Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Polo
Volkswagen Passat
12 Fotogalerie

Volkswagenu hrozí další problémy kvůli emisím, řeší se tzv. teplotní okno

Poradce nejvyššího soudu označil software používaný automobilkou za ilegální a neospravedlnitelný, jeho úkolem je přitom ochránit motor.

Volkswagen a emise – spojení, které se od roku 2015 mnohým z nás spojuje s kauzou Dieselgate, která stála koncern obrovské finance, poškodila jeho dobré jméno a současně urychlila jeho přechod k elektrické bezemisní mobilitě. Kauzu se softwarem ovlivňujícím emise vozů z koncernu VW jsme přitom nejspíš všichni měli za uzavřenou, jenže možná ještě definitivně neskončila.

Německý koncern už sice dávno skoncoval s původními praktikami a dnes se snaží být zelenější, než by se nejspíš mnohým z nás líbilo, přesto se stále čas od času objeví nová podezření. A s jedním z nich měl přijít poradce nejvyššího soudu EU, který označil software tzv. „teplotního okna“ za ilegální.

O co vlastně jde? Na případ upozornili rakouští zákazníci a týká se softwaru kontrolujícího funkci ventilu řídícího recirkulaci výfukových spalin motoru. Za určitých okolností, když venku panují teploty v rozmezí 15 až 33 °C a nadmořská výška je 1.000 metrů, totiž software ventil uzavře. Tím se omezí recirkulace a vůz vypouští vyšší množství emisí NOx. Rakouští spotřebitelé ovšem tvrdí, že jde o zakázané manipulační zařízení, za které by měli být kompenzování.

Podle koncernu Volkswagen je ale hlavním úkolem software předcházet možnosti náhlého a okamžitého poškození motoru, jak uvádí web Automotive News Europe, který na případ upozornil.

Athanasios Rantos, generální advokát soudního dvoru EU (CJEU), ovšem ve svém právním názoru poznamenal, že soud loni v prosinci rozhodl, že software pro manipulaci s emisemi je nezákonný dokonce i v momentě, kdy přispívá k prevenci proti stárnutí nebo ucpávání motoru, jak uvádí web Automotive News Europe.

Rantos navíc dodává, že „teplotní okno“ není reprezentativní pro skutečné jízdní podmínky v Rakousku a sousedním Německu, protože průměrná teplota byla výrazně nižší než 15 °C. Vozidla by navíc také často musela jezdit ve výšce přes 1.000 metrů. Software je tak podle jeho názoru manipulační a jeho role v ochraně komponent motoru prý není ospravedlněním.

Pokud by nález generálního advokáta potvrdil soudní dvůr EU (CJEU), pak by se pro VW jednalo o další ránu. Koncern sice v současnosti není vyšetřován, ostatně CJEU ani nemá povinnost držet se názoru svých poradců nebo generálního advokáta, obvykle tak ale činí. Jinak řečeno – koncern zatím není vyšetřován, to by se však v budoucnu mohlo velice snadno a rychle změnit.