Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen zvažoval 70 nástupců ikonického Brouka, některé teď připomíná

Ondřej Mára
Diskuze (2)

Původní VW Beetle patří k nejdéle vyráběným automobilům na světě, tuhle dlouhověkost ale nikdy neměl zaručenou. Automobilka totiž mnohokrát zvažovala jeho možného nástupce.

Volksagen Typ 1, známý také jako Brouk nebo Beetle, se začal rodit již ve třicátých letech minulého století a jeho výroba nakonec skončila až v roce 2003. Vyráběl se celkem ve 14 zemích světa, v padesátých letech se prodával na území 46 různých států, prošel několika modernizacemi a dohromady mělo vzniknout přes 21,5 milionu kusů.

To jsou skutečně působivá čísla, která z Brouka dělají jednu z nejznámějších ikon historie automobilového průmyslu. Ostatně v Evropě i jiných částech světa znamenal Beetle boom v oblasti dostupné osobní dopravy. Navíc se společně s prvním Transporterem stal symbolem éry hippie.

Jeho dlouhověkost však na začátku nebyla žádnou jistotou. Automobilka Volkswagen totiž od sedmdesátých let pracovala na mnoha modelech, který mohly Brouka nahradit. Celkem mělo vzniknout až 70 různých potenciálních nástupců, jak ale všichni víme, nakonec se to povedlo až v roce 1974 modelu Volkswagen Golf.

Americké zastoupení značky se přesto rozhodlo, že by mohlo pár původních adeptů na pozici brouka připomenout menším povídáním a snímkem každého vozu.

Hned tím prvním je pak mezi lety 1955 a 56 vyrobený model EA47-12, jehož design vznikal pod taktovkou známé karosárny Ghia. Ostatně podobna s Karmann Ghia je celkem zřejmá. Vůz dostal 1,2litrový vzduchem chlazený čtyřválec boxer o výkonu 30 koní, plně synchronizovanou převodovku (na svou dobu celkem unikátní) a maximální rychlost byla 80 km/h.

V roce 1955 také vznikl koncept s označením EA48, výsledek dva roky trvajícího projektu, který zkoumal myšlenku dostupnějšího, menšího a slabšího modelu, než byl Beetle. Vůz vznikal plně v režii Volkswagenu, bez přispění Porsche, a nevyužíval nic z původního Brouka. Konstruktéři začali s  prázdným listem papíru a vydali se docela jiným směrem.

Video se připravuje ...

Vůz dostal samonosnou karoserii, pohon předních kol, vpředu uložený vzduchem chlazený 0,7litrový plochý motor a přední zavěšení ve stylu McPherson. Pokud by se vůz dostal do výroby, mohl být označován za první městský automobil, nakonec však tento titul dostalo britské Mini.

Z roku 1960 pochází vůz s označením EA97, což byl projekt, který byl nakonec zrušen během přípravy výrobní linky. Ještě předtím už ale mělo být ručně postaveno okolo 200 pilotních vozidel. Vývoj dvoudveřového vozu s 1,1litrovým motorem vzadu měl začít již v roce 1957, do výroby se však údajně nedostal proto, že by jeho pozice byla až příliš blízko modelům Beetle a Type 3.

Zmiňovaný Type 3 se nakonec představil v roce 1961 jako honosnější alternativa k modelu Beetle. Vůz se prodával pod označením Volkswagen 1500/1600 a 1600TL (fastback), automobilka ovšem vytvořila i otevřenou verzi Cabrio. Z obav kvůli možné konkurenci s modelem Karmann Ghia ale nakonec projekt skončil u ledu.

Dalším zajímavým vozem, který mohl zaujmout pozici brouka, je koncept EA142 z roku 1966. Vůz vznikl v době vývoje modelu Type 4, přestaveného v roce 1968, šlo však o pouhý experiment s karoseriemi. V tomto konkrétní provedení se mělo jednat o třídveřový hatchback s 1,7litrovým motorem vzadu.

V roce 1969 se však objevili hned dva vážní kandidáti na pozici Brouka, přičemž projekt EA266 dokonce předznamenával příchod Golfu. Nezvykle hranatý hatchback měl totiž pohon předních kol a pod přední kapotou vzduchem chlazený plochý čtyřválec, pocházející z VW Beetle. Sériový Golf, představený v roce 1974 a v USA prodávaný jako Rabbit, ale místo toho vsadil na klasický vodou chlazený čtyřválec.

Pozornost si ale zaslouží také vůz s označením EA266, který byl vyvíjen ve spolupráci s Porsche a pod taktovkou Ferdinanda Piëcha, pozdějšího šéfa celého koncernu. Malý hatchback dostal 1,6litrový vodou chlazený čtyřválec, podélně umístěný pod zadní lavicí, s uspořádáním transaxle, čímž konstruktéři šetřili s místem. Navzdory DNA Porsche se však EA266 do výroby nedostal a skončil v muzeu.

Ondřej Mára
Diskuze (2)

Doporučujeme

21. 7. 2021 10:09
No, tolikrat to marne zkouseli...
az proste okopirovali Ritmo.

To dava smysl.
:-)
Avatar - wakantanka
20. 7. 2021 08:57
Tá úvodná
fotka ... som mal prvých pár sekúnd pocit, že sa dívam na 1000 MB kabrio :)