Volvo jako velký bratr. Bude sledovat řidiče a klidně ho zastaví, když bude nepozorný
Švédská automobilka chystá zavedení nového systému, který zamezí další jízdu řidičovi, který bude nepozorný.
Volvo je proslavené svým důrazem na bezpečnost automobilů, v poslední době je ale otázkou, zda opravdu kráčí tím správným směrem. Nedávno se rozhodlo omezit maximální rychlost svých automobilů na 180 km/h (počínaje modelovým rokem 2021) a nyní oznamuje, že bude chtít monitorovat řidiče za jízdy.
Ano, takové systémy existují již dnes. Stále více automobilů nabízí tzv. monitorování bdělosti řidiče, které na základě jízdního stylu vyhodnotí, zda je osoba za volantem opravdu pozorná a případně mu doporučí přestávku. Stále rozšířenější jsou i systémy, které při vyhodnocení nepozornosti řidiče připraví automatické brzdění a v případě hrozícího nebezpečí vozidlo zasáhne dříve, tedy začne brzdit dříve, než pokud by byl řidič pozorný.
Volvo chce jít ale ještě dál. Chce do svých aut nainstalovat kamery a další senzory, které budou sledovat nejen pozornost řidiče, ale také zjistí, zda není náhodou opilý. Pokud pak takový šofér nebude reagovat na varování auta a bude hrozit nějaké nebezpečí, automobil zasáhne a klidně samočinně zpomalí, nebo dokonce aktivně sjede ke krajnici a zastaví. Během celého procesu navíc upozorní centrálu Volvo on Call na problém.
Automobilka přípravy takového systému samozřejmě vysvětluje snahou o bezpečnost, ostatně jejím dlouhodobým cílem je zcela zamezit úmrtím při nehodách jejích aut. „Pokud jde o bezpečnost, naším cílem je spíše zcela zamezit nehodám než omezit jejich následky. Proto budou kamery sledovat chování, v jehož důsledku může dojít ke zranění nebo dokonce úmrtí,“ říká Henrik Green, senior viceprezident Volva pro výzkum a vývoj. Nám už to ale trochu připomíná velkého bratra. Otázkou totiž je, nakolik bude systém vyladěný. Klidně se může stát, že auto zabrzdí i v případě, že se vlastně nic neděje a systém jen chybně vyhodnotí situaci.
Volvo chce nový systém zavést ve svých vozech po roce 2020, kdy bude postupně přecházet na inovovanou platformu SPA2. Počet kamer i jejich umístění firma teprve upřesní. Jisté je ale to, že systém bude sledovat především oči řidiče, zda nejsou zavřené nebo nehledí dlouho jinam než na silnici. Systém ale bude hodnotit i chování řidiče za volantem, jak rychle reaguje nebo zda nekličkuje v pruhu.