Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo S40 2,0T

Automobilka Volvo v posledních letech zahájila mohutnou modelovou ofenzívu. Nové modely S80 i V70 jsme již pro vás otestovali, dnes je řadě test faceliftovaný S40 a test zcela nového S60 se připravuje.

Celkově je pravdou tvrzení, že jsou změny provedené na vozech Volvo S40 a V40 mnohem rozsáhlejší, než může odhalit letmý pohled. Na tomto projektu se pracovalo tři roky. Zkušební vozidla najela přibližně 2.500.000 km - což odpovídá asi šedesátinásobku obvodu zeměkoule. Tyto vozy byly testovány na třech různých kontinentech (Evropa, Severní Amerika a Austrálie), v patnácti zemích a v klimatických podmínkách od kousavého chladu (-30 °C) do spalujícího horka (+45 °C). Mezi novinky na poli bezpečnosti patří dvoufázový systém airbagů, který optimalizuje bezpečnost pro řidiče a předního spolujezdce v případě čelního nárazu. Hlavním rozdílem mezi běžnými airbagy a tímto airbagem je, že dvoufázový systém airbagů přizpůsobuje naplnění airbagů úrovni síly nárazu. Součástí výbavy jsou i tzv. nafukovací okenní clony, které chrání hlavy cestujících (vpředu i vzadu) při bočním nárazu.

Motor testovaného vozu s nízkotlakým turbodmychadlem 2,0T byl rovněž vylepšen. Nová verze tohoto motoru dává výkon 121 kW/240 Nm, což je oproti původním 118 kW/230Nm relativně malý nárůst. Potěšující však je, že průměrná spotřeba paliva klesla z 8,7 litru na 8,3 litru/100 km.

Chod motoru je velmi kultivovaný a je slušně odhlučněn. Přesněji řečeno v nejpoužívanějším spektru otáček 1500 až 4000 je odhlučněn výborně naopak po překročení čtyřech tisíc otáček začíná hluk procházející od motoru do kabiny výrazně stoupat. Výhodou tohoto motoru je však jeho velmi dobrý zátah z nízkých otáček a výkon ve středních otáčkách. Ani při velmi rychlé jízdě není nutno překračovat hranici pětitisíc otáček za minutu. Převodovka je zpřevodována "do těžka", což motoru vyhovuje a proto je také možné jet na dálnici v relativně nízkých otáčkách motoru, vyššími rychlostmi. Razení jde lehce a přesně. Spojkový pedál klade, vzhledem k většímu točivému momentu motoru, poněkud větší odpor. Spotřeba je s ohledem na velmi dobrý výkon motoru přijatelná a pohybuje se okolo 10 l/100 km.

Podvozku byla při nedávné inovaci věnována velká pozornost. Bylo provedeno vylepšení celého zavěšení předních kol. Zcela nové jsou například vzpěry McPherson, spodní trojúhelníková ramena a těleso řízení. Tyto změny a nová geometrie, která umožňuje volnější a účinnější fungování pružin a tlumičů nárazů, vytvářejí lepší komfort a jízdní vlastnosti. V praxi jsou jízdní vlastnosti S40 bezproblémové. Navíc si podvozek zachovává i jistou dávku komfortu, takže cestující nejsou "v zájmu" dobrých jízdních vlastností příliš "otloukáni". Brzdová soustava má dobrý a neslábnoucí účinek.

Interiér S40 je kvalitně zpracován a potěšující je absolutní absence jakýchkoli pazvuků. Pochvalu zaslouží precizně tvarované přední sedačky, které jsou příjmně měkké a mají výborné boční vedení. Nepříjemný je výrazně omezený výhled vzad díky vysokému kufru. Posez vzadu je mírně omezen jak nad hlavami, tak i v prostoru kolen.

Zavazadlový prostor s objemem 471 litrů patří k lepšímu průměru. Zajímavým prvkem zavazadlového prostoru je "bezpečnostní pás", kterým je možno uchytit různé předměty.

Cena Volva S40 2,0T začíná na 860 tisících, ale po doplnění dnes již běžnou klimatizací, autorádiem, litými koly a dalšími drobnostmi se cena přehoupla přes milion. Přesto je S40 stále o něco levnější než konkurence (např. BMW 3, Mercedes-Benz C nebo Audi A4), ale všichni tito výrobci nedávno představili své modely ve zcela nové podobě.

Volvo S40 má za sebou zdařilý facelift, za který se konstruktéři švédské automobilky nemusí stydět. Nadčasový tvar karosérienavíc nedává znát skutečnost, že modelová řada S40/V40 již vstupuje do druhé poloviny své existence.

Na závěr bych rád upozornil, že model S40 prošel úspěšně CRASHTESTcrashtestem EuroNcap a získal nejvyšší ohodnocení čtyřmi hvězdičkami.

klimatizace, pylový mikrofiltr, ABS, DSA, předpínače bezp. pásů, airbag řidiče i spolujezdce, airbagy boční i hlavové, imobilizer, alarm, centrální zamykání, el. okna vpředu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově stavitelný volant, posilovač řízení, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, nárazníky v barvě vozu, zpětná zrcátka v barvě vozu, el. ovládaná zpětná zrcátka

základní + kožený potah volantu (+7.000,-), audiopaket ST 906 + CD + 6x repro (+39.000,-), čalounění kůže/látka (+16.500,-), stěrač a ostřikovač předních světlometů (+ 11.800,-), přední mlhová světla (+ 9.000,-), metalíza (+19.000,-), hliníková kola (+ 28.000,-)

Cena základní sestavy 860 000 Kč
Výbava základní sestavy klimatizace, pylový mikrofiltr, ABS, DSA, předpínače bezp. pásů, airbag řidiče i spolujezdce, airbagy boční i hlavové, imobilizer, alarm, centrální zamykání, el. okna vpředu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově stavitelný volant, posilovač řízení, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, nárazníky v barvě vozu, zpětná zrcátka v barvě vozu, el. ovládaná zpětná zrcátka Kč
Cena testované sestavy 990 300 Kč
Výbava testované sestavy základní + kožený potah volantu (+7.000,-), audiopaket ST 906 + CD + 6x repro (+39.000,-), čalounění kůže/látka (+16.500,-), stěrač a ostřikovač předních světlometů (+ 11.800,-), přední mlhová světla (+ 9.000,-), metalíza (+19.000,-), hliníková kola (+ 28.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1948
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 121 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1800 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 471 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1234 / 486
Rozměr pneu: 195
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4483
b) šířka (mm): 1717
c) výška (mm): 1411
d) rozvor (mm): 2550
e) rozchod vpředu (mm): 1454
f) rozchod vzadu (mm): 1474
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano