Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Concept Truck 2020: blízká budoucnost nákladní dopravy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Podle Rikarda Orella, hlavního designéra společnosti Volvo Trucks Corporation, mají být už za deset let nákladní automobily zcela jiné než dnes. Jak by mohly vypadat naznačuje Concept Truck 2020.

Dálkovou nákladní dopravu budoucnosti mají představovat dlouhé soupravy řízené autopilotem, které pojedou nonstop těsně jedna za druhou po zelených superdálnicích propojujících kontinenty. Taková je vize, která stála za vznikem designérské studie Volvo Concept Truck 2020.

Designéři pod vedením Rikarda Orella navrhli studii nákladního vozu, který by podle nich mohl brázdit silnice již za deset let. Na první pohled se může zdát, že se jedná o příliš odvážný pohled na blízkou budoucnost, ale většina techniky, jíž má být Volvo Concept Truck 2020 vybaven je k dispozici již v současnosti a jen část potřebuje být vyvinuta. Volvo již tradičně dbá na vysokou míru bezpečnosti a nejinak je tomu i u studie nákladního vozu. Mezi nejzajímavější nápady patří bezdrátové propojení vozidel mezi sebou do dlouhých vlaků, které by se mohly pohybovat rychlostí 90 km/h. S tím ovšem souvisí vybudování zelených koridorů, které by je zcela oddělily od ostatní dopravy, podobně jako je tomu u železnice.

Toto řešení má přinést řadu výhod. Bezpečnost na silnicích se zvýší, přepravní služby budou vyžadovat méně prostoru a rovněž opotřebení silnic bude menší. Spotřeba paliva a emise CO2 se sníží díky tomu, že nákladní vůz bude v aerodynamickém stínu před ním jedoucího vozidla. Navíc řidič bude moci za jízdy odpočívat, protože nákladní vůz se bude řídit automaticky sám. Přestože by se to mohlo považovat za odpočinkovou dobu, přepravní časy se zkrátí, zboží bude doručováno rychleji a řidiči se budou moci vrátit ke svým blízkým dříve.

Pracoviště řidiče má představovat prostorná a vzdušná kabina bez rušivých elementů. Tradiční přístrojovou desku nahrazuje tenká dotyková obrazovka, na níž jsou informace uspořádány podle požadavků řidiče. K zvětšení vnitřního prostoru má vedle novátorské palubní desky přispět i řidičovo sedadlo s tenkým síťovaným opěradlem.

Řidič je obklopen rozsáhlými skleněnými plochami, poskytujícími dobrý výhled z vozidla ven i dovnitř vozidla. Toto řešení má přinášet výhodu očního kontaktu mezi ním a ostatními účastníky silničního provozu a snížení rizika nehody. Zastínění pro zajištění soukromí a noční zaclonění je ovládáno elektronicky.

Kabina má vnitřní osvětlení rozděleno do jednotlivých zón přizpůsobených pro různé pracovní činnosti nebo pro odpočinek. K tomu má sloužit především pohovka, kterou je možné rozložit do širokého pohodlného lůžka.

Designéři se při navrhování studie Volvo Concept Truck 2020 snažili i o dosažení elegantního vzhledu exteriéru, který má opticky zmenšovat velikost vozu. Hlavní světlomety z LED a směrová světla jsou integrovány do čelní stěny vozu. Zpětná zrcátka nahrazují kamery, jejichž obraz se promítá na vnitřní stěnu čelního skla.

Přední nárazník, pečlivě zakomponovaný do tvarů vozu, vyčnívá zhruba půl metru před čelní stěnu kabiny a vedle ochrany při kolizi zlepšuje aerodynamické vlastnosti. Na svém místě nad čelním sklem je logo Globetrotter, jehož design byl upraven, tak aby lépe ladil s liniemi vozidla. Řidič může navíc měnit nápis nad čelním sklem prostřednictvím ovládání na palubní desce.

Designéři společnosti Volvo Trucks Corporation se při vývoji důkladně věnovali aerodynamickým vlastnostem předních partií. Podle Rikarda Odella se u přední části nákladního vozu dostali tak daleko, že dalšími změnami základního tvaru se může dosáhnout už jen zanedbatelných zlepšení. Naopak aerodynamika zadních partií má prozatím nevyužitý potenciál. Až se začne pracovat na jejich designu můžeme očekávat zajímavé výsledky ve vlastnostech vozu a snižování spotřeby paliva.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
13. 6. 2010 20:03
Re: snizovani paliva
Jo a pak zase plno lidí brečí že jim obrovské vrtule hízdí krajinu, nebo kvůli přehradám jim zatopí domy, ale beru že vyrábění elektřiny bez fosil.paliv je OK, ale ještě dlouho se čisté výroby nedočkáme, za prvé by někteří přišli o velký prachy a za druhé není v Evropě ani Americe dostatečná sít elektráren na to aby se honem honem přešlo na další odběr proudu pro vozidla. Viz výpadky a texty o tomto problému
Avatar - DawQa
12. 6. 2010 08:27
Re: snizovani paliva
no nechtěl bych tam stat a čekat než to projede >:D
hele už jede vlak, jéé to je pěkný a po dvou minutách tak cóó, v pohodě ještě 50 vagónů a jedem.. >:D u nás když má vláček 50 vagónů tak je to zázrak... :-) ale na druhou stranu si to v americe vyřešili dobře :yes:, jenom bych tam vytek kdyby sem tam tudy měl jezdit pravidelně.. :no:
9. 6. 2010 18:42
Re: snizovani paliva
milejsi me bude elektrina vyrabena z obnovitelnych zdroju a v dohledne dobe i ilektrina z krapet vetsich a modernejsich atomovich elektraren jaka se chysta kuprikladu ve Francii
Avatar - robertPLUS
9. 6. 2010 15:46
Re: snizovani paliva
jestli budeme v situaci ze jediny zdroj znecisteni budu elektrarny, mame vyhrano.. nesmis se na to koukat tak staticky, vyrabet elektrinu se da i bez emisi, jenom to pak treba jeste vymyslet! :-)
9. 6. 2010 08:48
Re: snizovani paliva
10 km nemas u nas ani od vyhybky po vyhybku.... :-)

moc pekny vlacik...detailista...