět na našem krátkém videu. Oproti Citigo se může pochlubit o něco elegantnějším interiérem, věcí vkusu zůstává odlišná přední maska. A logo. Hlubší rozdíly nemá smysl hledat.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Up! je takový roztomilejší bráška Škody Citigo. Rozhodovat mezi nimi lze jedině podle značky nebo designu. Buď se vám líbí serióznější výraz Škody, jako mně, nebo je vám milejší veselejší tvářička a pak má vaše sympatie Volkswagen. Přehlédnout nelze ani pestrobarevný interiér, který připomíná květinová léta. To racionální Škoda vůbec nenabízí. Jen si nejsem jistý, jestli jsou to dost silné argumenty pro cenovku na úrovni čtyřmetrových aut.

vw testy minivozy vw testy minivozy  

První cena vozu 192.900,- Kč (1,0 MPI 44 kW Take up!)
První cena vozu s testovanou motorizací 216.400,- Kč (1,0 MPI 55 kW Move up!)
Základní cena testovaného vozu 241.400,- Kč (1,0 MPI 55 kW High up!)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 283.100,- Kč (1,0 MPI 55 kW High up!)

Plusy

  • Odhlučnění motoru za jízdy
  • Pružnost motoru, síla ve středních otáčkách
  • Přesné řazení
  • Široký interiér

Minusy

  • Kryt zavazadlového prostoru je nutné zvedat ručně
  • Omezená funkčnost zavazadlového prostoru (kryt, velikost vstupního otvoru)
  • Nelakované části zavazadelníku
  • Absence osvětlení v zavazadlovém prostoru

Aleš Jungmann
Diskuze (207)
Volkswagen Up! (55 kW)
Cena základní sestavy 241 400 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce, boční airbagy vpředu s ochranou hlavy, 2 opěrky hlavy vzadu (4místné vozidlo), ESP včetně ABS s brzdovým asistentem, ASR, EBV a MSR, kotoučové brzdy vpředu, aktivace výstražného blikání při plném nouzovém brzdění, Isofix - příprava pro upevnění dvou dětských sedaček na zadních sedadlech, výstražný trojúhelník, vstraha při nezapnutém bezpečnostním pásu u řidiče, rádio RDC 215, MP3, CD-přehrávač, Aux-in, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu, vnější zpětná zrcátka nastavitelná elektricky, elektromechanický posilovač řízení, easy Entry – usnadnění nástupu u 2dveřového provedení, palubní počítač, stěrač zadního skla s intervalovým spínačem, sloupek volantu výškově nastavitelný, denní svícení, 2dveřová karoserie, vnější zpětná zrcátka a kliky dveří lakované, nárazníky v barvě vozu, mlhové světlomety, 4 kola z lehké slitiny "spoke" 5 1/2 x 15, pneumatiky 185/55 R15, lepicí souprava "tire mobility set", 12 V kompresor (tj. bez rezervního kola), sedadlo řidiče výškově nastavitelné, přístrojová deska v provedení "black pearl" (alternativní provedení viz příplatková výbava), přední sedadla vyhřívaná, zadní 2místné sedadlo nedělené, opěradlo asymetricky dělené a sklopné, volant, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy v kůži, přihrádka u spolujezdce s víkem, podlaha zavazadlového prostoru nastavitelná na 2 výšky, vyjímatelná, bez koberečků, kryt zavazadlového prostoru, středová konzola s jedním držákem nápojů vpředu a s jedním vzadu, nekuřácké provedení Kč
Cena testované sestavy 283 100 Kč
Výbava testované sestavy Sound plus: 6 reproduktorů, nouzové brzdění City, přístrojová deska "red", 4 dveře, boční skla vzadu výklopná, Drive pack: tempomat, park pilot "classic", 4 kola z lehké slitiny 6 J x 16, pneumatiky 185/50 R 16, přenosný navigační a informační systém "Maps and more": barevný dotykový display (úhlopříčka 12,7 cm), zobrazení mapy 2D / 3D, navigační mapy Evropy na vnitřní paměti, ovládání hlasem, dynamické navádění separátním RDS-TMC-tunerem, šachta na micro-SD kartu do 32 GB, zobrazení informací o voze (multifunkční ukazatel a další),přehrává soubory MP3, WMA, hands free pro mobilní telefony s Bluetooth (Hands-free profil 1.5, GMS 900/1800 MHz),bluetooth audio (kompatibilní s A2DP 1.0 a AVRCP 1.4), lak červený "red" Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 95 / 3000 - 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 171
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4 / 4.7
Emise CO2: 108
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 251 / 951
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 929 / 436
Rozměr pneu: 185/50 R16
Volkswagen Up! (55 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3540
b) šířka (mm): 1645
c) výška (mm): 1489
d) rozvor (mm): 2420
e) rozchod vpředu (mm): 1428
f) rozchod vzadu (mm): 1424
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
7. 10. 2012 09:00
Re: CitySafety by Fiat
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
6. 10. 2012 21:23
Re: Človíček ve videu
Neviem co to je za spikra, ale frazoval asi tak, ako DJ s LP-ckom. Keby mal Up pri jazde zadrhavat tak, ako ten clovicek, tak by skoncil hned v prvej zakrute.
Avatar - DidierA
6. 10. 2012 14:53
Aha...
...takže když Favorit (a to jen základní L verze) neměl zakrytý celý dveře tapecírunkem, tak se řvalo, že je to auto na hov.., ale když to tak nemá "nové" VW, tak je to stylovka? Hmm >:D Nepřijde mi to jako špatný auto, CityGo se mi líbí, ale cenově je to trošku moc vysoko. Navíc dneska jsem jel po směru slunka v půl osmý ráno, chtěl bych vidět borce, kterej by v tom řídil tohle. To by mu ten lesklej plast asi moc dobře na oči neudělal...
Avatar - white label
5. 10. 2012 23:20
Re: Up! naživo
Kdes přišel na to, že by měl mít případný UP! GTI jen 80PS, když už jeho verze GT má mít 110PS?
8-s ;-)
5. 10. 2012 21:52
Re: Realna spotreba
Nemyslím, že je to až tak náročné to zrátať ale predsa ;-)
ja na takéto veci používam ganemo.sk, kde mi pekne zráta priemernú spotrebu podľa tankovaní...a čo je možno ešte zaujimavejšie, ráta to aj cenu za kilometer, čo je z dlhodobého pohľadu presnejšie :-!