Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen XL Sport: Čtyřkolové desmo z Wolfsburgu

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 2. 10. 2014 • 01:55
29
21
Zobrazit náhledy (29)
Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf
Dostane se motocyklový motor do úsporného Volkswagenu řady XL? Dnes už víme, že ano. Volkswagen v Paříži představuje ve světové premiéře modrý prototyp XL Sport.

Německý koncern je majitelem značky Ducati, kterou spravuje Audi. Už dříve bylo avizováno, že využije jednu z pohonných jednotek slavné italské továrny pro svůj další koncept. A je to tady. Modrý XL Sport má v útrobách vidlicový dvouválec, momentálně nejvýkonnější v sériové produkci. Žádný diesel, žádná elektromotor! Agregát z modelu 1199 Superleggera je částečně z titanu a hořčíku, nabízí výkon 147 kW a dá se bez problémů pobízet až do 11 tisíc otáček: Pochopitelně využívá tradiční desmodronický rozvod. Nelze se divit, ducati s ním má obrovské zkušenosti.

Pohonná jednotka byla modifikována, ale pořád má rozvod DOHC, čtyřventilovou techniku, vrtání 112 a zdvih 60,8 mm, tedy prakticky jen poloviční hodnoty. Válce svírají úhel devadesáti stupňů. Ze zmíněného magnesia je vyrobena spojka hlava, dokonce vstřikovače, na každý válec dva. Točivý moment 134 N.m přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka dozadu, hřídel je zase titanový.

Auto se vzhůru výklopnými dveřmi samozřejmě vychází z sériového XL1, kterého vznikne jen 250 kusů. Jednostopých Superlegger se zase narodí dvakrát tolik, pět stovek. Skla ve dveřích jsou plastová. Takřka závodní šasi je z ocelových trubek, vpředu i vzadu najdeme dvojité lichoběžníky. Tlumiče jsou buď pod nimi v pull-rod uspořádání, nebo nad nimi (push-rod). Obzvláště zadní zlepšuje chování v zatáčkách. Jako hlavní stavební materiál na karoserii byly použity plasty vyztužené uhlíkovými vlákny. Prototyp je dlouhý 4291 mm, 1.847 mm široký a 1152 mm vysoký. Oproti svému sériovému sourozenci tedy narostl o 40 cm a o 18 se rozšíříl, jen výška zůstala na zhruba stejné úrovni. Prodloužen byl také rozvor náprav, a to o rovných 20 cm na 2424 mm.

Motor umožňuje modrému hi-tech šetřílkovi dosáhnout takřka supersportovní rychlosti 270 km/h. Pomáhá k ní i nízký součinitel odporu vzduchu 0,258. Není divu, Váží na dnešní dobu muších 890 kg, Žádné dvousetkoňové auto tohle aktuálně prostě neumí. Používá široké pneumatiky rozměru 205/40, respektive 265/35 na osmnáctipalcových, znovu hořčíkových kolech a chladicí vzduch je veden tak, aby poskytoval co největší přítlak, optimalizovány pro jeho proudění byly dokonce i podběhy, o otvorech v kapotě a zadním výsuvném spoileru nemluvě. Chladicí mřížky najdeme i za předními světly nebo za dveřmi. A jsou i na zadních blatnících a svažují se ze střechy směrem vzad. Ty se samy dokážou otevřít či zavřít, podle toho, kolik vzduchu pohonná jednotka potřebuje.

Také akcelerace je slušná, z klidu na stovku ji lehounký, sportovně vypadající a svalnatý prototyp zvládne během 5,7 s. A opačná funkce, tedy brzdění? Auto ji zvládne určitě s grácií, neboť je vybaveno karbon-keramickými brzdami. Kompletní osvětlení zajišťují diody, zpětná zrcátka nahradily kamery. Výfukový systém má chromovanou koncovku.

Pohled do interiéru dává oko spočinout na digitální přístrojový štít s teploměrem oleje a stopkami, které dokážou změřit i čas na jedno kolo, volant se zploštělou spodní částí a spoustu karbonu a hliníku coby dekorací. XL Sport má pochopitelně i klimatizaci. Dvojice pasažérů sedí vedle sebe taktéž ve skořepinových sedadlech. Za motorem zbylo ještě 107 litrů pro zavazadla. O případné sériové výrobě se zatím nemluví, XL Sport zřejmě zůstane opravdu jen konceptem. O čtyřmístném XL2 se aktuálně nemluví už vůbec, zvěsti kolem něj ustaly.


Související články

Témata
3. 10. 2014 12:01
Re: Muší váha?!
"Např. max. točivý moment mluví za vše - 1.75 TBi: 350 N.m v 2500 RPM, Ducati 1199 L-twin: 133 N.m v 9000 RPM."

alfa sice má 2,6x víc výkonu, ale Ducati dosahuje maxima v 3,6x vyšších otáčkách.. Hodnota točivého momentu sama o sobě je nic neříkajcí, protože za převodovkou vychází úplně jiná..

Podle mě vysokootáčkový maloobjemový motor má v autě smysl, vzhledem k tomu, jak málo se jezdí na plný výkon... Při běžné jízdě stačí nízké otáčky, v případě potřeby se motor roztočí... Ale evropští řidiči rozmlsaní TDIčky pro takové motory nemají pochopení...
3. 10. 2014 10:19
Re: Muší váha?!
Když tomu budeš stát na krku, tak je to celkem jedno. Rozjezdy by však mohly být zajímavé.
3. 10. 2014 00:14
Re: Motor
Ano to myslím vážně... >:D Si na tom supersportu dej plnej na jedničku... >:D

Jinak tedy: "Bazza explained that before he was exposed to data acquisition in the 500cc GPs, he had no idea how little time he spent at full stick--typically less than 10 percent of a lap. "

Tak tady to máš: Na motorce na okruhu při závodech nejedou ani 10% kola na plnej plyn... Porovnej si to třeba s Monzou kde F1 mají 65-70%...

Jinak ještě pro upřesnění nebavím se o jízdě v rámci kochání krajinou, rychlostních limitech atd... Ale o sportovní jízdě na okresce/okruhu...
Avatar - KubikCv
2. 10. 2014 23:08
Re: Muší váha?!
mám rád tyhle motorko-autíčkový přestavby [odkaz]
2. 10. 2014 22:19
Re: Motor
samozřejmě jsem myslel atmosféry.. jako třeba 80kW čtrnáctka od hyundaie, která má maxima někde nad 6000RPM...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud